O TEMA “POLÍTICA” NA FORMAÇÃO E NO TRABALHO DOCENTE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.8.1-3

Keywords:

Política. Formação. Trabalho Docente. Escola.

Abstract

This study aims to understand what the understanding of politics was built by teachers throughout their school life and their daily work and how this understanding is materialized in pedagogical work. It was carried out with a group of professors who attended, for eighteen months, a postgraduate course, at a specialization level, in a federal public educational institution. The study showed that most teachers did not have access to policy discussions throughout their school education and that they do not work with such students, either because they do not feel prepared or because they understand that this type of school is not up to them.

References

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil, promulgada em 5 de outubro de 1988.

_______. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, 23 dez. 1996.

FERNANDES, Florestan. A formação política e o trabalho do professor. Marília: Anticapital, 2019.

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial na educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

GAMBOA, Sílvio Sanchez. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. Chapecó: Argos, 2012.

MENDES, Valdelaine. O interesse pelo estudo da política educacional no processo de formação do professor. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 3, p. 1-17, 2018. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/retepe/article/view/12369. Acesso em: 12 dez. 2019.

MENDES, Valdelaine. As repercussões dos ataques aos princípios democráticos na organização das políticas educacionais, na segunda década do século XXI. Relatório de Pós-Doutorado, Programa de Pós-graduação em Educação, da UFRGS, Porto Alegre, 2020.

MÉSZAROS, Istvan. Educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.

PARO, Vitor. Educação como exercício do poder: crítica ao senso comum em educação. São Paulo: Cortez, 2010.

PARO, Vitor. Reprovação escolar: renúncia à educação. São Paulo: Cortez, 2001.

PENNA, Fernando. O discurso reacionário de defesa de uma “escola sem partido”. In: GALLEGO, Esther Solano. O ódio como política. São Paulo: Boitempo, 2018.

PRADO, Ricardo; OGG, Lisandra. Entrevista: Maria Victoria de Mesquita Benevides: “Não existe nenhuma escola sem partido”. Revista Veras, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 108-119, julho/dezembro, 2018. DOI: 10.14212/veras.vol8.n2.ano2018.art334

Published

2020-06-05

How to Cite

Mendes, V. (2020). O TEMA “POLÍTICA” NA FORMAÇÃO E NO TRABALHO DOCENTE. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 8(1). https://doi.org/10.29327/210932.8.1-3

Issue

Section

DOSSIÊ