COMPETITIVIDADE NO SETOR FLORESTAL: ESTUDO DA PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES DE ENGENHARIA FLORESTAL
Abstract
Teaching-learning within educational institutions is revealed by means of constructive actions, and this occurs when there is an advance of knowledge within these entities. This work aimed to carry out a study on the perception of the students of the Forest Engineering course, regarding competitiveness in the forest sector, in order to verify the level of understanding of the students in order to provide subsidies before the social function of the university. The study was carried out between January 27 and February 7, 2020. Data were collected through the application of a structured questionnaire (4 closed questions) in different academic periods, and, after survey, the data were organized in an Excel spreadsheet for making interpretative graphs. Of the 57 respondents, 84% (48) answered to know the competitiveness of companies in the forestry sector. However, 9 (16%) students who indicated that they did not know about this bias are dispersed between periods 1 and 7, in other words, the discipline of Forestry Economics and Administration certainly contributed at least to the rise of knowledge relevant to competitiveness and market study in students of higher periods. This approach explored by the perception analysis pointed out important aspects related to the students' knowledge and learning by period. Thus, the university's social function is fulfilled in this field of study.
References
[2] PETRAUSKI, S. M. F. C.; MARQUES, G. M.; SILVA, M. L.; CORDEIRO, S. A.; SOARES, N. S. Competitividade do Brasil no mercado internacional de madeira serrada. R. Cerne, Lavras, v. 18, n. 1, p. 99-104, 2012.
[3] MOREIRA, J. M. M. A. P.; OLIVEIRA, E. B. Importância do setor florestal brasileiro com ênfase nas plantações florestais comerciais. In: OLIVEIRA, Y. M. M.; OLIVEIRA, E. B. Plantações florestais: geração de benefícios com baixo impacto Ambiental. Brasília, DF. Embrapa, 2017. p: 11 – 19. Disponível em: <https://ainfo.cnptia.embrapa.br/digital/bitstream/item/164206/1/Plantacoes-florestais-Capitulo-1.pdf>. Acesso em: 20 março de 2020.
[4] GONZAGA, C. A. M. Marketing verde de produtos florestais: teoria e prática. R. Floresta, Curitiba, PR, v. 35, n. 2, mai./ago. 2005.
[5] MORAES, G. S. A logística reversa e o marketing verde: ferramentas para a empresa. Administradores, 2009. Disponível em: < www.administradores.com.br/artigos/a-logisticareversa-e-o-marketing-verde/>. Acesso em: 19 de março de 2020.
[6] SIMÃO, G. L.; SILVA, F. L.; AZEVEDO, A. C.; ANTONIALLI. L. M. Economia moral e certificação florestal - análise sistemática da percepção do consumidor final. R. Metropolitana de Sustentabilidade v. 6, n. 2, 2016.
[7] SOUZA, M. T. S.; RIBEIRO, H. C. M. Sustentabilidade Ambiental: uma Meta-análise da Produção Brasileira em Periódicos de Administração. R. de Administração Contemporânea, v. 17, n. 3, 368-396, 2013.
[8] FLORIANO, E. P. Potencialidades de produção florestal em Alagoas / Eduardo Pagel Floriano. – Rio Largo: Edição do autor, 2018. xv, 182 p.; il.
[9] FIEA- Federação das Indústrias dosdo Estado de Alagoas. Eucaliptocultura no Estado de Alagoas, 2018.
[10] MANZINI, E. J. Entrevista semi-estruturada: análise de objetivos e de roteiros. In: seminário internacional sobre pesquisa e estudos qualitativos, 2., 2004, Bauru. Anais... Bauru: USC, 2004. Disponível em: <http://www.eduinclusivapesq-uerj.pro.br/images/pdf/manzinibauru2004.pdf >. Acesso em: 18 de março de 2020.
[11] COSTA, C. C. Percepção ambiental dos acadêmicos de engenharia florestal pela universidade federal de Sergipe. R. Educação Ambiental em Ação. 13(51): 1-18. 2015.
[12] HIGUCHI, M. I. G.; AZEVEDO, G.C. Educação como processo na construção da cidadania ambiental. R. Brasileira de Educação Ambiental. Brasília, nº. 0, 2004, p.63-70.
[13] PIMENTA, A. C. Empresas madeireiras com certificação florestal e marketing verde: estratégias comunicacionais do grupo CIKEL. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Pará, Núcleo de Altos Estudos Amazônicos, Programa de Pós Graduação em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido. Belém, 2008. 119 f.
[14] BRITO, R. P.; L. A. L. BRITO, Vantagem Competitiva e sua Relação com o Desempenho – uma Abordagem Baseada em Valor. RAC, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, art. 2, pp. 360-380, Maio/Jun. 2012.