The inaugural agenda of cognitive sciences

from cognitivism to Neurosciences

Authors

  • Evando Luiz e Silva Soares da Rocha Secretaria Municipal de Educação de Parnarama, Escola Municipal Vicente Pereira dos Santos, Maranhão - Brasil https://orcid.org/0000-0002-1150-340X
  • Francineide Fernandes de Araújo Universidade Federal do Piauí, Programa de Pós- Graduação em Letras, Piauí - Brasil https://orcid.org/0000-0002-2649-6265
  • Marcelo Alessandro Limeira dos Anjos Universidade Federal do Piauí, Piauí - Brasil https://orcid.org/0000-0001-9151-2658

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.13.1-1

Keywords:

Cognitivism, Sociocognitivism, Neurosciences.

Abstract

The study agenda, within the scope of Language Science, especially with regard to cognitive studies, advanced significantly in the establishment of new fields and areas of research, especially from the 1950s onwards and throughout the second half of the century XX. The aim is to highlight the historical path in which Cognitivism, Sociocognitivism and Neurosciences were established and developed. To this end, a bibliographic study of narrative literature review was developed (Alves et al., 2022), based on the contributions of: (Koch; Cunha-Lima, 2011; Xavier, 2017; Izquierdo, 2018; Roonier, 2018; Milner, 2021; Moreira, 2022). The reflections elucidated allowed us to understand both the emergence and advancement of three related scientific fields, reverberating challenging theoretical contributions in relation to studies on the functioning and understanding of the human mind, as well as observing traces of continuity and ruptures within the scope of the approaches in which they were established. There were also similarities and approximations between Cognitivism, Sociocognitivism and Neurosciences as particular areas.

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Author Biographies

Evando Luiz e Silva Soares da Rocha, Secretaria Municipal de Educação de Parnarama, Escola Municipal Vicente Pereira dos Santos, Maranhão - Brasil

Professor Doutor em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Letras -PPGEL- da Universidade Federal do Piauí - UFPI (2024). Membro do Grupo de Pesquisa em Linguística Aplicada e Multiletramentos - GLAMULTI. Professor de Língua Portuguesa - SEME Palmeirais (PI) e SEMED - Parnarama - MA.

Francineide Fernandes de Araújo, Universidade Federal do Piauí, Programa de Pós- Graduação em Letras, Piauí - Brasil

Doutoranda em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal do Piauí ( UFPI/PPGEL), mestra em Letras pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual do Piauí ( UESPI). Integra o Grupo de Pesquisa PROLETRAS/UFPI.

Marcelo Alessandro Limeira dos Anjos, Universidade Federal do Piauí, Piauí - Brasil

Professor doutor pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atua na área de Historiografia Linguística.

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Published

2025-06-30

How to Cite

Rocha, E. L. e S. S. da, Araújo, F. F. de, & Anjos, M. A. L. dos. (2025). The inaugural agenda of cognitive sciences: from cognitivism to Neurosciences. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 13(1). https://doi.org/10.29327/210932.13.1-1