Dos Gêneros Textuais que envolvem a tipologia injuntiva: função e representação
DOI:
https://doi.org/10.29327/269116.2.3-3Keywords:
Tipo textual, Gênero textual, Tipo InjuntivoAbstract
There is still, in Portuguese language teaching, a terminological confusion between textual genres and textual typologies, especially when students carry out external evaluations, such as Enem, Saeb and Pisa. Aware of the complexity on the subject, this article seeks to establish differences between types and textual genres and exemplifies their development and use in the materialization of texts in daily use. For that, it will involve the concept of injunctive textual type and present some of its functions within the instruction manual, advertising and recipes genres. For this, it presents as theoretical basis researches related to teaching, such as those carried out by Rocha and Souza (2020), Marcuschi (2004) and Souza e Freitas (2012). In addition to the concepts of typologies and genres defined by (Cassettari, 2012) and (Marcuschi, 2005). In the end, through the discussion of the examples, it is hoped, with this, to offer mechanisms that show how particularities exist between genres and types and, more specifically, the injunctive type.
References
BRONCKART, J-P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Trad. Anna Maria Machado, Péricles Cunha. São Paulo: EDUC, 2003.
CARDOSO, Adriana et al. A receita culinária: recurso educativo digital para o desenvolvimento de competências textuais e linguísticas no 1. º CEB. Percursos de Interdisciplinaridade em Português: Dos projetos às práticas, p. 193-208, 2019.
CASSETTARI, M. I. Tipo, gênero textual e gênero do discurso: em busca de uma definição para o ensino. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 01, n. 02, p. 132 – 151, jul./dez. 2012.
CATELLI, Bruna. Gênero Textual: Anúncio Publicitário – Propaganda. 2020. (5m55s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SQFtLCDvCIU&feature=youtu.be.> Acessso em: 21 jan.2021. DA ROCHA, Christia Monteiro; DE SOUZA, Shelton Lima. O gênero textual Memórias Literárias em uma escola da rede pública de ensino em Rio Branco/AC: experienciar no ensino e na aprendizagem de português como língua materna. The Especialist, v. 41, n. 5, 2020.
DE SOUZA, Shelton Lima; DE FREITAS, Samara Zegarra. Entre o discurso e a prática: análise de gêneros textuais em um livro didático de português como língua materna. Revista de Linguística e Teoria Literária• ISSN, v. 2176, p. 6800, 2012.
DA COSTA LARA, Ana Gabriela; DE SOUZA, Lívia Cristina Pereira. O gênero propaganda na escola: uma análise de aulas de leitura. Revista Gatilho, v. 6, 2007.
DECKER, R. (2006). El texto expositivo: estructuras y características. Instituto italiano. Dicionário Terminológico (DT). Disponível em dt.dgidc.min-edu.pt.
ENEM 2020 – Exame Nacional do Ensino Médio. INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Ministério da Educação. Disponível em:https://www.google.com/amp/s/m.vestibular.brasilescola.uol.com.br/enem/amp/questao-25-prova-rosa-enem-2020.htm Acessado em 21 jan de 2021.
GANCHO, C. V. Como analisar narrativas. 9. ed. São Paulo: Ática, 2006.
GUEDES, E. de S.; PADILHA, A. P. P. Dissertação: Gênero ou tipo textual?. 2003. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2003.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In: KARWOSKI, Acir Mário; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim Siebeneicher. Gêneros textuais: reflexões e ensino. Palmas e União da Vitória, PR: Kaygangue, 2005. p. 17-33.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros Textuais: Definição e Funcionalidade. In: DIONÍSIO, ngela Paiva; MACHADO, Ana Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (Orgs.). Gêneros Textuais & Ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. Hipertexto e gêneros digitais. Rio de Janeiro: Lucerna, p. 13-67, 2004.
MILLER, C. R. Gênero Textual, Agência e Tecnologia. ngela P. Dionísio e Judith C. Hoffnagel (Orgs.). Tradução e adaptação de Judith Chambliss Hoffnagel. Recife: Universitária da UFPE, 2008.
MOTTA-ROTH, D. Questões de metodologia em análise de gêneros. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. Palmas; União da Vitória, PR: Kaygangue, 2005. p. 179-202.
OLIVEIRA, A. E. F. de. A utilização de readers em aulas de língua inglesa no ensino médio. 2017. 204f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.
SANTOS, C. S. dos; COSTA M. C. de O. Gêneros Textuais e Ensino: Relação entre Teoria e Prática. PDF. Publicado. 2016. Edição. n. 1 (2016): Anais do X Simpósio Linguagens e Identidades da/na Amazônia Sul-Ocidental.
SILVA, J. Q. G. (1999). Gênero discursivo e tipo textual. Scripta, 3(4), 87-106. Recuperado de http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/10278.
SILVA, M. E. (2008). A Escrita de textos: da teoria à prática. In O. C. Sousa e A. Cardoso. (Eds.), Desenvolver competências em língua portuguesa (pp. 101-133). Lisboa: CIED.
SILVA, M. F. N. da; PEREIRA, S. Da leitura à escrita: texto expositivo. Dissertação (Mestrado). ESELx - Escola Superior de Educação de Lisboa, 2011.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. A caracterização de categorias de texto: tipos, gêneros e espécies. Alfa: Revista de Linguística, v. 51, n. 1, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Academic Journal Geadel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.