O LETRAMENTO LITERÁRIO: REFLEXÃO, PROPOSTA E ANÁLISE A PARTIR DO CONTO “UMA GALINHA”, DE CLARICE LISPECTOR
REFLEXÃO, PROPOSTA E ANÁLISE A PARTIR DO CONTO “UMA GALINHA”, DE CLARICE LISPECTOR
Keywords:
Ensino de Literatura; Letramento; Leitura Literária.Abstract
The work with literary reading involves articulating various procedures to develop strategies for student interaction with the text and its language, in order to promote understanding and enjoyment. The present article highlights this purpose, presenting a sequence of activities on the short story “A chicken”, by Clarice Lispector, from the perspective of literary literacy. We will also present a brief discussion on how literature teaching at school has been, in order to address activities to be applied to the perception of appropriate specificities. The study is based on the conceptions of Cosson (2009), in which the author presents the concept of Literary Literacy, Barthes (2007), who presents a conception of the study of literature based on.
References
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução: Plínio Dentzein. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2001.
BORDINI, M. G.; AGUIAR, V. T. Literatura - a formação do leitor. Alternativas
Metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.
CANDIDO, Antônio. CANDIDO, Antonio. Direitos Humanos e literatura. In: A.C.R. Fester (Org.) Direitos humanos E… Cjp / Ed. Brasiliense, 1989.
COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2014.
COSTA, Marta Moraes da. Metodologia do ensino da literatura infantil. Curitiba: Ibpex, 2007.
KLEIMAN, Angela B. Preciso ensinar letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? Linguagem e letramento em foco. Campinas: Cefiel/IEL/Unicamp, 2005.
LISPECTOR, Clarice. Laços de família. São Paulo: Rocco, 1960.
TODOROV, Tzvetan. Literatura não é teoria, é paixão. Revista BRAVO. Ano 12, n. 150, p.38-39, fev – 2010.
Revista Retratos da leitura no Brasil 4/ organização de Zoara Failla. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.