O PENSAMENTO COMPLEXO E A LITERATURA NO ENSINO MÉDIO: Reflexões
DOI:
https://doi.org/10.29327/2435693.12.1-6Keywords:
Complex Thought. Literature. Teaching. Pedagogical Strategies.Abstract
Literature, as an aesthetic manifestation of language, inherently possesses the potential to awaken human sensitivity and perception towards sociocultural and psychological phenomena that are expressed in the diverse forms and genres of literary productions. This article discusses literature as a resource for teaching and education, presenting possible ways to enrich pedagogical strategies in secondary schools to confront methodologies rooted in the disjunction and superficiality of the contents and themes outlined in the BNCC (2018). To do so, it draws on the theoretical framework of the paradigm of complexity, illuminated by Edgar Morin’s works Science with Conscience (2019) and The Well-Made Head (2022), in dialogue with other authors addressing the topic.
References
ABRAHÃO, Virgínia Beatriz Baesse. Semântica, enunciação e ensino. 1. ed. Vitória: Edufes, 2018.
ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
AZEVEDO, Leonardo. A cidade e o arquiteto. São Paulo: Editora Perspectiva, 1991.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins, 2003. 478 p. (Coleção Biblioteca Universal).
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=85121-bncc-ensino-medio&category_slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 17 jun. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Terceira versão revista. Brasília: MEC, 2018.
CANÇADO, Márcia. Manual de semântica: noções básicas e exercícios. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.
CHEVALLIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 4. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1991.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2012.
COSSON, Rildo. O espaço da literatura na sala de aula. In: PAIVA, Aparecida; MACIEL, Francisca; COSSON, Rildo (coord.). Literatura: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. p. 55-68.
DURAND, Gilbert. A imaginação simbólica. São Paulo: Cultrix/Edusp, 1988.
FRATEL, Undira Maria de Oliveira. O homem sacro e profano e as formas do silêncio na demanda do Santo Graal. 2007. 258 p. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) – Universidade Federal da Bahia, Instituto de Letras, Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística, Salvador, 2007.
FURLANETTO, Ecleide Cunico. Símbolo. In: FAZENDA, Ivani C. A. (org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
JUNG, Carl G. O homem e seus símbolos. 3. ed. especial. Tradução de Maria Lúcia Pinho. Rio de Janeiro: Editora HarperCollins Brasil, 2016.
LEAHY-DIOS, Cyana. Educação literária como metáfora social: desvios e rumos. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004. (Coleção Texto e Linguagem).
MARTINAZZO, Celso José. O pensamento transdisciplinar como percepção do real e os desafios educacionais e planetários. Educar em Revista (UFPR). [no prelo].
MELO NETO, João Cabral de. A educação pela pedra e depois. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997.
MERQUIOR, José Guilherme. Serial. In: MELO NETO, João Cabral de. Poesia completa e prosa. 2. ed. Organização de Antonio Carlos Secchin. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2007. p. 59-64.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita. 28. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2022.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, repensar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
MORIN, Edgar. A via para o futuro da humanidade. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 19. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2019.
MORIN, Edgar. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: Unesco, 2011.
PEIXOTO, Marta. Poesia com coisas. São Paulo: Editora Perspectiva, 1983.
PETRAGLIA, Izabel Cristina. Edgar Morin: a educação e a complexidade do ser e do saber. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.