The contributions of cultural studies in deaf studies
(des)construction of deaf identity
DOI:
https://doi.org/10.29327/266889.11.2-17Keywords:
Cultural studies. Deaf identity. Deaf studies. Differences.Abstract
This essay aims to present some reflections on the relationship between deafness as a linguistic difference and Deaf and Cultural Studies, moving away from the clinical stereotype of disability. In order to achieve the objective proposed in this essay, we used a qualitative methodological approach in bibliographic research, based on the following research question: "How do Deaf and Cultural Studies contribute to the understanding of deafness as a linguistic and cultural difference, moving away from the clinical approach to disability? The consultation of works by researchers such as Brito (1979), Felipe (1991), Skliar (1997) and Quadros and Karnopp (2004), among others, were fundamental for the reflections proposed in this essay. The association of libras with disability keeps the deaf person as deficient, incapable and incomplete. Approaching deafness from a medical-therapeutic perspective assumes that it can be rehabilitated or cured. By adopting the perspective of cultural studies, deafness is seen as difference and the deaf person is recognized as a minoritized linguistic subject with their own cultures or deaf cultures.
References
BAUMAN, H-dirksen L.; MURRAY, J. J. Deaf Studies. In: GERTZ, Genie; BOULDREAUT, Patrick. (Orgs.). The SAGE Deaf Studies Encyclopedia. 1. ed. Thousand Oaks, CA, v. 1. 2016. p. 272-276.
BRASIL, Lei 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Brasília, DF, 2002.
COSTA, Marisa Vorraber; SILVEIRA, Rosa Hessel; SOMMER, Luís Henrique. Estudos Culturais, Educação e Pedagogia. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, p. 36-61, maio/ago. 2003.
CROMACK, Eliane Maria Polidoro da Costa. Identidade, cultura surda e produção de subjetividades e educação: atravessamentos e implicações sociais. Revista Psicologia, Ciência e profissão, Brasília, v. 24, n. 4, 2004. p. 68-77.
DORZIAT, Ana. O Outro da Educação: pensando a surdez com base nos temas identidade/diferença, currículo e inclusão. Petrópolis: Vozes, 2009.
ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Estudos Culturais: uma introdução. In: Silva, Tomaz Tadeu (org.). O que é, afinal, estudos culturais?. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. p. 135-166.
FAUSTINO, Graciele Oliveira. Estudos surdos em diálogo com os estudos culturais: possibilidades para a pesquisa em educação. Ser/estar emergente e/na educação. Ulbra, Canoas, 2019.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva & Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: Lamparina, 2019.
LADD, Paddy. Em Busca da Surdidade I. Colonização dos Surdos. Trad. Mariani Martini. Lisboa: SurdUniverso, 2013.
MCLAREN, Peter. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Editora Cortez, 1997.
MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu (orgs.). Sociologia e teoria do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu. Currículo, Cultura e Sociedade. 2. ed. São Paulo, Cortez, 1995. p. 7-37.
PERLIN, Gladis Teresinha Taschetto. Identidades Surdas. In: SKLIAR, Carlos. A Surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2016.
QUADROS, Ronice Muller de. Educação de surdos: A aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artes médicas, 1997.
PATROCÍNIO, Paulo Roberto Tonani. Estudos culturais, diferença e surdez: uma leitura teórica. Revista Periferia: educação, cultura e comunicação. v. 9 n. 1 jan-jun, 2017. p. 130-153.
RODRIGUES, Carlos Henrique; QUADROS, Ronice Muller de. Diferenças e Linguagens: A visibilidade dos ganhos surdos na atualidade. Revista Teias (UERJ. Online), v. 16, p. 72-88, 2015.
SÁ, N. R. L. Cultura, poder e educação de surdos. Manaus: UFAM, 2002.
SILVA, Tomas Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomas Tadeu da. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. 15. Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
SKLIAR, Carlos. Língua de sinais e língua majoritária como produto de trabalho discursivo. In: Cadernos CEDES. São Paulo, 46: 57-67, 1998.
SKLIAR, Carlos. A localização política da educação bilíngue para surdos. In: SKLIAR, Carlos (org.). Atualidade da educação bilíngue para surdos: processos e projetos pedagógicos. Porto Alegre, Mediação, v. 1, 1999. p.7-14.
SKLIAR, Carlos; LUNARDI, Márcia Lise. Estudos Surdos e Estudos Culturais em Educação. In: LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de; GOES, Maria Cecília Rafael de (orgs). Surdez: Processos Educativos e Subjetividade. São Paulo/SP: Lovise, 2000. p.11-22.
SKLIAR, Carlos. A Surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2016.
STRÖBEL. Surdos: vestígios culturais não registrados na história. (Dissertação de Mestrado). Florianópolis: UFSC, 2006.
THOMA, Adriana da Silva; LOPES, Luciane Bresciani. Estudos Surdos em articulação com os Estudos Culturais e Estudos Foucaultianos. In: 7° Seminário Brasileiro de Estudos Culturais e Educação e no 4° Seminário Internacional de Estudos Culturais e Educação (7° SBECE / 4° SIECE), 2017, Canoas. Anais do 7º Seminário Brasileiro de Estudos Culturais e Educação / 4º Seminário Internacional de Estudos Culturais e Educação. Canoas: PPGEDU, 2017. p. 1-12.
TURA, Maria de Lourdes Rangel. A propósito dos Estudos Culturais. In: MAFRA, Leila de Alvarenga; TURA, Maria de Lourdes Rangel. Sociologia para Educadores 2: o debate sociológico da educação no século XX e as perspectivas atuais. Rio de Janeiro: Quarter, 2005.
VEIGA-NETO, A. (Org). Crítica pós-estruturalista e educação. Porto Alegre: Sulina, 1995.
WILLIAMS, Raymond. Cultura e sociedade: de Coleridge a Orwell. Trad. Vera Joscelyne. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p 7-72.
WORTMANN, M. L. C.; COSTA, M. V., SILVEIRA, R. M. H. Sobre a emergência e a expansão dos estudos culturais em educação no Brasil. Educação, v. 38, n. 1, p. 32-48, jan.-abr. 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/download/18441/12751/. Acesso em: 5 dez. 2022.
WRIGLEY, Owen. A Política da surdez. Original: The politics of deafness. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Karlene Ferreira Souza, Claudia de Souza Martins Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.