Gender issues in elemetary school English language classes

a critical proposal for the exercise of citizenship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.11.1-17%20

Keywords:

Basic education. Gender equality. English language.

Abstract

This article analyzes the importance of addressing gender issues in English language classes as an effective strategy for deconstructing stereotypes and promoting gender equality. The theoretical framework used is anchored in Beauvoir (1967), Butler (2003), Fairclough (2008), Fernandes (2014), Foucault (2010, 2011), Louro (2014, 2016), Moita Lopes (2002, 2003) and Silva (2014). The aim is to promote gender equality, inclusion and critical awareness among students, creating a learning environment that challenges stereotypes and promotes understanding and respect for diverse gender experiences. It is concluded that addressing gender issues in English language classes is a relevant and necessary challenge to promote gender equality. By providing a space for critical reflection, educators have the potential to deconstruct entrenched stereotypes and contribute to building a more just and egalitarian society.

Author Biographies

Dayanny Marins Coelho, Universidade Estadual de Goiás - UEG, Goiás-Brasil

Doutoranda em Estudos Linguísticos UFG (2021). Mestra em Estudos da Linguagem UFG (2018). Especialista em Linguagens e Práticas de Ensino UEG (2023). Graduada em Letras pela Universidade Estadual de Goiás-UEG (2010). Atualmente atua como docente da mesma instituição.

Clodoaldo Ferreira Fernandes da Silva, Universidade Estadual de Goiás - UEG, Goiás-Brasil

Docente da Universidade Estadual de Goiás (UEG), Campus Sul-Morrinhos; professor da rede básica de Educação de Goiás. Doutor em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (UFG).

References

BEAUVOIR, S. O segundo sexo. Tradução de Sérgio Milliet. 4. ed. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1967.

BUTLER, J. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. São Paulo: Routledge, 1990.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. The discipline and practice of qualitative research. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (eds.). The landscape of qualitative research. 4. ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2013. p. 1- 41.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.

FERNANDES, C. F. Diversidade sexual na escola: o “normal’ e o “anormal” em discursos de professores. 2014. 139f. Dissertação (Mestrado em Educação, Linguagem e Tecnologias) – Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2014.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 21. ed. São Paulo: Loyola, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

GODOY, A. S. Estudo de caso qualitativo. In: GODOI, Christiane K.; BANDEIRA-DE-MELLO, R.; SILVA, A. B. (org.). Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais. São Paulo: Saraiva, 2006. p. 17-19.

HOOKS, b. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

KOCH, Ingedore G. Villaça. Argumentação e linguagem. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1987.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2014.

LOURO, G. L. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016. p. 38-40.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU;1986.

MELLO, H. A. B.; REES, D. K. A investigação etnográfica na sala de aula de segunda língua/ língua estrangeira. Cadernos do IL, n. 42, p. 30-50, junho de 2011.

MOITA LOPES, L. P. Identidades fragmentadas: a construção discursiva de raça, gênero e sexualidade em sala de aula. Campinas: Mercado de Letras, 2002.

MOITA LOPES, L. P. A Nova Ordem Mundial, os Parâmetros Curriculares Nacionais e o Ensino de Inglês no Brasil: a base intelectual para uma ação política. In: BARBÁRA, L.; RAMOS, R. C. G. (org.). Reflexão e ações no ensino-aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p.39-45.

MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia científica para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

SALIH, S. Judith Butler e a Teoria Queer. Tradução de Guacira Lopes Louro. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

SILVA, T. T. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, T. T. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

STAKE, R. E. Case studies. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (eds.). Handbook of qualitative research. London: Sage, 1999. p. 132-137.

YIN, R. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2023-07-31

How to Cite

Coelho, D. M., & Silva, C. F. F. da. (2023). Gender issues in elemetary school English language classes: a critical proposal for the exercise of citizenship. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 11(1). https://doi.org/10.29327/210932.11.1-17