LINGUAGEM MUSICAL
O USO DE APLICATIVOS PARA O ENSINO DE VIOLÃO NA ORQUESTRA DE CÂMARA DE VIOLÕES DO IFAC
DOI:
https://doi.org/10.29327/269116.3.5-8Keywords:
Ensino de violão; WhatsApp; Recurso Didático; IFAC.Abstract
The purpose of this article is to present potentialities, dangers and possible constructions making use of WhatsApp as an educational tool for teaching classical guitar. This is a qualitative, action-research and descriptive study regarding the IFAC Guitar Chamber Orchestra project carried out from 2017 to 2019, an opportunity in which some face-to-face and online classes were implemented by the use of resources available, employing the multiplatform of instant messaging and calling up app. As theoretical contributions, we rely on the studies of Tavares (2018), Syed (2012), Hall (2006) and Bauman (2010). As a result, we highlight the performance of 38 presentations between 2017 and 2019 made by students who participated in the project, an expressive collection that featured pieces of classical and popular guitar repertoire.
References
BAUMAN, Z. Capitalismo parasitário: e outros temas contemporâneos. Tradução de Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.
BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade Trad. Carlos Felipe Moisés e Ana Maria L. Ioriatti. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
POKHREL, Sumitra; CHHETRI, Roshan. A Literature Review on Impact of COVID-19 Pandemic on Teaching and Learning. Higher Education for the Future. Davos, 2021.
SYED, Matthew. Salto para o sucesso: Mozart, Federer, Picasso, Beckhan, e a ciência do sucesso. Rio de Janeiro: Alta books, 2012.
TAVARES, K. C. A. ; RABELLO, C.R.L. ; FRANCO, C. P. WhatsApp na formação continuada de professores: mais que um aplicativo de mensagens instantâneas?. In: MARQUES-SCHÄFER, G.; ROZENFELD, C. C. F. (Org.). Ensino de Línguas e tecnologias móveis: políticas públicas, conceitos, pesquisas e práticas em foco. 1ed.São Paulo: Hipótese, 2018, v.1 , p. 154-178.
THIOLLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo: Cortez Editora, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Academic Journal Geadel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.