Materials library
initiatives of a university museum for preservation and education of the amazonian biodiversity
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.12.2-12Keywords:
Education. Sustainability. Design. Exhibitions. Production processes.Abstract
University museums are cultural spaces linked to higher education institutions that develop teaching, research, and extension projects through scientific references and a collection on a specific collection. The UEPA Materials Library is a physical collection of materials that aims to offer technical information on Amazonian materials and production processes through tactile and visual interaction and the dissemination of scientific knowledge. This article presents the initiatives of the space and aims to analyze its contributions as a university museum. The research is classified as documentary and follows a qualitative data analysis through the interpretation of the results and theoretical assumptions raised in the investigation. The main result observed was the contribution of the space to investigations and activities with participatory approaches, directed towards sustainable development, which aim to strengthen the space as a tool for different teaching and learning processes.
References
ASHBY, M.; JOHNSON, K. Materiais e Design: arte e ciência na seleção de materiais no design de produto. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.
BAYKOSOGLU, N.; OZDER, L.; YALCINKAYA, N. T. A museum example in art and design education. Global Journal of Arts Education. v. 02, 2012.
BATISTA, D. J.; PINHEIRO, L. P. S.; SANTOS, N. S. S. Atuação do Design no ensino fundamental e médio por meio do projeto Materioteca itinerante. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DESIGN & MATERIAIS, 1., 2016, São Paulo. Anais [...] São Paulo: UAM, 2016.
CALLISTER, W. D.; RETHWISCH, R. Ciência e Engenharia de Materiais: uma introdução. Rio de Janeiro: Editora LTC, 2016
CARDOSO, S. L. C. C. Performances endêmicas no Mercado do Ver-o-Peso, Belém do Pará. Paisagens Híbridas, v. 1, n. 2, 2018.
COHEN, L. A. F. P.; SANTOS, N. S. S. Materioteca nas Redes Sociais: oportunidades de aprendizado em ambiente virtual na Amazônia. In: MARINHO, C. T.; BARROS, C. B. F.; NASCIMENTO, B. R (Org.). Pesquisa e Design: Defuturando o Design. Fortaleza: Editora Nadifúndio, 2022, p. 470- 486.
INSTITUTO BRASILEIRO DE MUSEUS. Museu e turismo: estratégias de cooperação. Brasília: IBRAM, 2014.
MAFRA, J. R. S. A pesquisa sobre mídia e tecnologias em educação na Amazônia: um panorama de estudos atuais e perspectivas. Revista Exitus, v. 10, 2020
NAVARRO, R. F. A evolução dos materiais: da Pré-História ao Início da Era Moderna. Revista Eletrônica de Materiais e Processos, v. 1, n.1, 2006.
OBRIST, H. U. Caminhos da curadoria. Rio de Janeiro: Cobogó, 1014.
OLIVEIRA, A. S. Design, Identidade e desenvolvimento regional na Amazônia brasileira. Actas de Diseño, n. 17, 2014.
REDE BRASILEIRA DE COLEÇÕES E MUSEUS UNIVERSITÁRIOS. Documento Unificado. Rio de Janeiro, 2023.
SANTOS, N.; MENDES, J.; GOUVÊA, A. Design and biodiversity: the production of knowledge in the development sustainable products. In: DESIGN FRONTIERS, 8., 2012. Proceedings [...] São Paulo: Blucher, 2012.
SANTOS, N.; MENDES, J.; OLIVEIRA, S.; ROCHA R.; GOUVÊA, R. Implementação de uma Materioteca no Centro de Ciências Naturais e Tecnologia da UEPA: a busca do conhecimento para inovação e sustentabilidade. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 10., 2012, São Luís. Anais [...] São Luís: EDUFMA, 2012.
TAPAJÓS, M. P. P.; GUIMARÃES, P. C. G. Educação na Amazônia: um currículo para a diversidade e emancipação. In: COLARES, A. A.; COLARES, M. L. I. S. (Org.) Educação e realidade amazônica: Volume 4. Santarém: UFOP, 2019.
ZUSE, S. Oficinas com argila e pedaços de pote: aproximações através da experimentação de técnicas tradicionais e de análise cerâmica no Rio Madeira. Revista de Arqueologia, v. 34, n. 2, p. 203-233, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lauro Arthur Farias Paiva Cohen, Nubia Suely Silva Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.