LINGUAGEM MUSICAL

O USO DE APLICATIVOS PARA O ENSINO DE VIOLÃO NA ORQUESTRA DE CÂMARA DE VIOLÕES DO IFAC

Authors

  • Douglas Marques Luiz Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Acre
  • Gabriele dos Santos Barbosa Universidade Federal do Acre

DOI:

https://doi.org/10.29327/269116.3.5-8

Keywords:

Ensino de violão; WhatsApp; Recurso Didático; IFAC.

Abstract

The purpose of this article is to present potentialities, dangers and possible constructions making use of WhatsApp as an educational tool for teaching classical guitar. This is a qualitative, action-research and descriptive study regarding the IFAC Guitar Chamber Orchestra project carried out from 2017 to 2019, an opportunity in which some face-to-face and online classes were implemented by the use of resources available, employing the multiplatform of instant messaging and calling up app. As theoretical contributions, we rely on the studies of Tavares (2018), Syed (2012), Hall (2006) and Bauman (2010). As a result, we highlight the performance of 38 presentations between 2017 and 2019 made by students who participated in the project, an expressive collection that featured pieces of classical and popular guitar repertoire.

Author Biography

Gabriele dos Santos Barbosa, Universidade Federal do Acre

Graduanda em Licenciatura em Química pela Universidade Federal do Acre – UFAC e graduanda em Licenciatura em Letras Português – Inglês pelo Centro Universitário Cidade Verde – UNICV

References

BAUMAN, Z. Capitalismo parasitário: e outros temas contemporâneos. Tradução de Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade Trad. Carlos Felipe Moisés e Ana Maria L. Ioriatti. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

POKHREL, Sumitra; CHHETRI, Roshan. A Literature Review on Impact of COVID-19 Pandemic on Teaching and Learning. Higher Education for the Future. Davos, 2021.

SYED, Matthew. Salto para o sucesso: Mozart, Federer, Picasso, Beckhan, e a ciência do sucesso. Rio de Janeiro: Alta books, 2012.

TAVARES, K. C. A. ; RABELLO, C.R.L. ; FRANCO, C. P. WhatsApp na formação continuada de professores: mais que um aplicativo de mensagens instantâneas?. In: MARQUES-SCHÄFER, G.; ROZENFELD, C. C. F. (Org.). Ensino de Línguas e tecnologias móveis: políticas públicas, conceitos, pesquisas e práticas em foco. 1ed.São Paulo: Hipótese, 2018, v.1 , p. 154-178.

THIOLLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo: Cortez Editora, 2005.

Published

2022-12-29

How to Cite

Marques Luiz, D., & dos Santos Barbosa, G. . (2022). LINGUAGEM MUSICAL: O USO DE APLICATIVOS PARA O ENSINO DE VIOLÃO NA ORQUESTRA DE CÂMARA DE VIOLÕES DO IFAC. Academic Journal Geadel, 3(05), 87–97. https://doi.org/10.29327/269116.3.5-8