Perspectives of portuguese language teachers on teaching-learning in the contextof the COVID-19 pandemic

Authors

  • Jane Lemos Ravagnani Universidade do Estado de Mato Grosso, Programa de Pós-graduação em Letras, Mato Grosso - Brasil https://orcid.org/0000-0002-9439-122X
  • Olandina Della Justina Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Câmpus Universitário de Sinop, Curso de Letras, Mato Grosso - Brasil https://orcid.org/0000-0003-4721-6370

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.12.1-5

Keywords:

Applied Linguistics. Multiliteracies. Portuguese Language. Teaching-learning.

Abstract

This study analyzes, from the perspective of Applied Linguistics, the Portuguese Language teachers’ point of view in Basic Education in the public school, in Brazil, more specifically in Elementary School II. It is on teaching-learning and how they are related to the theoretical principles of multiliteracies (The New London Group, 1996; Rojo, 2012 among other authors) combined with actions that emerged as a way of confrontation with the pandemic period, triggered by the Covid-19 health crisis. In that context, which generated changes in education as a whole, this research seeks to reflect on the Portuguese Language teaching-learning in dialogue with the multiliteracies manifested in the moment of pandemic (Beraldo, 2020) from teachers’ perspective. The methodological course of the research was qualitative in nature, which values the voices of the participants (Bauer, Gaskell, 2002; Andrade, Hollanda, 2010) and of an ethnographic nature that advocates the intertwining of linguistic and cultural school issues through respect for the emic view of the participants researched (Spradley, 1980; Watson-Gegeo, 1988) and the data were analyzed based on the interpretative approach. Therefore, the results showed impactful and challenging experiences, but creatively experienced and transposed by teachers and managers. There are indications of possible paths for changes and adjustments in the pedagogical praxis of Portuguese Language teachers. Furthermore, practices engaged with multiliteracies stimulated contextualized teaching-learning that converged with the demands of the pandemic scenario and involved the entire school community.

Author Biographies

Jane Lemos Ravagnani, Universidade do Estado de Mato Grosso, Programa de Pós-graduação em Letras, Mato Grosso - Brasil

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Sinop, MT. É docente de língua inglesa para o E.F. I e II, concursada nas escolas da rede municipal de Lucas do Rio Verde, MT.

Olandina Della Justina, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Câmpus Universitário de Sinop, Curso de Letras, Mato Grosso - Brasil

Professora na UNEMAT, Câmpus Universitário de Sinop, atua no Curso de Letras e no PPGLetras. Doutora em Estudos Linguísticos (UNESP-IBILCE), Mestre em Estudos da Linguagem (UFMT), Especialista em Língua Inglesa (PUC-MG) e Licenciada em Letras (FAFIPA). Área de interesse: Linguística Aplicada.

References

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede – Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1. 2002. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em 15 julho 2021.

BERALDO, Lílian. Coronavírus: saiba o que é uma pandemia. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2020-03/coronavirus-saiba-o-que-e-uma-pandemia. Acesso em 10 julho de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/193-tecnologias-digitais-da-informacao-e-comunicacao-no-contexto-escolar-possibilidades?highlight=WyJocSJd. Acesso em 10 julho de 2021.

BRASIL. Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Institui o código civil. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 2020, p. 39, 17 mar. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em 10 julho 2021.

COSCARELLI, Carla; RIBEIRO, Ana Elisa. Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3ª. ed. Belo Horizonte: Ceale: Autêntica, 2011.

DENNEN, Vanessa. Teaching online during Covid-19. Disponível em: https://vanessadennen.com/teaching-online-during-covid-19. Acesso em 22 julho de 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. A Importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed., São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 2. imp., 43. ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho D'Água, 1997, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/QvgY7SD7XHW9gbW54RKWHcL/?lang=pt&format=pdf Acesso em 09 julho de 2021.

FREIRE, Paulo. Conscientização. Tradução de Tiago José Risi Leme. São Paulo: Cortez, 2016.

KLEIMAN, Angela B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2014. p. 15-61.

KLEIMAN, Angela B. Letramento e suas implicações para o ensino de Língua materna. Revista Signo. Santa Cruz do Sul, v. 32 n 53, p. 1-25, dez, 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/277126478_LETRAMENTO_E_SUAS_IMPLICACOES_PARA_O_ENSINO_DE_LINGUA_MATERNA. Acesso em 14 julho de 2021.

MATTOS E SILVA, R. V. Contradições no ensino de Português: a língua que se fala x a língua que se ensina. São Paulo: Contexto, 1997.

MENDONÇA, M. R. S. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (Orgs.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006. p.197-226.

MORAIS, A G. Monstro à solta ou... “Análise Linguística” na escola: apropriações de professoras das séries iniciais ante as novas prescrições para o ensino de “Gramática”. In: Reunião Anual da ANPED, 28, 2002, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ANPED, 2002. p.1-16.

NEVES, M. H. M. Que gramática estudar na escola? São Paulo: Contexto, 2003.

NEVES, M. H. M. A gramática passada a limpo: conceitos, análises e parâmetros São Paulo: Parábola, 2012.

OLIVEIRA, Igor de; at al. Presenteísmo e seus fatores de influência: um estudo nas modalidades graduação, especialização e mestrado. XIX Colóquio internacional de Gestão Universitária. Florianópolis, Santa Catarina, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/201929/101_00132.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 12 de outubro de 2021.

ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Pedagogia dos multiletramentos. In: ROJO, Roxane Helena Rodrigues; MOURA, Eduardo (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

ROJO, MOURA; Roxane, Eduardo. Multiletramentos na escola. Parábola. São Paulo, 1ªedição. 2019.

SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n25/n25a01.pdf Acesso em 17 julho de 2021.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. 124 p.

SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.

THE NEW LONDON GROUP (NLG). A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. The Harvard Educational Review, v. 1, 1996. Disponível em: < http://vassarliteracy.pbworks.com/f/Pedagogy+of+Multiliteracies_New+London+Group.pdf > Acesso em 15 julho de 2021.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7 ed. – São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ZANARDI, Gabriel Seretti. Os professores e suas faltas: Sinais da precarização da carreira docente. InterMeio: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação-UFMS, v. 15, n. 29, p. 58-72, 2012.

Published

2024-07-30

How to Cite

Ravagnani, J. L. ., & Justina, . O. D. (2024). Perspectives of portuguese language teachers on teaching-learning in the contextof the COVID-19 pandemic. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 12(1). https://doi.org/10.29327/210932.12.1-5