Teaching TEACHING UNITS OF MEASURES, REGISTRATION OF SEMIOTIC REPRESENTATION AND INJUNCTIVE TEXTS
Keywords:
Keywords: Mathematics teaching. Measurement. Injunctions. Semiotic Representation Records.Abstract
The purpose of this educational product is to understand how teachers, when working with mathematical concepts about units of measure in the early years of elementary school, make their representations. This research is methodologically part of a qualitative research approach with a case study. In order to analyze how the teachers, work the mathematical concepts about the units of measures and make their representations we used diverse sources: semi-structured questionnaires, participant observation and elaboration of workshops. The study that resulted in the present product, showed that the teachers work the mathematical concepts on units of measures and make their representations, however still limited to formal conventions described in the textbooks, and that it is possible to develop such concepts in a significant way with the use of injunctive texts, with only the need to know how to approach, relate and apply these, in the teacher - content - student relationship.
References
[2] MARCUSCHI, Luiz A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. Recife: Departamento de Letras, UFPE, 3a. versão. 2005.
[3] BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
[4] DUVAL, R. Registros de Representações Semióticas e Funcionamento Cognitivo da Compreensão em Matemática. In: MACHADO, Silvia D. A. Aprendizagem em Matemática: Registros de Representação Semiótica. Campinas: Editora Papirus, 2003.
[5] NICÁCIO, Rovílio de Lima. Ensino das unidades de medidas à luz da teoria dos registros de representação semiótica abordando textos injuntivos. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática, da Universidade Federal do Acre, 2017.
[6] Relógio com Números Inteiros. Disponível em:
<http://www.google.com.br/search?q=imagens+de+relogios+indicando+horario&biw=1366&bih=662&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiJ1cHk2fvRAhXLH5AKHcdwCB4QsAQIGQ#tbm=isch&q=imagens+de+rel%C3%B3gios+de+ponteiro&imgrc=eOdfM0Avj9rpIM>. Acesso em; 06 jun. 2016.
[7] Relógio digital com Números Inteiros. Disponível em:
<http://www.google.com.br/search?q=imagens+de+relogios+indicando+horario&biw=1366&bih=662&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiJ1cHk2fvRAhXLH5AKHcdwCB4QsAQIGQ#tbm=isch&q=imagens+de+rel%C3%B3gios+de+digital&imgrc=dtooKDVLQYIrOM>. Acesso em; 06 jun. 2016.
[8] Relógio de ponteiros com Algarismos Romanos. Disponível em:
<http://www.google.com.br/search?q=imagens+de+rel%C3%B3gios+na+geometria&biw=1366&bih=662&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjHlKW23vvRAhXRl5AKHXpXC7IQsAQIGQ#tbm=isch&q=imagens+de+rel%C3%B3gios+com+algarimos+romanos&imgrc=OfCPBhXc67xJlM>. Acesso em; 06 jun. 2016.
[9] Relógio de ponteiros com Números Inteiros num Gráfico. Disponível em:
<http://www.google.com.br/search?q=imagens+de+relogios+indicando+horario&biw=1366&bih=662&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiJ1cHk2fvRAhXLH5AKHcdwCB4QsAQIGQ#q=imagens+de+rel%C3%B3gios+num+grafico&tbm=isch&tbs=rimg:CfzNjuGb1nDiIjhVJhflQu_1VjURdhAuRU9DuK9AHiQDO6jlC4o1JYqFiXUeftFm_1b2D0g1NnaoY3Kj0Y7yWac29DeioSCVUmF- VC79WNEQReZ3Dk55kyKhIJRF2EC5F T0O4Rkkp
TuCs1_1R0qEgkr0AeJAM7qORFU7wNSB_1sXhCoSCULijUlioWJdEQfZ_1Vr0WtWsKhIJR5-0Wb9vYPQRnv2kmijv_1T4qEgmDU2dqhjcqPRE6y8fZtcOpjCoSCRjvJZpzb0N6EUo-6PJHTnFd&imgrc=_Un0pT7Z6SXfEM>. Acesso em; 06 jun. 2016.
[10] Relógio de ponteiro com Expressões Algébricas. Disponível em: <http://www.google.com.br/search?q=imagens+de+relogios+indicando+horario&biw=1366&bih=662&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiJ1cHk2fvRAhXLH5AKHcdwCB4QsAQIGQ#tbm=isch&q=imagens+de+rel%C3%B3gios+na+algebra&imgrc=8C0ATSxmIE39SM>. Acesso em; 06 jun. 2016.
[11] Relógio de ponteiro com Figuras Geométricas. Disponível em: <http://www.google.com.br/search?q=imagens+de+rel%C3%B3gios+na+geometria&biw=1366&bih=662&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjHlKW23vvRAhXRl5AKHXpXC7IQsAQIGQ#imgrc=aLrUx2czT5CV3M.> Acesso em; 06 jun. 2016.
[12] Receita de torta de frango maravilha. Representação de Unidade de Medidas de Líquidos. Disponível em: <http://www.comidaereceitas.com.br/tortas-salgadas/torta-de-frango-maravilha.html>. Acessado em: 06 jun. 16.
[13] Receita de torta de frango maravilha. Representação de Unidade de Medidas de Sólidos. Disponível em: <http://www.comidaereceitas.com.br/tortas-salgadas/torta-de-frango-maravilha.html>. Acessado em: 06 jun. 16.
[14] Receita de torta de frango maravilha. Representação de Unidade de Medidas de Temperaturas. Disponível em: <http://www.comidaereceitas.com.br/tortas-salgadas/torta-de-frango-maravilha.html>. Acessado em: 06 jun. 16.
[15] GODINO, Juan D. Teoria de las funciones semióticas: un enfoque ontológico-semiótico de la cognición e instrución matemática, Universidade de Granada, 2003, p. 56.
[16] Disponível em: https://www.comidaereceitas.com.br/tortas-salgadas/torta-de-frango-maravilha.html. Acesso em: 22 jun. 2016.