What does history tell us about sign language?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.10.2-17

Keywords:

History. Deaf education. Sign languages.

Abstract

The history of deaf education and sign language are very intertwined. It seems that this last one would not exist without the first. In discussions about educational philosophies, the deaf and their language become completely invisible. Therefore, the purpose of this article is to highlight reflections and studies on sign languages, and not just on the history of deaf education. For this, the literature review provides an overview of the sign language history based on primary and secondary sources, allowing to recompose important facts, such as the linguistic considerations of deaf researchers. In addition, it expands the ideas about the origin of the signed languages.

Author Biographies

Ivanete de Freitas Cerqueira, Universidade Federal do Acre, Centro de Educação, Letras e Artes, Acre-Brasil.

Professora da Universidade Federal do Acre, com Doutorado pela Universidade Federal da Bahia. Sua linha de pesquisa é Aquisição da Linguagem e Estudos Surdos, com ênfase nas Línguas de Sinais Caseiras (LS-Cas).

Elizabeth Reis Teixeira, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Letras, Bahia-Brasil

Professora titular da Univ. Federal da Bahia; M. Phil. e Ph. D. (London Univ.); pós-doutorado (Texas Univ.). Pesquisas em Aquisição, Tradução e Acessibilidade. Na UFBA, coordena o Polo Pedagogia Bilíngue EAD (MEC/INES) e o Núcleo de Apoio à Inclusão do Aluno com Necessidades Educacionais Especiais.

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Published

2022-12-12

How to Cite

Cerqueira, I. de F., & Teixeira, E. R. . (2022). What does history tell us about sign language?. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 10(2). https://doi.org/10.29327/210932.10.2-17