ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DEL ESPAÑOL MEDIADA POR LA METODOLOGÍA DE PROYECTOS EN LA EDUCACIÓN PROFESIONAL DEL IFAC
DOI:
https://doi.org/10.29327/269116.4.1-12Keywords:
Enseñanza; Español; Proyecto; InterculturalidadAbstract
This study aims to report pedagogical experiences on Spanish teaching and learning made possible by the project methodology, valuing research and extension, culture and technology. Students of the Course (FIC) participated in the actions of the IFAC extension project in the Peruvian Amazon: linguistic and cultural interaction. As a theoretical basis, we rely on the language studies of Voloshinov (2017), the interculturality defended by Kraviski and Bergmann (2006) and Williams (1969). The methodology is qualitative, an action research Thiollent (2011), from a descriptive nature. The data was collected through interviews and gave rise to a tour itinerary and a blog about the history and culture of Puerto Maldonado city - Peru. As aplicable results, progress was detected in listening comprehension, writing and speaking skills and, above all, the appreciation of the other's culture beyond the classroom environment itself, affecting autonomy construction.
References
ALVAREZ, C. P. T.; ACÁCIO, M. L. BM. Caminhos para a consolidação do currículo da educação profissional integrada ao ensino médio: a experiencia do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Acre. Os “Nós” que fortalecem a Rede Federal de Educação Profissional Científica e Tecnológica, v. 89051, p. 7, 2019.
ARAÚJO, M. C. M. Competências do professor para o trabalho com a metodologia de projetos de forma eficaz. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica) – Cefet-MG, Belo Horizonte, 2009.
ARAÚJO, U. F. Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. São Paulo: Summus, 2009.
AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção do Conhecimento: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plátano, 2000.
BAKHTIN, M. O autor e a personagem na atividade estética. Estética da criação verbal, v. 4, p. 3-192, 2003.
BARBOSA, E. F.; GONTIJO, A. F.; SANTOS, F. F. Inovações pedagógicas em educação profissional: uma experiência de utilização do MP na formação de competências. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 30, n. 2, maio/ago. 2004.
BRASIL/MEC. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: 20 de dezembro de 1996.
COSTA, A. R. P. Metodologia de projetos: a percepção do aluno sobre os resultados da sua aplicação. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica) - CEFET-MG, Belo Horizonte, 2010.
DEWEY, J. Experiência e educação. 3 Ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1979.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia - saberes necessários à prática educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, F. M. As dimensões da teoria e da prática na formação de profissionais da administração: contribuições da metodologia de projetos à luz do pensamento complexo. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica) - CEFET-MG, Belo Horizonte, 2003.
GODOY, E. G. U. Contribuições da metodologia de projetos na implantação das tecnologias de informação e comunicação – TIC nos processos educativos da educação básica. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica) – Cefet-MG, Belo Horizonte, 2009.
GORDINO, O. M. dos S. A educação intercultural na aprendizagem das línguas estrangeiras: o caso do espanhol. 2012. PhD Thesis. Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa.
HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & realidade, v. 22, n. 2, 1997.
HIGINO, A. F. F. A pedagogia de projetos na educação em ciência & tecnologia à luz da ciência da complexidade e de uma teoria da negociação: um estudo de caso no ensino da Física dos cursos de Engenharia Industrial do Cefet-MG. Dissertação (Mestrado) – Cefet-MG, Belo Horizonte, 2002.
KRAVISKI, E. R; BERGMANN, J. Interculturalidade e motivação na aprendizagem de línguas estrangeiras. Revista Intersaberes | vol1 n. 1, p. 78 - 86 | jan-jun 2006 | ISSN 1809-7286.
KRAMSCH, C. Cultura no ensino de língua estrangeira (Claire Kramsch). Tradução do artigo Culture in Foreign Language Teaching, publicado no Iranian Journal of Language Teaching Research (http://www.urmia.ac.ir/ijltr). Publicado pela Bakhtiniana, São Paulo, 12 (3): 134-152, Set./Dez. 2017.
MOURA, D. G. A dimensão lúdica no ensino de ciências. Doutorado (Tese em Educação) - Faculdade de Educação, USP, São Paulo, 1993.
_____________. BARBOSA, E. F. Trabalhando com projetos: planejamento e gestão de projetos educacionais. Petrópolis: Vozes, 2011.
_____________. Metodologias Ativas de Aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica. B. Tec. Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n.2, p.48-67, maio/ago. 2013.
PIRES, A. A. M. Empreendedorismo, protagonismo e pedagogia de projetos: uma simbiose, transdisciplinar. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica) – Cefet-MG, Belo Horizonte, 2006.
TAVARES, H. M. Raymond Williams: pensador da cultura. Revista Ágora, Vitória, n.8, 2008, p.1 -27.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18 ed. São Paulo: Cortez. 2011.
VOLÓCHINOV, Valentin (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. Ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.
WILLIAMS, R. Cultura e sociedade. São Paulo: Nacional, 1969.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Academic Journal Geadel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.