When Expoari visits school

regional culture and writing practices

Authors

  • Mirian de Oliveira Bertotti Instituto Federal de Rondônia, Campus Ariquemes, Rondônia-Brasil https://orcid.org/0000-0001-9148-3068
  • Robson Fonseca Simões Universidade Federal de Rondônia, Núcleo de Ciências Humanas, Departamento de Ciências da Educação, Rondônia-Brasil https://orcid.org/0000-0003-0046-9549
  • Isac Rocha da Silva Universidade Federal de Rondônia - UNIR, Programa de Pós-graduação Profissional em Educação Escolar, Rondônia-Brasil https://orcid.org/0000-0001-5324-4066

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.11.1-16%20

Keywords:

Educational practices. Rondônia Education. Regional culture. Writing practices.

Abstract

The article discusses the use of the Portuguese language in educational activities, focusing on the writing practices of Technical-High School students at the Federal Institute of Rondônia. It explores the students' representations of the world and the different manifestations of language present in social life, considering their cultural and historical organization. Inspired by the dialogical theory (BAKHTIN, 2006), a qualitative approach presents the idea that language is produced in social relations. In the context of IFRO, Campus Ariquemes, a sequence of activities was carried out involving reading, research, sharing, written production, and exhibition, with the theme of the local cultural festival, EXPOARI. Studies in the field of language, especially in the field of writing, help to reflect on the relationship between the world and language.

Author Biographies

Mirian de Oliveira Bertotti, Instituto Federal de Rondônia, Campus Ariquemes, Rondônia-Brasil

Professora EBTT de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira; Mestra em Educação Escolar pela Universidade Federal de Rondônia; doutoranda em Educação Escolar pelo PPGEEProf, Universidade Federal de Rondônia.

Robson Fonseca Simões, Universidade Federal de Rondônia, Núcleo de Ciências Humanas, Departamento de Ciências da Educação, Rondônia-Brasil

Pós-doutorado em Educação (2019) pelo ProPEd da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, com estágio Pós-doutoral na Universidade de Alcalá, Espanha. Doutor em Educação (2012); Mestre em Educação (2007); graduado em Letras (2003) pela UERJ. Professor Adjunto e pesquisador da Universidade Federal de Rondônia/UNIR, campus Porto Velho.

Isac Rocha da Silva, Universidade Federal de Rondônia - UNIR, Programa de Pós-graduação Profissional em Educação Escolar, Rondônia-Brasil

Doutorando do Programa de Pós-graduação Profissional em Educação Escolar da Universidade Federal de Rondônia - Unir, docente da Área de Letras Português/Inglês/ Literatura do Instituto Federal de Rondônia - IFRO Campus Ariquemes.

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Published

2023-07-31

How to Cite

Bertotti, M. de O. ., Simões, R. F. ., & Silva, I. R. da. (2023). When Expoari visits school : regional culture and writing practices. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 11(1). https://doi.org/10.29327/210932.11.1-16