Víctor Jara and the representation of work and socialism in “El Arado”
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.10.1-9Keywords:
Nueva canción chilena; Music; Decoloniality; Latin America.Abstract
In this article we intend to show how, in the song “El Arado” (1965), composed by the Chilean musician Víctor Jara, the composer combines lyrics, melody and harmony in order to represent the work of the rural worker, as well as his hope in the face of the possibilities of change. As references, we make use of the Decolonial Theory and the Tripartite Model of Musical Semiology, as presented by Nattiez. As a conclusion, we could perceive that in this song Jara not only combines musical and expressive elements in order to represent both repetitive manual labor and elements of the environment that surrounds the lyrical self but also the hope of the worker in the face of the option brought about by socialism, placing music as a form of political and revolutionary struggle.
References
ACEVEDO, Cláudio; et. al. (org.) Victor Jara: Obra Musical Completa. Santiago: Fundación Víctor Jara, s/d.
ALVES, Maria Thereza. Canibalismo no Brasil desde 1500. Muiraquitã – Revista de Letras e Humanidades, vol. 6, n. 1, 2018, p. 26-40
BANDEIRA, Luiz Alberto Moniz. Fórmula Para o Caos: a Derrubada de Salvador Allende (1970-1973). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.
CIENFUENTES, M. V. Tradición y renovación en la creación, el canto y la guitarra de Víctor Jara. In: KARMIN, E. e FARÍAS, M (comp.). Palimpsestos Sonoros: Reflexiones sobre la Nueva Canción Chilena. Santiago de Chile: Ceibo Ediciones, 2014, p. 43 – 61.
DUSSEL, Enrique. 1492: O encobrimento do outro: a origem do mito da modernidade. Tradução: Jaime A. Clasen. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1993.
EMMANUEL, Arghiri. Unequal exchange: A study of the imperialism of trade. Londres: Monthly Review Press, 1972.
GRAMSCI, Antonio. La Questione Meridionale. (F. De Felice, & V. Parlato, Orgs.) Roma: Editori Riuniti, 1966.
GRAMSCI, Antonio. Selections from the Prison Notebooks. (Q. Hoare, & G. Nowell Smith, Eds.) Londres: Lawrence and Wishart, 1971.
HALL, Stuart. Da diáspora: Identidades e mediações culturais. Org. Liv Sovik; Tradução: Adelaine La Guardia Resende… [ed al]. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da Unesco no Brasil, 2003.
HARTLYN, Jonathan; VALENZUELA, Arturo. A Democracia na América Latina após 1930. In: BETHELL, Leslie. (Org.) América Latina após 1930: Estado e Política. História da América Latina, vol 7. Tradução: Antonio de Pádua Danesi.São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009, pp. 127 – 196.
JARA, Joan. Canção Inacabada: a vida e a obra de Víctor Jara. Rio de Janeiro: Record, 1998.
JEDLICKI, Claudio. Unequal exchange. The Jus Semper Global Alliance, 2007.
KÓSICHEV, Leonard. La guitarra y el poncho de Víctor Jara. Tradução de Isabel Pozo Sandoval. Moscou: Editorial Progresso, 1990.
MIGNOLO, Walter. The Idea of Latin America. Kindle Edition. USA; Oxford, UK; Victoria, Australia: Blackwell Publishing Malden, 2005.
_______ . Epistemic Disobedience, Independent Thought and De-Colonial Freedom. In Theory, Culture & Society. Los Angeles, London, New Delhi, and Singapore: SAGE, Vol. 26 (7–8), pp. 1–23, 2009.
NATTIEZ, Jean Jacques. O modelo tripartite de semiologia musical: o exemplo de La Cathédrale Engloutie, de Debussy. Tradução: Luis Paulo Sampaio. Debates – Caderno de Pós-Graduação em Música, n. 6. Unirio: Rio de Janeiro, 2002. Issn: 2359-1056.
PINHEIRO, Letícia. O Brasil no Mundo. In GOMES, Angela de Castro (coord.). Olhando para Dentro: 1930 – 1964. História do Brasil Nação: 1808 – 2010, vol. 4. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005. Disponível em: <https://bit.ly/2zLa23c> Acessado em 28/12/2017.
SCHMIEDECKE, Natália A. Não há Revolução sem canções. São Paulo: Alameda Editorial, 2015.
SIMÕES, Sílvia. Canto que ha sido valiente siempre será Canción Nueva: o cancioneiro de Víctor Jara e o golpe civil-militar no Chile. Dissertação de Mestrado. UFRS, Porto Alegre: 2011.
ZITARA, Nicola. Il proletariato esterno: Mezzogiorno d'Italia e le sue classi. Jaca Book, Milano, 1973.
Letra:
JARA, Víctor. El arado. Disponível em: https://bit.ly/2T5NoM1. Acesso em 19/04/2018.
Películas:
VICTOR Jara. Direção e Produção: César Cefferino Pitta. Panamericana Televison, 1973, 62 min. Disponível em < https://bit.ly/2VpCXj4 > Acesso em 10/01/2018