CONSTRUÇÃO DE UM JOGO PARA REALIZAÇÃO DE EDUCAÇÃO ALIMENTAR E NUTRICIONAL COM O USO DE MÉTODOS ATIVOS DE APRENDIZAGEM: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA

Authors

  • Ana Alves Nogueira Centro Universitário Meta - UNIMETA
  • Brenda Geizielle Vasconcelos da Silva Centro Universitário Meta - UNIMETA
  • Fiama Lopes de Araújo Centro Universitário Meta - UNIMETA
  • Rayanne Solon de Souza Centro Universitário Meta - UNIMETA
  • Tayana Felix dos Santos Centro Universitário Meta - UNIMETA
  • Islany Pessoa Bezerra Centro Universitário Meta - UNIMETA
  • Oyatagan Levy Pimenta da Silva Centro Universitário Meta - UNIMETA

Abstract

Food and Nutrition Education is a field of action for Food and Nutrition Security and Health Promotion, and has been considered a strategy for the prevention and control of contemporary nutritional problems. Active methodologies are important instruments that assist in the performance of teaching / learning in food and nutrition education, and reinforce teaching in nutrition as a way of promoting the health of the population becoming effective. The application of recreational activities, has been showing an effective development in the knowledge about food and nutrition, in which they stimulate a better understanding of the subjects approached in a pleasant way. The objective of this article is to describe the experience of building a game as a facilitating tool in the realization of Food and Nutrition Education, with an approach through active learning methods, aimed at elderly diabetics. Currently, there is a growing increase in Diabetes Mellitus worldwide, the elderly public is more susceptible, due to several factors such as population aging and excessive use of medicines inappropriately. With this, the yoke may be a driver for promoting the acquisition of adequate and healthy eating habits, thus providing nutritional alternatives and recommendations for greater care for the elderly diagnosed with Diabetes Mellitus.

Keywords: Playful games, Nutritional Education, Active Methodologies.

Author Biography

Oyatagan Levy Pimenta da Silva, Centro Universitário Meta - UNIMETA

Mestre em Ciências da Saúde na Amazônia Ocidental pela Universidade Federal do Acre - UFAC (2019). Especialista em Nutrição Esportiva com ênfase em Fisiologia do Exercício pela Faculdade Barão do Rio Branco - FAB (2016). Licenciado em Educação Física pelo Claretiano Centro Universitário (2019). Bacharel em Nutrição pela Universidade Federal do Acre - UFAC (2015). Antropometrista pela International Society for the Advancement of Kinanthropometry - ISAK - Nível 1 (2018). Atuou como Coordenador e Supervisor de Estágio do Curso Técnico em Nutrição e Dietética da Escola Técnica Maria Moreira da Rocha (2016-2018) e Nutricionista Clínico e Esportivo na Mais Academia (2016-2017). Atua como Professor do Ensino Superior no Centro Universitário Meta - UNIMETA, Membro dos Grupos de Pesquisas em Ciências Imunofisiológicas do Exercício e Saúde, Laboratório de Estudos e Pesquisas da Cultura do Corpo, Educação Física, Saúde e Lazer e do Núcleo de Estudos e Pesquisas Multidisciplinares em Políticas, Avaliação e Atenção em Saúde. Membro do Centro de Desenvolvimento de Esporte Recreativo e de Lazer do Acre. Membro da Sociedade Brasileira de Diabetes.

References

SILVA, R. H. M.; NEVES, F. S.; NETTO, M. P. Saúde do pré-escolar: uma experiência de educação alimentar e nutricional como método de intervenção. Revista de APS. v. 19. n. 2. 2017.

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Secretaria Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional. Marco de referência de educação alimentar e nutricional para as políticas públicas. Brasília, DF: A Secretaria, 2012.

MOREIRA, J. R.; RIBEIRO, J. B. P. Prática pedagógica baseada em metodologia ativa: aprendizagem sob a perspectiva do letramento informacional para o ensino na educação profissional. Outras Palavras. vol. 12. n. 2. 2016.

OLIVEIRA, A.M; MASIERO, F; SILVA, O. C.G; BARROS, S.G. Metodologias Ativas De Ensino E Aprendizagem Na Educação Alimentar E Nutricional Para Crianças: Uma Visão Nacional. Revista Brasileira de Obesidade, Nutrição e Emagrecimento, São Paulo. v.12. n.73. p.607-614. Set./Out. 2018. ISSN 1981- 9919.

CONTENTO, I. Nutrition education: linking research, theory, and practice. Subdury, MA: Jones and Bartlett Publisher; 2007.

COSCRATO G, PINA J.C, MELLO D.F. Utilização de atividades lúdicas na educação em saúde: uma revisão integrativa da literatura. Acta Paul. Enferm. 2010; 23(2):257-63.

MAGALHÃES, A. P. A.; MARTINS, K. C.; CASTRO, T. G. Educação alimentar e nutricional crítica: reflexões para intervenções em alimentação e nutrição na atenção primária à saúde. REME, 16(3): p. 468-470, jul.-set. 2012.

SILVA, I. K. O; MORAIS II, M.J.O. Desenvolvimento de Jogos Educacionais no apoio do Processo de Ensino e Aprendizagem no Ensino Fundamental. Holos, Ano 27, v. 5, 2001.

LINDEN, S. Educação Nutricional: algumas ferramentas de ensino. São Paulo: Livraria Varela, 2015.

Published

2021-06-29

How to Cite

Ana Alves Nogueira, Brenda Geizielle Vasconcelos da Silva, Fiama Lopes de Araújo, Rayanne Solon de Souza, Tayana Felix dos Santos, Islany Pessoa Bezerra, & Silva, O. L. P. da. (2021). CONSTRUÇÃO DE UM JOGO PARA REALIZAÇÃO DE EDUCAÇÃO ALIMENTAR E NUTRICIONAL COM O USO DE MÉTODOS ATIVOS DE APRENDIZAGEM: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(1), 970–976. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4297

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)