The clothes’ discourse: an analysis of the ethos transmitted by the characters’ clothes from the Black Mirror TV series episode Nosedive.
Keywords:
Ethos, roupas, Nosedive, Black MirrorAbstract
It is manifested through the choice of clothing the tendency to belong to a particular social category or typology, as well as the desire to be associated with them. In Black Mirror’s ´Nosedive´ episode, a British series, the attire presents itself endowed of communicative intentionalities. It depicts the construction of a self-concept, an illustration of the enunciator’s image. Making use of the theoretical dispositives from Discourse Analysis, the goal of this paper is to reflect on the non-verbal discursive practice intrinsic to the clothing and investigate the ethos transmitted by the characters of the aforementioned episode. The analysis will be carried out considering, principally, the Amossy’s (2008) and Maingueneau’s (2008, 2011) postulates.
References
BARTHES, Roland. Sistema da Moda. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e Simulação. Tradução Maria João da Costa Pereira. Relógio d'água editora, 1991.
BEZERRA, Arthur Coelho. Os reflexos do grande irmão no admirável espelho novo de
Black Mirror. 2011, Rio de Janeiro - RJ. Disponível em:
<https://itsrio.org/wp-content/uploads/2017/03/ArthurBezerra-B.pdf >. Acesso em:
18/08/2018.
BROOKER, Charlie. Nosedive, Black Mirror. 2016.
CHARAUDEAU, P. & MAINGUENEAU, D. Dicionário de análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2004.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso Político. Tradução Fabiana Komesu e Dilson Ferreira da Cruz. São Paulo: Contexto, 2008.
ECO, Umberto. O hábito fala pelo monge, in Psicologia do Vestir. 2. ed. Lisboa: Assírio e Alvim, 1982.
FIORINDO, P. P. Ethos: um percurso do Retórica à Análise do Discurso. Revista Pandora Brasil: O ethos nos estudos discursivos da ciência da linguagem. 2012.
HEINE, Palmira Virgínia Bahia. Processos de construção do Ethos em blogs de pré-universitários e universitários. Rio de Janeiro: Publit, 2009.
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2005.
MAINGUENEAU, D. Cenas da enunciação. Trad. Sírio Possenti (Orgs. Sírio Possenti e Maria Cecília Pérez de Souza-e-Silva). Curitiba: Criar, 2006.
MAINGUENEAU, D. Ethos, cenografia, incorporação. In AMOSSY, Ruth (Org). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2008.
MAINGUENEAU, D. A propósito do ethos. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana (Org.). Ethos discursivo. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.