The inaugural agenda of cognitive sciences
from cognitivism to Neurosciences
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.13.1-1Keywords:
Cognitivism, Sociocognitivism, Neurosciences.Abstract
The study agenda, within the scope of Language Science, especially with regard to cognitive studies, advanced significantly in the establishment of new fields and areas of research, especially from the 1950s onwards and throughout the second half of the century XX. The aim is to highlight the historical path in which Cognitivism, Sociocognitivism and Neurosciences were established and developed. To this end, a bibliographic study of narrative literature review was developed (Alves et al., 2022), based on the contributions of: (Koch; Cunha-Lima, 2011; Xavier, 2017; Izquierdo, 2018; Roonier, 2018; Milner, 2021; Moreira, 2022). The reflections elucidated allowed us to understand both the emergence and advancement of three related scientific fields, reverberating challenging theoretical contributions in relation to studies on the functioning and understanding of the human mind, as well as observing traces of continuity and ruptures within the scope of the approaches in which they were established. There were also similarities and approximations between Cognitivism, Sociocognitivism and Neurosciences as particular areas.
Downloads
References
ALVES, M. R; RODRIGUES, V, D. Revisão da literatura e suas diferentes características. - Editora Científica Digital - www.editoracientifica.org - Vol. 1 - Ano 2022. Disponível em: https://downloads.editoracientifica.com.br/articles/220509058.pdf. Acesso em: 20 de jul. de 2023.
COSENZA, R. M.; GUERRA, L. B. Neurociência e Educação: Como o Cérebro Aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011, 151p.
DEHAENE, S. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Penso, 2018.
DOIDGE, N. O cérebro que se transforma. Rio de Janeiro: Record, 2022.
DAMÁSIO, A. R. O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. São Paulo: Companhia das letras, 2022.
EVERETT, D. L. Linguagem: a história da maior invenção da humanidade. São Paulo: contexto, 2019.
EAGLEMAN, D. Cérebro: uma biografia. Rio de Janeiro: Rocco, 2017.
FERREIRA, H. da SILVA; GONÇALVES, T. O; LAMEIRÃO, S. V, de O. C. Aproximações entre Neurociências e Educação: uma revisão sistemática. Pará: Revista Exitus, N° 3, p. 636 - 662, 2019.
IZQUIERDO, I. Memória. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2018.
KENNEDY, E. Curso básico de linguística gerativa. São Paulo: Contexto, 2013.
KOCH, I.V; CUNHA-LIMA, M.L. Do cognitivismo ao sociocognitivismo.IN: MUSSALIN, F. B. A.C. (Org.) Introdução à linguística 3: fundamentos epistemológicos. São Paulo: Cortez, 2011.
KOCH, I. V. Desvendando os Segredos do texto. 4. ed. São Paulo, Cortez, 2005.
KOCH, I. V; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008.
LYONS, J. Lingua(gem) e linguística. tradução de Marilda Winkler Averbug; Clarisse Sieckenius de Souza. Rio de Janeiro: LTC, 1981.
MARCUSCHI, L. A. Aspectos linguísticos, sociais e cognitivos na produção de sentidos. Pernambuco: Revista do GELNE, ano 1, n° 1, p. 7-15, 1999.
MLODINOW, L. Emocional: a nova neurociência dos afetos. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.
MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, 2022.
MILNER, J. C. Introdução a uma ciência da linguagem. Rio de Janeiro: Vozes, 2021.
OLIVEIRA de, B. Cognitivismo e ciência cognitiva. São Paulo, Trans/Form/Ação, São Paulo, 13: 85 - 93, 1990.
ROONEY, Anne. A História da Neurociência: Como Desvendar os Mistérios do Cérebro e da Consciência. São Paulo: M. Books, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EVANDO LUIZ E SILVA SOARES DA ROCHA, FRANCINEIDE FERNADES DE ARAÚJO, MARCELO ALESSANDRO LIMEIRA DOS ANJOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.