Víctor Jara and the representation of work and socialism in “El Arado”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.10.1-9

Keywords:

Nueva canción chilena; Music; Decoloniality; Latin America.

Abstract

In this article we intend to show how, in the song “El Arado” (1965), composed by the Chilean musician Víctor Jara, the composer combines lyrics, melody and harmony in order to represent the work of the rural worker, as well as his hope in the face of the possibilities of change. As references, we make use of the Decolonial Theory and the Tripartite Model of Musical Semiology, as presented by Nattiez. As a conclusion, we could perceive that in this song Jara not only combines musical and expressive elements in order to represent both repetitive manual labor and elements of the environment that surrounds the lyrical self but also the hope of the worker in the face of the option brought about by socialism, placing music as a form of political and revolutionary struggle.

Author Biographies

Letícia Porto Ribeiro, Universidade Federal do Acre, Pró-Reitoria de Extensão e Cultura, Acre-Brasil

Doutoranda no curso de Letras: Linguagem e Identidade na Universidade Federal do Acre (Ufac), mestra pela mesma instituição. Graduada em História pela UnB e em Música pela Unicamp. Atua como violoncelista junto ao Quarteto de Cordas da Ufac, tendo participado de diversos projetos de extensão.

Marcello Messina, Southern Federal University, Rostov Oblast-Rússia

Trabalha na Rússia como pesquisador-chefe da Universidade Federal do Sul (SFEDU). Atua também no Brasil como professor do quadro permanente do PPGM/UFPB e do PPGLI/UFAC, tendo já trabalhado na Macquarie University (Sydney), na University of Leeds e na Leeds Beckett University.

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Películas:

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Published

2022-07-28

How to Cite

Ribeiro, L. P. ., & Messina, M. (2022). Víctor Jara and the representation of work and socialism in “El Arado”. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 10(1). https://doi.org/10.29327/210932.10.1-9