NATIONAL SCIENTIFIC PRODUCTION ON THE CONSTRUCTION OF EVOLUTIONARY THINKING IN THE LAST FIVE YEARS

Authors

Keywords:

Charles Darwin. Evolution. Evolutionary Thinking.

Abstract

Evolution is one of the most controversial areas within biology, able of criate great conflicts between the scientific and religious social. When we speak or study evolution, the first name that comes in mind is the naturalist Charles Robert Darwin, known as one of the most brilliant minds in the history of humanity, but Darwin was not the first to recognize and defend that species evolved. The objective of this study is to describe the scientific production in the last five years, which discusses thinkers and scientists who contributed to the construction of evolutionary thinking. The present research was carried out with journals obtained from the SciELO Brazil platform in the first two months of 2019. Twenty-one articles were identified that, after being selected, were analyzed according to pre-established criteria. The results showed that the development of evolutionary theory has been architected from ancient times through the philosophers, in an attempt to discover how life appeared on planet Earth and that motivated the construction of what we know today as evolutionary biology. With this study, it is verified these publications pointed out that there were ideas both primitive and advanced in the period before and after Darwin.

Author Biographies

Marcelo Franco Leão, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorado em andamento Educação em Ciências (UFRGS). Mestre em Ensino (UNIVATES). Especialização em Orientação Educacional (Dom Alberto) e em Relações Raciais na Educação e na Sociedade Brasileira (UFMT). Graduação em Licenciatura em Química (UNISC) e em Física (UNEMAT). Professor do Departamento de Ensino do IFMT Campus Confresa. Membro do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e Matemática no Baixo Araguaia (EnCiMa).

MARKONDES LACERDA ARAÚJO , IFMT Campus Confresa

Licenciatura em Biologia pelo IFMT Campus Confresa. Professor da Educação, Básica, Técnica e Tecnológica no IFMT Campus Confresa.

