ENTRE CONTOS, ENCONTROS E ENCANTOS
LINKS PARA O ENSINO VIRTUAL DE LÍNGUA PORTUGUESA
DOI:
https://doi.org/10.29327/269116.4.1-3Keywords:
Digital and literary literacy;; Portuguese Language Teaching.Abstract
It is up to the current school to reinvent itself to form learners capable of producing and receiving texts belonging to the digital environment. Thus, the present work seeks to analyze a proposal for pedagogical intervention based on the development of linguistic and discursive skills, which promote the so-called literary and digital literacies, defended respectively by Cosson (2014) and Soares (2002). This teaching proposal is the result of the work carried out in the postgraduate course of the Professional Master's Degree in Letters (PROFLETRAS/UFAC), materialized through the didactic manual "Entre contos, encontros e encantos" (ALMEIDA, 2017), which, in turn, is based on the theoretical precepts of Dolz and Schneuwly (2013). The object of analysis is limited to observing the activities and procedures adopted for the formation of readers and writers, developing the capacity for autonomous reading, the ability to write texts of one's own authorship, using resources to rewrite and improve them and the competence of reflection and analysis of the uses of language resources.
References
ACRE. Secretaria de Estado de Educação. Cadernos de orientação curricular: Orientações curriculares para o Ensino Fundamental – caderno 1, Rio Branco, AC.: SEE, 2009.
ALMEIDA, A. H. O. Entre contos, encontros e encantos: caderno de orientação de produção textual. Rio Branco, 2017. Disponível em:http://www2.ufac.br/profletras/menu/copy_of_dissertacoes/CADERNODEORIENTAESDIDTICAS.pdf
ANTUNES, I. Aula de português: encontros & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo. Editora: WMF Martins Fontes, 2011.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Língua Portuguesa: Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1998.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.
DOLZ, J. NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. 3. ed. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2013, p.81-108.
GOMES, L.F. Hipertexto no cotidiano escolar. São Paulo: Cortez Editora, 2011.
KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015.
SOARES, M. B. Letramento: um tema e três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica,1999.
SOLÉ, I. Estratégias de Leitura. 6. ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
VIGOTSKI, L.S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Trad. José Cipolla Neto. Luís Silveira Menna Barreto. Solange Castro Afeche. 6.ed. São Paulo. Editora: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Academic Journal Geadel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.