DISTRIBUIÇÃO E IDENTIFICAÇÃO: FATORES DETERMINANTES PARA O SUCESSO DAS SÉRIES NORTE-AMERICANAS NO BRASIL

Authors

  • Leonardo de Souza Moura Faculdade Cásper Líbero (FCL)
  • Ana Luiza Coiro Moraes Faculdade Cásper Líbero

Keywords:

Brazilian Audiovisual; Series; Distribution; Identification.

Abstract

The hypothesis of this paper is that US series have in circulation and public identification the main contributory factors to their success. The theoretical contributions that identify the strength of circulation for the success of American products in Latin America are from Jesús Martín-Barbero and Néstor García Canclini. The theoretical framework highlighting the identification process as determinant for the success of these series are from Ien Ang and François Jost. To compose the proof of Brazilian identification with North American video production, we bring data from the research The Plot Twist of the Series, produced by Globosat in 2018, which demonstrates the relationship of the Brazilian public with this format. We conclude that the Brazilian identification today with North American products was built throughout the twentieth century, especially from the 1940s onwards, contributing to the current demand for products with spectacular aesthetics in video on demand platforms.

Author Biography

Leonardo de Souza Moura, Faculdade Cásper Líbero (FCL)

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Faculdade Cásper Líbero, São Paulo (SP), membro do Grupo de Pesquisa Estudos Culturais na Comunicação Contemporânea.

References

AMARAL, M. R. O valor da Netflix para o consumidor brasileiro. Disponível em https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/17722/O%20valor%20do%20Netflix%20para%20o%20consumidor%20brasileiro.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 8 dez.2019.

ANG, I. Watching Dallas, soap opera and the melodramatic imagination. Londres; New York: Routledge, 1985.

BASE DE TÍTULOS NETFLIX. Unofficial Netflix online Global Search. Disponível em http://unogs.com. Acesso em 10 jul.2019.

BAUMAN, Z. Ensaios sobre o conceito de cultura. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2012.

BROWN, M. E. Soap opera and women’s talk. Londres: Sage Publications, 1994.

CANCLINI, Néstor García. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 4a. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2001.

COIRO MORAES, A.L.; SANTOS, N.M.W. Memória cultural de uma pesquisa em emissora pública e as políticas públicas de extinção das fundações: o caso da TVE-RS. In Anais do XII Congresso Abrapcorp – Goiânias (GO). São Paulo, Associação Brasileira dos Pesquisadores de Comunicação Organizacional e de Relações Públicas, 2018. P. 507-522.

DU GAY, P. et al. Doing cultural studies: The history of the Sony Walkman. London: SAGE Publications. 2003.

ECO, U. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das letras, 1994.

IKEDA, M. G. As leis de incentivo e a política cinematográfica no Brasil a partir da “retomada”. Revista EPTIC, Vol. 17, nº 3, setembro-dezembro 2015, p. 163-177.

JOST, F. Do que as séries americanas são sintoma? Porto Alegre: Sulina, 2012.

LIMA, H. S. A Lei da TV Paga: impactos no mercado audiovisual. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais. Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (USP). São Paulo, 2015.

MAIORES BILHETERIAS DOS CINEMAS NO BRASIL. Disponível em https://pt.wikipedia.org/wiki/Bilheteria_dos_cinemas_no_Brasil_em_2019 Acesso em 6 dez.2019

MARTIN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.

MESSA, M. R. Os estudos feministas de mídia: uma trajetória anglo-americana. ESCOSTEGUY, A. C. D. (Org.) Comunicação e gênero: a aventura da pesquisa. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.

MORENO, A. Cinema brasileiro: história e relações com o Estado. Niterói: EDUFF; Goiânia: CEGRAF/UFG, 1994.

O Plot Twist das Séries em Gente - Uma Conexão Globosat. https://gente.globosat.com.br/o-plot-twist-das-series/ Acesso em 14 nov.2019

ORTIZ, R. A moderna tradição brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1994.

RUBIM, A. A. C.; BARBALHO, A. (orgs). Políticas culturais no Brasil. Salvador: EDUFBA, 2007.

RUBIM, A. A. C. Políticas culturais do Governo Lula. In BAPTISTA, M. M. (org.) Políticas públicas culturais. Coimbra: Grácio, 2014.

Published

2020-04-21

How to Cite

de Souza Moura, L. ., & Coiro Moraes, A. L. (2020). DISTRIBUIÇÃO E IDENTIFICAÇÃO: FATORES DETERMINANTES PARA O SUCESSO DAS SÉRIES NORTE-AMERICANAS NO BRASIL. TROPOS: COMUNICAÇÃO, SOCIEDADE E CULTURA (ISSN: 2358-212X), 9(1). Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/tropos/article/view/3207

Issue

Section

Dossiê - A nova Era Dourada da Televisão: as séries contemporâneas