References

[1] FUTUYAMA, Douglas Joel. Biologia evolutiva. 3. ed. Ribeirão Preto/SP: funpec editora, 2009.
[2] MAYR, Ernst. O que é a evolução. Rio de Janeiro: Rocco, 2009.
[3] DORVILLÉ, Luís Fernando Marques; SELLES, Sandra Lúcia Escovedo. Criacionismo: transformações históricas e implicações para o ensino de ciências e biologia. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.46. n. 160, p. 442-465, abr./jun. 2016. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742016000200442&lang=pt>. Acesso em: 04 fev. 2019.
[4] MAYR, Ernst. Desenvolvimento do pensamento biológico: diversidade, evolução e herança. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília, 1998.
[5] REECE, Jane B. et al. Biologia de Campbel. 10. ed. Porto Alegre: Artmed, 2015.
[6] SADAVA, David et al. Vida: a ciência da biologia, volume II: Evolução, Diversidade e Ecologia. 8. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
[7] HARARI, Yuval Noah. Homo Deus: uma breve história do amanhã. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
[8] GRIFFITHS, Anthony James F. et al. Introdução à genética. 9. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2008.
[9] FUTUYAMA, Douglas Joel. Evolução, Sociedade e Ciência. São Paulo, Sociedade Brasileira de Genética: Virtuale Comunicação, 2002.
[10] GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
[11] MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul./dez. 2014. Disponível em: < https://goo.gl/TQNA9Z>. Acesso em: 20 fev. 2019.
[12] TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID NETO, J. O estado da arte da pesquisa em ensino de Biologia no Brasil: um panorama baseado na análise de dissertações e teses. REEC. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 11 (2), p. 273-297, 2012. Disponível em: https://goo.gl/wJT8vn, acesso em: 13/02/2019
[13] BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2012.
[14] BATISTA, Irinéa de Lourdes; LUCAS, Lucken Bueno. Contribuições axiológicas à educação científica: valores cognitivos e a seleção natural de Darwin. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 1, p. 201-216, 2013. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132013000100014&lang=pt>. Acesso em: 14 fev. 2019.
[15] TEIXEIRA, Pedro; ANDRADE, Marcelo. Entre as crenças pessoais e a formação acadêmica: como professores de biologia que professam fé religiosa ensinam evolução? Ciência & Educação, Bauru, v. 20, n. 2, p. 297-313, abr. 2014. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000200297&lang=en >. Acesso em: 04 fev. 2019.
[16] SELLES, Sandra Escovedo; DORVILLÉ, Luís Fernando Marques; PONTUAL, Leandro Vahia. Ensino religioso nas escolas estaduais do Rio de Janeiro: implicações para o ensino de ciências/biologia. Ciência & Educação, Bauru, v. 22, n. 4, p. 875-894, out./dez. 2016. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000400875&lang=en>. Acesso em: 04 fev. 2019.
[17] FARIAS, Felipe. O neolamarckismo de Edward Drinker Cope e a ideia de progresso biológico no processo evolutivo. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 37, n. 3, p. 1009-1029, out. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702017000401009&lang=pt>. Acesso em: 16 fev. 2019.
[18] OLIVEIRA, Graciela Silva; BIZZO, Nelio; PELEGRINI, Giuseppe. Evolução biológica e os estudantes: um estudo comparativo Brasil e Itália. Ciência & Educação, Bauru, v. 22, n. 3, p. 689-705, jul./set. 2016. Disponível em:
< http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000300689&lang=en>. Acesso em: 07 fev.2019.
[19] PUIG-SAMPER, Miguel Ángel; GONZÁLEZ, Armando Garcia; PELAYO, Francisco. La polémica evolucionista en España durante el siglo XIX: una revisión. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v.24, n.3, p.585-601, jul./set. 2017. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702017000300585&lang=en>. Acesso em: 14 fev. 2019.
[20] COLLEY, Eduardo; FISCHER, Marta Luciane. Especiação e seus mecanismos: histórico conceitual e avanços recentes. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, São Paulo, v. 20, n. 4, p. 1671-1694, dez. 2013. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702013000401671&lang=pt>. Acesso em: 16 fev. 2019.
[21] ARCANJO, Fernanda Gonçalves; SILVA, Edson Pereira. Pangênese, genes, epigênese. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 24, n. 3, p. 707-726, jul./set. 2017. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172016000200029&lang=pt>. Acesso em: 07 fev. 2019.
[22] PAPAVERO, Nelson; SANTOS, Christian Fausto Moraes dos. Evolucionismo darwinista? Contribuições de Alfred Russel Wallace à teoria da evolução. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 34, n. 67, p. 159-180, jun. 2014. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100008&lang=en>. Acesso em: 14 fev. 2019.
[23] ALMEIDA, Sheila Alves de; LIMA, Maria Emília Caixeta de Castro. Cientistas em revista: Einstein, Darwin e Marie Curie na ciência hoje das crianças. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.18, n. 2, p. 29-47, mai./ago. 2016. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172016000200029&lang=pt>. Acesso em: 03 fev. 2019.
[24] HALL, Jonh; KIRDINA-CHANDLER, Svetlana. Towards an intellectual history of evolutionary economics: competition and struggle versus cooperation and mutual aid. Brazilian Journal of Political Economy, São Paulo, v. 37, n. 3, p. 551-564, jul. 2017. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31572017000300551&lang=en>. Acesso em: 16 fev. 2019.
[25] CAPONI, Gustavo. Herbert Spencer: entre Darwin y Cuvier. Scientiae Studia, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 45-71, jan./mar. 2014. Disponível em:
< http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-31662014000100003&lang=pt>. Acesso em: 03 fev. 2019.
[26] HARTFELDER, Klaus. Fritz Müller – Darwin's scientific correspondent in Brazil for 17 years. Genetics and Molecular Biology, Ribeirão Preto/SP, v. 41, n. 3, p. 722-724, jul./set. 2018. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-47572018000400722&lang=en>. Acesso em: 16 fev. 2019.
[27] FERRETTI, Frederico. Evolução e revolução: os geógrafos anarquistas Elisée Reclus e Pëtr Kropotkin e sua relação com a ciência moderna, séculos XIX e XX. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 25, n. 2, p. 553-568, abr./jun. 2018.
[28] OLIVEIRA, Almir Leal de. O litoral do Nordeste do Brasil como objeto científico darwinista: as prospecções de John Casper Branner, 1899-1911. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de janeiro, v. 21, n. 3, p. 931-949, set. 2014. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000300931&lang=en>. Acesso em: 14 fev. 2019.
[29] FILHO, Roberto Sobreira Pereira; WAIZBORT, Ricardo. As funções de um cérebro darwinista: Guedes Cabral e o evolucionismo de Funções do cérebro (1876). História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 20, n. 4, p. 1585-1604, set./dez. 2013. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702013000401585&lang=pt>. Acesso em: 16 fev. 2019.
[30] ARTEAGA, Juanma Sánchez; ALMEIDA, Ronnie Jorge Tavares de; EL-HANI, Charbel Niño. A questão racial na obra de Domingos Guedes Cabral. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 20, n. 4, p. 1585-1604, dez. 2013. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702016000900033&lang=pt>. Acesso em: 14 fev. 2019.
[31] SANTOS, Wellington Bittencourt dos; EL-HANI, Charbel Niño. A abordagem do pluralismo de processos e da evo-devo em livros didáticos de biologia evolutiva e zoologia de vertebrados. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 14, n. 3, p. 199-216, set./dez. 2013. Disponível em:
< http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172013000300199&lang=en>. Acesso em: 04 fev. 2019.
[32] CARVALHO, André Luís de Lima. Das intermináveis incursões de Darwin pelo Brasil, pela América Latina e pelo mundo. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 20, p. 1421-1426, nov. 2013. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702013000501421&lang=pt>. Acesso em: 03 fev. 2019.
[33] SILVA, Gláucia Oliveira. Is natural selection a chimera? reflections on the ‘survival’ of a principle. Vibrant: Virtual Brazilian Anthropology, Brasília, v. 14, n. 3, dez. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412017000300200&lang=en>. Acesso em: 16 fev. 2019.
[34] SILVA, Gláucia; DUARTE, Luís Fernando Dias. Epigênese e epigenética: as muitas vidas do vitalismo ocidental. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 22, n. 46, p. 425-453, jul./dez. 2016. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832016000200425&lang=en>. Acesso em: 14 fev.2019.

Published

2020-06-02

How to Cite

Leão, M. F., & LACERDA ARAÚJO , M. (2020). NATIONAL SCIENTIFIC PRODUCTION ON THE CONSTRUCTION OF EVOLUTIONARY THINKING IN THE LAST FIVE YEARS. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 7(1), 254–273. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3236

Issue

Section

Ciências Biológicas