TEACHING WORK IN THE FIELD:

INTERFACES BETWEEN TRAINING AND IDENTITY OF GEOGRAPHY TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47418/uaquiri.vol2.n2.2020.4382

Keywords:

Training; Identity; Geography; Field education; Teaching work.

Abstract

This article is part of a conceptual construction, which sought to be based on discussions about teaching work in the field: interfaces between training and identity of geography teachers. It objectives to analyze the formation and construction of the professional identity of teachers in the field, relying on theoretical references of characterization of professional models and how this relates to the construction of the teacher's identity. This work was based on the analysis and deepening of theoretical references, as well as on the questions, which are part of the study of this research on field education. Thus, the discussions presented are the result of an initial theoretical approach, aiming to list theoretical elements about the characteristics that make up the identity of the geography teacher, with concrete bases for this formation.

References

ARROYO, Miguel G. Os Movimentos Sociais e a Construção de Outros Currículos. Educar em Revista, Curitiba, n. 55, p. 47-68, jan/mar, 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/er/n55/0101-4358-er-55-00047.pdf>. Acesso em: 10 de julho de 2020.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: História e Geografia. 3 ed. Brasília, MEC/SEF, 2001.

CALDART, Roseli Salete. Elementos para a construção de um projeto político e pedagógico da Educação do Campo. In: MOLINA, Mônica Castagna; JESUS, Sonia Meire Santos Azevedo de. (organizadoras). Por Uma Educação do Campo: Contribuições para a Construção de um Projeto de Educação do Campo. Brasília, DF, 2004.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos/Lana de Souza Cavalcanti. – 18ª ed. - Campinas, SP: Papirus, 2013. – (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

CAVALCANTI, Lana de Souza. O ensino de geografia na escola/Lana de Souza Cavalcanti. Campinas, SP: Papirus, 2012. – (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Revista Teoria e Educação, Porto Alegre, n.2, 1990.

FERNANDES, Bernardo Mançano. MOLINA, Mônica Castagna. O campo da Educação do Campo. In: MOLINA, Mônica Castagna; JESUS, Sonia Meire Santos Azevedo de. (organizadoras). Por Uma Educação do Campo: Contribuições para a Construção de um Projeto de Educação do Campo. Brasília, DF, 2004.

GARCIA, Maria Manuela Alves; HYPÓLITO, Álvaro Moreira; VIEIRA, Jarbas Santos. As Identidades docentes como fabricação da docência. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 1, p. 45-56, 2005.

Published

2020-12-29

How to Cite

Cunha, juliana S. de S. ., & Silva, S. S. da . (2020). TEACHING WORK IN THE FIELD: : INTERFACES BETWEEN TRAINING AND IDENTITY OF GEOGRAPHY TEACHERS. UÁQUIRI - Revista Do Programa De Pós Graduação Em Geografia Da Universidade Federal Do Acre, 2(2), 18. https://doi.org/10.47418/uaquiri.vol2.n2.2020.4382