WORK AND EDUCATION IN PRE-CAPITALIST SOCIETIES
DOI:
https://doi.org/10.29327/2151710.5.2-5Keywords:
Trabalho; educação; modos de produção; ser social.Abstract
Work and education are understood as essentially human activities and, moreover, as elements that characterize human nature. Given this intimate relationship between the species and the referred activities, we established in this research as true the premise that the human being, as long as it is understood, works and educates. That said, this article aims, from the perspective of Geography of Work, to understand how work and education were externalized in the forms of pre-capitalist social organizations. For that, qualitative bibliographical research was developed, anchored, above all, in the historical-dialectical movement from the ontological conception of the social being. It has been demonstrated that, from primitive communism to the end of the Middle Ages, human beings, in fact, worked and educated. However, the ways of developing these activities were changing to adapt to the realities and needs of the current production method in each of the historical moments.
References
ANTUNES, Jair. Marx e o último Engels: o modo de produção asiático. 2003. 159 p. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade Estadual em Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas, São Paulo. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1596508. Acesso em: 02 maio 2023.
BURGUETTE, Lhullier, Convite à História. 6. Edição. São Paulo: Logos, 1990.
CAMBI, Franco. História da pedagogia. São Paulo: Unesp, 1999.
ENGELS, Friedrich. A origem da família, da propriedade privada e do Estado. São Paulo: Boitempo, 2019. E-book.
FINLEY, Moses. Escravidão antiga e ideologia moderna. Rio de Janeiro: Graal, 1991.
FERLA, Guilherme Baggio; ANDRADE, Rafaela Bellei. A transição do feudalismo para o capitalismo. Synergismus scyentifica UTFPR, v. 2, n. 1, 2007. Disponível em: http://revistas.utfpr.edu.br/pb/index.php/SysScy/article/view/240 Acesso em: 02 maio 2023.
FOSSIER, Robert. O trabalho na Idade Média. São Paulo: Vozes, 2019.
GERHARDT, Tatiana Engel (Org.); SILVEIRA, Denise Tolfo (Org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: UFRGS, 2009.
GUILLERM, Alain; BOURDET, Yvon. Autogestão: uma mudança radical. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.
KNAPIK, Márcia Carneiro et al. O trabalho humano: das sociedades comunais ao modo de produção feudal. 2. Ed. São Paulo: Multiplicadora da Economia Popular Solidária, 2005.
LUKÁCS, György. Prolegômenos para uma ontologia do ser social. São Paulo: Boitempo, 2010.
MANACORDA, Mario Alighiero. História da educação: da Antiguidade aos nossos dias. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1992.
MARCONI, Mariana de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2021.
MARX, Karl. Grundrisse: Manuscritos econômicos de 1857-1858, esboços da crítica da economia política. São Paulo: Boitempo, 2015.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Livro I. Tradução Reginaldo Sant’Anna. 22. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
MARX, Karl. Manuscritos econômicos-filosóficos. Tradução Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2004.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia Alemã. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
MASCARO, Alysson Leandro. Prefácio à edição brasileira. In: ENGELS, Friedrich. A origem da família, da propriedade privada e do Estado. São Paulo: Boitempo, 2018. E-book.
MELLO, José Guimarães. Negros e escravos na Antiguidade. 2. ed. São Paulo: Ante & Ciência, 2000.
MORGAN, Lewis Henry. A sociedade antiga. São Paulo: Expresso Zahar, 2014. E-book.
PERNOUD, Régine. Luz sobre da Idade Média. São Paulo: Fórum da História, 1992.
ROSA, Augusto Pereira. Pré-história: Educação para sobrevivência. Revista Maiêutica-Arte e Cultura, São Paulo, v. 1, n. 1, 2013. Disponível em: http://publicacao.uniasselvi.com.br/index.php/ART_EaD/article/view/314 Acesso em: 02 maio 2023.
SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 2, n. 34, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/wBnPGNkvstzMTLYkmXdrkWP/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 03 maio 2023.
SAVIANI, Dermeval. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. Novas tecnologias, trabalho e educação: um debate multidisciplinar, Petrópolis: Vozes, p. 147-164, 1994. Disponível em: https://www.academia.edu/download/59276706/dermeval_saviani_-_trabalho_como_principio_educativo20190516-117749-199rctr.pdf Acesso em: 02 maio 2023.
TONET, Ivo. Educação e ontologia marxiana. Revista HISTEDBR, São Paulo, v. 11, n. 41e, p. 135-145, 2011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639900/7463 Acesso em: 02 maio 2023.