NEWS TEXTUAL GENRE: DIDACTIC PROPOSAL TO HIGH SCHOOL

Authors

  • Rebeka da Silva Aguiar Universidade Federal do Amazonas
  • Aelissandra Ferreira da Silva Colégio de Aplicação - Universidade Federal do Acre
  • Alexandre Melo de Sousa Universidade Federal do Acre https://orcid.org/0000-0002-2510-1786
  • Michelle Machado de Oliveira Vilarinho Universidade de Brasília

Keywords:

Didactic sequence, Textual genre, News

Abstract

In this paper, we present a set of school activities related to news textual genre. It aims at describing procedures used in development of a didactic proposal of this genre, in order to assist linguistic peculiarities of textual and discursive character of high school students. The proposal is based on sociointeractionist theory which understands language as a communication tool in different aspects of society, either through written or through spoken discourse. Methodological path follows the qualitative approach and the objectives are exploratory and descriptive. We hope to collaborate with teachers and students in understanding the didactic transposition of linguistic theories learned during undergraduate courses with the publication of this work.

Author Biographies

Rebeka da Silva Aguiar, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Linguística (Léxico e Terminologia). Professora substituta da Universidade Federal do Amazonas. Atua nas áreas da Linguística, com ênfasenos seguintes temas:dicionário escolar, terminografia escolar,terminologia e ensino, glossário sistêmico,morfologia lexical, leitura e produção textual com propriedade vocabular.

Aelissandra Ferreira da Silva, Colégio de Aplicação - Universidade Federal do Acre

Graduada em Letras Português pela UFAC. Especialista em Educação Inclusiva pela Ufac e Mestre em letras: linguagem e identidade pela Ufac. É professora de Língua Portuguesa do Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Acre desde 2010. Desenvolve trabalhos nas áreas da Linguística Aplicada e Análise do Discurso de linha francesa.

Alexandre Melo de Sousa, Universidade Federal do Acre

Doutor em Linguística pela Universidade Federal do Ceará. Pós-doutorado pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Professor de Língua Portuguesa e Linguística na Universidade Federal do Acre. Lotado no Centro de Educação, Letras e Artes (CELA). Professor e pesquisador nos níveis de Graduação e Pós-Graduação. Membro da Academia Acreana de Letras - Cadeira nº 01.

Michelle Machado de Oliveira Vilarinho, Universidade de Brasília

Doutora em Linguística (Léxico e Terminologia). Professora da Universidade de Brasília. Atua nas áreas da Linguística, com ênfase nos seguintes temas:dicionário analógico, lexicografia, dicionário, terminologia e ensino de português do Brasil como segunda língua, produção textual com propriedade vocabular.

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Published

2020-11-17

How to Cite

da Silva Aguiar, R., Ferreira da Silva, A., Sousa, A. M. de, & Machado de Oliveira Vilarinho, M. (2020). NEWS TEXTUAL GENRE: DIDACTIC PROPOSAL TO HIGH SCHOOL. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 7(2), 695–709. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4179

Issue

Section

Linguística, Letras e Artes