Strategies for using English language textbook in high school

Authors

Keywords:

Teaching, Textbook, English Language, High School

Abstract

The present study consists of research conducted with English language teachers from three high schools in Cruzeiro do Sul, Acre, in Brazil. The aim was to analyze the use of English language textbooks, observing the strategies used as a didactic resource, based on the BNCC (2018), the ideas of Gonçalves and Germinari (2019), Pinto (2009), Libâneo (2013), and Mckay (2002). At the end of the research, it was found that most of the investigated teachers use the English language textbook in the classroom to develop reading activities and consolidation exercises to complement the teaching-learning process.

Author Biographies

José Mauro Souza Uchôa, Universidade Federal do Acre, Centro de Educação e Letras

Possui graduação em Letras Inglês pela Universidade Federal do Acre (2003) especialização em Língua Inglesa pela PUC-Minas (2005) mestrado em Letras - Linguagem e Identidade pela Universidade Federal do Acre (2010) e doutorado pelo Programa de Pós-graduação em Estudas da Linguagem, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Acre, campus Floresta em Cruzeiro do Sul. Atua na área de Linguística Aplicada. Está envolvido principalmente com as seguintes temáticas: ensino de língua inglesa, gêneros do discurso, letramento digital e a prática de podcasting no ensino de Língua Inglesa.

Hernen Jean da Souza Costa, Universidade Federal do Acre

Acadêmico do curso de licenciatura em Letras-Inglês da Universidade Federal do Acre, câmpus Cruzeiro do Sul, e-mail: hernen.costa@sou.ufac.br.

References

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. São Paulo: Contexto, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. > Acesso em: 16 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia do Livro Didático PNLD 2022: Ensino Médio. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2021. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/programas/livro-didatico/guia-do-livro-didatico. Acesso em: 16 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia do Livro Didático PNLD 2022: Ensino Médio. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2021. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/programas/livro-didatico/guia-do-livro-didatico. >Acesso em: 16 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12391:pnld#:~:text=O%20FNDE%20distribui%20os%20livros,livros%20e%20o%20de%20estudantes>. Acesso em: 16 de Fev. de 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Projeto Livro Acessível. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal/194-secretarias-112877938/secad-educacao-continuada-223369541/17435-projeto-livro-acessivel-novo. > Acesso em: 16 de Jan. de 2023.

CARVALHO, Ana Maria Monteiro de. O que é mesmo o livro didático? Campinas: Papirus, 1998.

HYMES, D. “On communicative competence”. In: PRIDE, J. B. & HYMES, J. (eds.) Sociolinguistics: selected readings. Harmondsworth, England: Penguin, 1972.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2013.

LIMA, Gislaine P.; QUEVEDO-CAMARGO, Gladys. Breve trajetória da língua inglesa e do lívro didático de inglês no Brasil. In: Seminário de Pesquisa em Ciências Humanas, 7., 2008, Londrina. Anais... Londrina: Eduel, 2008. P. 01-07. Disponível em.: < http://www.uel.br/eventos/sepech/sepech08/arqtxt/resumos-anais/GislainePLima.pdf >. Acesso: 16 jan 2023.

MCAY, S. L. Teaching English as an international language. Oxford: Oxford University Press, 2002.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

MODERNA. Diálogo Língua inglesa. Disponível em: https://pnld.moderna.com.br/ensino-medio/obras-didaticas/obras-especificas/lingua-inglesa/dialogo. Acesso em: 21 de Mar. de 2023.

MOLINA, Olga. Quem engana quem? Professor x livro didático. Campinas, Papirus, 1987.

MORAN, José Manuel.; MASETTO, Marcos. T.; BEHRENS Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.

MOURA, Wilker Soares. In search of communicative language teaching (CLT) materials in Brazil: insights into English language textbooks. Innovation in Language Learning and Teaching, v. 14, n. 3, p. 246-259, 2020.

RICHARDS, J. C. (2001). The Role of Textbooks in a Language Program. Cambridge University Press.

SANTOS, Sandra Maria de Oliveira. Critérios para avaliação de livros didáticos de química para o ensino médio. 2006. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências – Universidade de Brasília.

UCHÔA J. M. S.; MARTINS, F. A. de O.; SANTOS, R. P. Práticas de linguagens e de ensino no livro didático da escola do campo. In: UCHOA, J. M. S; BEZERRA, M. I. S.; PINTO, M. D. O. S. Caminhos investigativos: ensino de humanidades e linguagens. 1ed. Curitiba: CRV, 2020, v. 3, p. 147-166.

Published

2024-07-25

How to Cite

Uchôa, J. M. S., & Costa, H. J. da S. (2024). Strategies for using English language textbook in high school. Anthesis, 11(21). Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/anthesis/article/view/7794

Most read articles by the same author(s)