The myth and myth of gender indoctrination in schools under the gaze of enunciation

Authors

  • Márcio Battisti Universidade de Passo Fundo, Programa de pós-graduação em Letras https://orcid.org/0000-0001-6605-0957
  • Claudia Stumpf Toldo Oudeste Universidade de Passo Fundo, Instituto de Humanidades, Ciências, Educação e Criatividade, Programa de Pós-Graduação em Letras, Rio Grande do Sul-Brasil https://orcid.org/0000-0002-2960-0734

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.10.2-11

Keywords:

Enunciation. Testimony. Culture. Society. Education.

Abstract

This study aims to bring Émile Benveniste's theory of enunciation, especially the concepts of language, man, society, culture and subject of enunciation, found in his Problemas de Linguístca Geral I e II, to the concept of testimony developed by Giorgio Agamben in the book O que resta de Auschwitz: o arquivo e a testemunha  in order to analyze Jair Bolsonaro's speech during the 2018 election campaign about a supposed gender indoctrination, through a “gay kit”, that, according to him, is happening in Brazilian schools. For this end, based on Benveniste's theory, we will explore the language as langue/language relationship, highlighting the interpretive power of langue over language, defined as an expression of human thought, which, when enunciated, allows man to exist in and through the langue. In addition, for understanding the language/society relationship and the language/culture relationship, according to the Benvenistian theory, we must consider the langue contains the society.

Author Biographies

Márcio Battisti, Universidade de Passo Fundo, Programa de pós-graduação em Letras

Doutor em Letras pela Universidade de Passo Fundo. Mestre em Letras pela Universidade de Passo Fundo (2014). Tem experiência na área de Letras/Linguística, com ênfase em Linguística da Enunciação.

Claudia Stumpf Toldo Oudeste, Universidade de Passo Fundo, Instituto de Humanidades, Ciências, Educação e Criatividade, Programa de Pós-Graduação em Letras, Rio Grande do Sul-Brasil

Doutora em Linguística pela PUCRS, Pós-doutorado em estudos do texto pela UFRGS. Professora e Coordenadora do PPGL - Universidade de Passo Fundo/RS. Realiza pesquisas em Teorias da Enunciação, principalmente, estuda as reflexões teóricas de Émile Benveniste. Pesquisadora CNPq.

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Published

2022-12-12

How to Cite

Battisti, M., & Oudeste, C. S. T. . (2022). The myth and myth of gender indoctrination in schools under the gaze of enunciation. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 10(2). https://doi.org/10.29327/210932.10.2-11