O ENSINO DE CIÊNCIAS ATRAVÉS DO ENSINO REMOTO EM PERÍODO DE PANDEMIA: UMA PROPOSTA DOS PRESSUPOSTOS METODOLÓGICOS EM UMA PERSPECTIVA TÉCNICO CIENTÍFICA

Authors

  • Jéssica Pollyana Celeste Santana Costa Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Humanidades (PPGECH), Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA), Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Humaitá-AM, Brasil
  • Renato Abreu Lima Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Humanidades (PPGECH), Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA), Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Humaitá-AM, Brasil

Keywords:

Research. Methodology. procedures. Techniques and Materials and Methods.

Abstract

This article focuses on meeting especially the requirements requested Seminar I disciplines of the Postgraduate Program in Science and Humanities Teaching - PPGECH of the IEAA/UFAM, to describe in detail the approach of the procedures methodological techniques of a technical-scientific aspect for the application of the research project that has as its theme the "Teaching Practice: Strategies and Didactic Tools for Remote Classes in Science Teaching during the Pandemic period in Public Schools in Humaitá-AM". Solid theoretical and epistemological foundations were sought to provide good support for the rigor and quality of scientific research. The results indicate that in order to build a well-consolidated and explanatory methodology, it is necessary to present the step-by-step of how the research will be carried out, from the techniques chosen for data collection to even what type of analysis the data collected will be treated and evaluated. The realization of this study revealed the possibilities of knowing the paths taken and tracing new directions for research, especially in the context of education aimed at teaching Science, still so necessary in our Amazonian context.

References

GATTI, B. A. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília, DF: Plano, 2002 in: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24177/22873.

BUFREM, L. S. Opções metodológicas em pesquisa: a contribuição da área da Ciência da Informação para a produção de saberes no ensino superior. Proposta de pesquisa para a obtenção da Bolsa de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), 2009.

MINAYO, M.C.S. Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

FREITAS, J.L.; BUFREM, L. S. O ensino da metodologia científica: Repercussões na Produção Científica em Ciência da Informação CETA.MÉDIA e Universidad de León. (Org.). Globalização, Ciência, Informação. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto-CETAC. MEDIA, 2013, p.446-460.

LARA, A. M. B. Fases para elaboração do projeto de pesquisa. Revista Apontamentos, n. 7, Maringá: EDUEM, 1992.

TRIVIÑOS, A.N.S. Três enfoques na pesquisa em ciências sociais: o positivismo, a fenomenologia e o marxismo. In: ______. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1987. p. 31-79.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-41.

SILVA, E.L.; MENEZES, E.M. Metodologia da Pesquisa e Elaboração de Dissertação. 3a edição revisada e atualizada. Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção. Laboratório de Ensino a Distância. 2001.

GIL, C.A. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 6.ed. São Paulo, Atlas, 2017.

MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo-Rio de Janeiro, HUCITEC-ABRASCO, 1992.

REY, F. L. G. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Thomson Learning. 2005.

NETO, O.C. O trabalho de campo como descoberta e criação. In: MINAYO, M.C.S. (Org). Pesquisa Social. 23.ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2004.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: Atlas, 1987.

SOUZA, L. K.; PRESTES, A.; FREITAS, L. Which values parents wish for their children? In Abstract, 43rd Association for Moral Education Annual Conference, p. 36, 2017.

COSTA, J.P.C.S. Análises e percepções no ensino de ciências naturais através do ensino remoto emergencial em tempos de pandemia no município de Humaitá-AM. 2022. 72 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Humanidades) - Universidade Federal do Amazonas, Humaitá, 2022.

Published

2024-04-25

How to Cite

Pollyana Celeste Santana Costa, J., & Abreu Lima, R. . (2024). O ENSINO DE CIÊNCIAS ATRAVÉS DO ENSINO REMOTO EM PERÍODO DE PANDEMIA: UMA PROPOSTA DOS PRESSUPOSTOS METODOLÓGICOS EM UMA PERSPECTIVA TÉCNICO CIENTÍFICA . South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 10(2), 7–18. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/7540

Issue

Section

Artigos Originais Ciências Biológicas

Most read articles by the same author(s)