SEMEANDO SUSTENTABILIDADE: POSSIBILIDADES E DESAFIOS NO ENSINO DE BOTÂNICA UTILIZANDO AS PLANTAS MEDICINAIS
Keywords:
Pratical classes, Botanical blindness, Natural essentialsAbstract
Medicinal plants are the oldest therapeutic forms used from antiquity to the present day, with their importance in natural medicine, in them we can find the aromas and herbal medicine widely used by the population, and varieties of chemical properties fundamental to the function can be found of healing and well-being, the aforementioned work aimed to make soaps, candles and repellents using natural essences of medicinal plants from the Amazon forest, enabling the relationship of procedures and techniques with subjects and concepts in the field of Botany, in the Agronomy course in the Institute of Education, Agriculture and Environment (IEAA) of the Federal University of Amazonas (UFAM), this research had an applied, bibliographical and descriptive research character, for data collection it started with the application of an open questionnaire with five questions for the previous one. students' knowledge of botany, after application of the questionnaires was expounded. Have expository classes followed by the application of the practical class in the biology laboratory for the making of repellent candles and soaps using natural essences of buriti (Mauritia flexuosa L.), açaí (Euterpe oleracea Mart.), citronela (Cymbopogon nardus (L.)), pitanga (Eugenia uniflora L.), maracujá (Passiflora edulis Sims), alecrim (Rosmarinus officinalis L.) e cupuaçu (Theobroma grandiflorum Willd. ex Spreng.) at the beginning, the students had difficulties on the subject, as they had little knowledge about botany, after the lectures and practical classes the research was quite satisfactory, because through this practice it was noted that it was possible to arouse curiosity and interest in botany making its popular knowledge more challenging in search of new knowledge, so this research was successfully completed with other teaching methods.
References
REFERÊNCIAS
CARRERAS, R.L.A.T.; GONZALEZ, J.L. Las plantas aromáticas y medicinales: futuro y potencialidad en Extremadura. In: MARTÍNEZ, J.M.C.; PARDO, E.M.; BLANCO, R.G.; GARCÍA, F.P. (Coord.). La agricultura y la ganadería extremeñas: informe 2010. Espanha, 2011, p. 139-152.
STANSKI, C.; LUZ, C.F.P.; FERREIRA, A.R.; NOGUEIRA, A.R.FR. Ensino de Botânica no Ensino Fundamental: estudando o pólen por meio de multimodos. Hoehnea, v.43, n.1, p.19-25, 2016.
SILVA, P.G.P. O ensino da botânica no nível fundamental: um enfoque nos procedimentos. 2008. 148 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação para a saúde, Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, Bauru. 2008.
SALATINO, A.; BUCKERIDGE, M. “Mas de que te serve saber botânica”? Estudos Avançados, v.30, n. 87, p.177-196, 2016.
ZANCHET, B.M.A.; LEAL, E.Á.; ISLABÃO, V.; LARROQUE, S.F. Prática pedagógica no ensino médio: o processo de construção da inovação na palavra dos professores. Educação Unisinos, v.11, n.2, p.121-130, 2007.
LAKATOS, E.M.; MARCONI, M.A. Fundamentos da metodologia científica. 3.ed. São Paulo: Atlas, 2016.
PRODANOV, C.C.; FREITAS, E.C. Metodologia do trabalho científico: Métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
WANDERSEE, J.; SCHUSSLER, E. Rumo a uma teoria da cegueira das plantas. Boletim de Ciências, v. 47, n. 1, p. 2-9, 2001.
SALESSE, A.M.T.; A experimentação no ensino de química: importância das aulas práticas no processo de ensino aprendizagem. Medianeira, 2012.
LIRA, L.S. A Importância da Prática Experimental no Ensino de Biologia na Educação de Jovens e Adultos. João Pessoa – PB – Brasil Maio/2013.
FARIA, M.T; VILHALVA, D.A.A. Importância das aulas práticas na disciplina de anatomia vegetal: descrição da anatomia foliar e histoquimica de Plectranthus barbatus Andrews (Lamiaceae). Revista Eletrônica de Educação da Faculdade Araguaia, v.10, p.214-223, 2016.
ARAÚJO, G. C. Botânica no Ensino Médio. 2011. 23 f. Monografia (Licenciatura em Biologia). Consórcio Setentrional de Educação a Distância. Universidade de Brasília e Universidade Estadual de Goiás, Brasília, 2011.
SILVA, A.F.; VIDAL, A.H.; SOUZA, A.M.; LIMA, R.S. Aprendendo morfologia vegetal: da feira a sala de aula. In: III CONEDU - Congresso
Nacional de Educação, 3., 2016, Natal. Resumos... Natal, 2016.
ANDRADE, M.L.F.; MASSABNI, V.G. O desenvolvimento de atividades práticas na escola: Um desafio para professores de Ciências. Ciência & Educação, v.17, n.4, p.835-854, 2011.
GADOTTI, M. Educar para a sustentabilidade. São Paulo: Instituto Paulo Freire. 2008.
ANDRADE, L.A.; GODOY, R.M. Aula com RPG. Artigo do portal RPG e Educação, 08 de março de 2009.
LINHARES, P. C. A.; IRINEU, T. H. S.; SILVA, J. N.; FIGUEREDO, J. P.; SOUSA, T. P. A importância da escola, aluno, estágio supervisionado e todo o processo educacional na formação inicial do professor. Revista Terceiro Incluído, v. 4, n. 2, p. 115-127, 2014.
BEZERRA, A.; RODRIGUES, D.V.; LIMA, R.A. O ensino de Botânica por meio da confecção de velas com essências naturais de plantas medicinais em uma escola pública em Porto Velho-RO. Biota Amazônia, v.7, n.4, p.17-19, 2017.
LIMA, R. A. Avanços e atualidades na Botânica brasileira. Rio Branco, 2020.
LIMA, R.A. Ensino de Graduação em tempos de pandemia. Tour botânico em tempos de pandemia: uma proposta diferenciada para o ensino de botânica. Universidade Federal do Amazonas (UFAM), EDUA: Manaus, 2021.