More Education and less emplyment for young people in Rondônia

the chronicle of an economy oriented toward basic products

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.9.2-29

Keywords:

Education. Job. Youth.

Abstract

This article is the result of research developed at the Federal Institute of Rondônia, motivated by concerns about the low employability of young people, precisely when the increase in their schooling has been recorded. The objective of this work was to examine the employment scenario in the State of Rondônia, for high school graduates, based on data from the Ministries of Labor and Education. In this sense, through the survey of numbers and analyses in the light of theorists specialized in the subject, mainly Kuenzer, Frigotto, Ciavatta, Cano and Saboia, the reflections allowed to understand an economy in process of deindustrialization and represarization since the years of 1980, with impact on the types of occupations available. This time, high-tech jobs, which require higher qualification, have little supply in this type of economic structure, frustrating the expectations of youth regarding the insertion into the labor market.

Author Biographies

Luciano Edison da Silva, Instituto Federal de Rondônia

Professor de Sociologia na educação profissional, tecnológica e superior. Graduado em Ciências Sociais e Mestre em Educação, participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional e Social (GEPPES) e Grupo de Pesquisa Educação Matemática e Tecnologias (GPEMT).

Claudemir Miranda Barboza, Instituto Federal de Rondônia

Professor de Matemática no Instituto Federal de Rondônia, mestre em Matemática, pelo programa PROFMAT.

Marcilei Serafim Germano, Instituto Federal de Rondônia

Mestre em educação, licenciado em filosofia e professor do IFRO. Educador popular e pesquisador nas áreas de trabalho, educação popular, educação do campo, sindicalismo, associativismo, cooperativismo, movimentos sociais e políticas públicas. Pesquisador do GETESA/IFRO e HISTEDBR-RO UNIR.

References

BRASIL, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Diretoria de Estatísticas Educacionais. Panorama da Educação: destaques do Education at a Glance 2016. Brasília, 2016.

BRASIL. Ministério do Trabalho e Emprego. Classificação Brasileira de Ocupações. Brasília, 2010.

_______ Ministério do Trabalho e Emprego. Programa de disseminação das estatísticas do trabalho. Brasília. Disponível em http://pdet.mte.gov.br. Acesso em 23 nov. 2017.

_______. Ministério do Trabalho e Emprego. Programa de Disseminação das Estatísticas do Trabalho. Relação Anual de Informações Sociais (RAIS). Brasília, 2012.

_______. Ministério do Trabalho e Emprego. Programa de Disseminação das Estatísticas do Trabalho. Relação Anual de Informações Sociais (RAIS). Brasília, 2016.

BOURDIEU, P. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983, p. 112-121.

CANO, W. A desindustrialização no Brasil. Campinas: Instituto de Economia, n. 200, 2012.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

FAORO, R. Os donos do poder: formação do patronato político brasileiro. 3ª ed. São Paulo: Globo, 2001.

FERNANDES, F. A Revolução Burguesa no Brasil. 2ª edição, Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1976.

FRIGOTTO, G. Fundamentos científicos e técnicos da relação trabalho e educação no Brasil de hoje. In: LIMA, J. C. F. e NEVES, L. M. W. Fundamentos da educação escolar do Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2006, p. 233-263.

FRIGOTTO, G; CIAVATTA, M. Educação básica no Brasil na década de 1990: Subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 24, n. 82, p. 93-130, 2003.

FURTADO, C. Formação Econômica do Brasil. 32ª edição, São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2005.

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Principais destaques da evolução do mercado de trabalho no Brasil 2012-2019. Disponível em <https://www.ibge.gov.br/>. Acesso em 21 nov 2020.

IPEA - INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Desenvolvimento regional no Brasil: políticas, estratégias e perspectivas. Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: <http://www.ipea.gov.br>. Acesso em: 19 mar. 2018.

______ Carta de Conjuntura – Mercado de Trabalho. Disponível em http://www.ipea.gov.br/ Acesso em: 10 fev. 2020.

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo escolar. Brasília. Disponível em: http://www.inep.org.br. Acesso em: 09 out. 2017.

KUENZER, A. Z. Ensino Médio: construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. 5ª edição, São Paulo: Cortez, 2007.

________________. O ensino médio agora é para a vida: entre o pretendido, o dito e o feito. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 70, p. 15-39, 2000.

MARINI, R. M. Subdesenvolvimento e revolução. 4ª edição, Florianópolis: Insular, 2013.

MDIC - MINISTÉRIO DA ECONOMIA, INDÚSTRIA, COMÉRCIO EXTERIOR E SERVIÇOS. Estatísticas do Comércio Exterior. Brasília. Disponível em: http://www.mdic.gov.br. Acesso em: 05 set. 2017.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. 2ª edição, São Paulo: Boitempo, 2008.

NAKATANI, P.; FALEIROS, R. N.; VARGAS, N. C. Histórico e os limites da reforma agrária na contemporaneidade brasileira. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n 100, p. 213-240, 2012.

OIT - ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO. Inserção dos jovens no mercado de trabalho brasileiro: evolução e desigualdades no período 2006-2013. Brasília: OIT, 2015. Disponível em: <http://www.oitbrasil.org.br>. Acesso em: 03 out. 2018.

OCDE - ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. Education at a Glance 2019: OECD Indicators, Paris: OECD, 2019

OLIVEIRA, F. Crítica à razão dualista: o ornitorrinco. São Paulo: Boitempo, 2003.

PAIS, J. M. A construção sociológica da juventude - alguns contributos. Análise Social, vol. XXV, n. 105 e 106, p. 139-165, 1990.

PLATAFORMA DADOS EDUCACIONAIS QEDU. Disponível em: http://www.qedu.org.br. Acesso em 22 fev. 2018.

PRADO JR. C. Histórica econômica do Brasil. 26ª edição, São Paulo: Brasiliense, 1981.

ROCHA-DE-OLIVEIRA, S.; PICCININI, V. C; BITENCOURT, B. M. Juventudes, gerações e trabalho: é possível falar em geração Y no Brasil ? Organizações & Sociedade, v. 19, n. 62, p. 551-558, 2012.

ROCHA, S. A inserção dos jovens no mercado de trabalho. Caderno CRH, v. 21, n. 54, p. 533-550, 2008.

RONDÔNIA. Agência de defesa Sanitária Agrosilvopastoril do Estado de Rondônia. Disponível em: http://www.idaron.ro.gov.br/. Acesso em 19 ago. 2017.

SABOIA, J. (Coord.). Tendências da qualificação da força de trabalho. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.

SCHWARTZMAN, S.; CASTRO, C. M. Ensino, formação profissional e a questão da mão de obra. Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação. Rio de Janeiro: Fundação Cesgranrio, v. 21, n. 80, p. 563-624, 2013. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v21n80/a10v21n80.pdf. Acesso em: 18 set. 2017.

TPE - TODOS PELA EDUCAÇÃO. Anuário Brasileiro da Educação Básica: 2018. Brasília: Moderna, 2018.

XAVIER, M. E. S. P.; DEITOS, R. A. Estado e política educacional no Brasil. In: DEITOS, R. A. e RODRIGUES, R. M. (Orgs.) Estado, desenvolvimento, democracia & políticas sociais. Cascavel: EDUNIOESTE, 2006, p. 67-86.

Published

2021-11-22

How to Cite

Silva, L. E. da, Barboza, C. M., & Germano, M. . S. . (2021). More Education and less emplyment for young people in Rondônia: the chronicle of an economy oriented toward basic products . Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 9(2). https://doi.org/10.29327/210932.9.2-29