Classroom as a sharing space

analysis from the perspective of the complexity of experiences in a subject of a master course

Authors

  • Stephany Mayara Sousa de Jesus Universidade Estadual de Goiás https://orcid.org/0000-0002-5593-0833
  • Vinícius Fagundes dos Santos Universidade Estadual de Goiás
  • João Henrique Suanno Universidade Estadual de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.9.2-14

Keywords:

Education. Complexity. Diversities. Classroom.Sharing

Abstract

The article intends to analyze, from the perspective of complexity, experiences shared by master's students during an Education and Diversity course taught in the second half of 2020, in a pandemic context. The main objective is to highlight in the comments made by the students in scripts proposed by the teachers, under a complex perspective, how the proposed methodology contributed to the creation of a space for sharing experience reports on the theme of diversity. Bibliographic research, with a qualitative approach. Using the cognitive operators of complex thinking, by Edgar Morin. As a theoretical contribution, it is based on Candau (2000), Freire (1996), Hooks (2013), Maturana (2002), Morin (2007), Nicolescu (1999); Brave (2008). It was concluded that the classroom is an environment for exchanges and sharing, in addition to physical structures, a favorable environment for the construction of knowledge and training of complex subjects, in addition to disciplinary and programmatic contents. Possibilities of thinking were found by the cognitive operators of complex thinking.

Author Biographies

Stephany Mayara Sousa de Jesus , Universidade Estadual de Goiás

Mestranda em Educação, Linguagem e Tecnologia pela Universidade Estadual de Goiás; MBA em Psicologia Positiva, Liderança e Coaching; Pacificadora e Mediadora pelo Tribunal de Justiça de Goiás; Formação pela Escola Criativa, Especialista em Penal e Direito Penal, Docente de graduação.

Vinícius Fagundes dos Santos, Universidade Estadual de Goiás

Mestrando em Educação, Linguagem e Tecnologias pelo PPG-IELT (UEG). Pedagogo; Letrólogo; Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional e em Docência no Ensino Superior; Docente efetivo da Rede municipal de educação de São Luís de Montes Belos. Membro dos grupos de pesquisa RIEC e GEFOPI.

João Henrique Suanno, Universidade Estadual de Goiás

Docente, Pesquisador, Pós-Doutor em Educação, Universidade Estadual de Goiás - UEG, Educação, Formação de Professores, Criatividade, Teoria da Complexidade, Transdisciplinaridade, Práticas Pedagógicas, Práticas Pedagógicas Criativas, Psicologia

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Published

2021-11-22

How to Cite

Jesus , S. M. S. de ., Santos, V. F. dos ., & Suanno, J. H. (2021). Classroom as a sharing space: analysis from the perspective of the complexity of experiences in a subject of a master course. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 9(2). https://doi.org/10.29327/210932.9.2-14