O PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM DE GEOGRAFIA, PÓS-PANDEMIA DE COVID19:

UM ESTUDO DE CASO NA ESCOLA TEREZINHA MIGUÉIS, RIO BRANCO, ACRE

Authors

Keywords:

Teaching; Geography; Pedagogical Residency; Teaching resources.

Abstract

The work on screen brings notes from a teaching/learning experience, developed at the Terezinha Miguéis State Elementary School, located in Bairro Quinze, in the city of Rio Branco, Acre. The activities developed were proposed by the Institutional Pedagogical Residency Program, of the Degree Course in Geography at the Federal University of Acre. The main objective is to expose activities that contributed to evaluating the performance of students at the school in question, taking into account the difficulties they present in relation to geography content, upon returning to classes post-COVID-19 pandemic. The methodology is based on the authors' observations as participants in the Pedagogical residency, in addition to the application and evaluation of practical activities, represented by games, production of posters and construction of graphics. It is concluded that the methodological alternatives used had a positive effect on students' geographic learning, motivating them in a playful and participatory way.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular.

CALEJON, L. M. C.; SANTANA BRITO, A. Entre a pandemia e o pandemônio: uma reflexão no campo da educação. Educamazônia-Educação, Sociedade e Meio Ambiente, [s. l.], v. 25, n. 2, jul-dez, p. 291-311, 2020.

CUNHA, L. F. F.; SILVA, A. S.; SILVA, A. P. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, p. 27-37, ago. 2020. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924. Acesso em: 28 março. 2023.

LEI DIRETRIZES E BASES DA EDUCAÇÃO NACIONAL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, 23 dez. 1996.

LEGISLAÇÃO. Decreto-lei nº nº 1.006, de 30 de dezembro de 1938. Da elaboração e utilização do livro didático. 1 maio 1939.

O INÍCIO DA FORMAÇÃO TERRITORIAL BRASILEIRA. Revistageografia, 12 dez. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistageografia/article/view/229147. Acesso em: 18 maio 2023.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Pedagogia(s) da infância: reconstruindo uma práxis da participação. 2007. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; KISHIMOTO, T.; PINAZZA, M. (Orgs.). Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado construindo o futuro (p. 13-37). Porto Alegre: Artmed Editora, 2007.

SILVA, B. D. O projeto de pesquisa sobre o Programa de Residência Pedagógica no curso de licenciatura em História na Ufac (2018-2020) como ferramenta de uma educação para as relações étnico-raciais na formação inicial de professores. In: COELHO, W. N. B.; BRITO, N. J. C.; FERREIRA, A. M. S.; DIAS, S. B. Educação básica e formação inicial de professores: a diversidade e os desafios contemporâneos. Curitiba: Editora Bagai, 2021.

SANTOS, M. L.; PERIN, C. S. B. A importância do planejamento de ensino para o bom desempenho do professor em sala de aula. Paranavaí, PR: v. 1. 2013.

SILVA, Luciana. Gonçalves. Jogos e situações-problema na construção das noções de lateralidade, referências e localização espacial. In: CASTELLAR, Sonia. Educação geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Editora Contexto, 2006, p. 137-156.

Published

2025-02-10

How to Cite

Bento, V., Martins, C. E. ., & Almeida, J. Ítalo S. de . (2025). O PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM DE GEOGRAFIA, PÓS-PANDEMIA DE COVID19:: UM ESTUDO DE CASO NA ESCOLA TEREZINHA MIGUÉIS, RIO BRANCO, ACRE. UÁQUIRI - Revista Do Programa De Pós Graduação Em Geografia Da Universidade Federal Do Acre, 6(2). Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/Uaquiri/article/view/7965