EDUCAÇÃO INFANTIL, GÊNERO E MORALIDADE
UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO HUMANA
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.8.1-20Keywords:
Educação Infantil. Gênero. Moralidade. Formação HumanaAbstract
Early childhood education, through the Law of Guidelines and Bases, aims at the integral development of children from zero to five years in its physical, affective, cognitive and social aspects. In this phase, children learn pedagogical content in a playful way, experience socializing and respect for others without strangers, be they sexist, racist or any difference that, unfortunately, society translates as prejudice. In this paper, we seek to show an excerpt of the Master's research on morality and gender in Early Childhood Education. The goal is to present one of the results obtained about what children think about moral judgment and gender issues. The methodology had a qualitative character and the technique used was the focus group. The children's responses make it possible to understand how much their speeches are without prejudice, learned socially. This space of Early Childhood Education reveals itself as a fertile ground for the construction of a more human and autonomous formation
References
ALVES, Hildinéia. Moralidade e gênero na concepção de educação da educação infantil: uma intervenção que valoriza a oralidade e a criatividade. 2020. 156 p. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2020.
ARANTES, Valéria; ARAUJO, Ulisses F.; SILVA, Marco Antonio Morgado da. Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores. Educ. Pesqui., São Paulo , v. 45, e201945002001, 2019 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022019000100200&lng=en&nrm=iso. Acesso em 27 Abr. 2020.
ARROYO, MIGUEL G. Artigo - Paulo Freire: outro paradigma pedagógico ? Educ. rev. , Belo Horizonte, v. 35, e214631, 2019. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-46982019000100202&script=sci_arttext. acesso em 10 de junho de 2020.
BARREIRO, Alice. O desenvolvimento do juízo moral. In: CARRETEIRO, Mário e CASTORINA, José A. (org.). Desenvolvimento cognitivo e educação: processos do conhecimento e conteúdos específicos. Porto Alegre: Penso, v.2, 2014, p. 182-202.
BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Senado, 1998.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13/07/1990. Dispõe sobre o Estatuto da criança e do adolescente (ECA).
BRASIL. Lei nº 9.394 de 20/12/1996. Lei de diretrizes e bases da Educação Nacional (LDBEN).
BRASIL. Lei n°12.796, de 04/04/2013. Altera a Lei n°9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. Comitê de Primeira Infância. Políticas intersetoriais em favor da infância: guia referencial para gestores municipais. Brasilia: Ministério da Saúde, 2002.
CAMBI, Franco. História da pedagogia. São Paulo: Editora UNESP, 1999.
CARDONA, Maria J. et all. Guião de educação gênero e cidadania: pré-escolar. Lisboa: Editorial do Ministério da Educação e Ciência, 2015. In: https://www.cig.gov.pt/wp-content/uploads/2015/10/398_15_Guiao_Pre_escolar.pdf. Acessado em 12 de junho de 2020.
CURY, Carlos Roberto Jamil. A educação básica como direito. Cad. Pesqui. [online]. 2008, vol.38, n.134, pp.293-303. ISSN 1980-5314. https://doi.org/10.1590/S0100-15742008000200002. Acesso em 29 Maio. 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 25ªed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GATTI, Bernadete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livro, 2005.
GÓMEZ, Angel I. P. As funções sociais da escola: da reprodução à reconstrução crítica do conhecimento e da experiência. In: SACRISTÁN, José G. e GÓMEZ, Angel I. Compreender e transformar o ensino, 4ª ed. Porto Alegre: 2007, p. 13-26.
IMBERNÓN, Francisco (org.). A educação no século XXI. Porto Alegre: Artmed, 2000
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. 17ªed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
LA TAILLE, Ives. O lugar da interação social na concepção de Jean Piaget. In: LA TAILLE, Ives , DANTAS, Heloisa e OLIVEIRA , Marta K.. Piaget, Vygotsky e Wallon. Teorias Genéticas em Discussão. São Paulo: Summus, 1992, p.11-21.
________. O despertar do senso moral. Revista Pátio de Educação Infantil. Ano III, n.7, MAI/JUN de 2005.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997
PASCOAL, Jaqueline D. e MACHADO, Maria C. A história da educação infantil no Brasil: avanços, retrocessos e desafios dessa modalidade educacional. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.33, p.78-95, mar. 2009. In: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/revista/edicoes/33/art05_33.pdf. Acesso em 29 Maio. 2020.
PELÚCIO, Larissa. Concepções e análise do material didático na perspectiva da diversidade. In: MORAES, Mara Sueli Simão; REBECHI JUNIOR, Arlindo (Orgs). O uso de linguagens no ensino de temas da diversidade. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015, p. 12-41 (Coleção Produção de Material Didático para Diversidade).
PRADO, Patrícia Dias; ANSELMO, Viviane Soares. Masculinidades, feminilidades e dimensão brincalhona: reflexões sobre gênero e docência na Educação infantil. Pro-Posições, Campinas , v. 30, e20170137, 2019 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072019000100555&lng=en&nrm=iso>. access on 14 June 2020. Epub Dec 02, 2019. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0137. Acesso em 14 JUN. 2020.
PIAGET, Jean. O juízo moral na criança. São Paulo: Summus, 1994.
SACRITÁN, José G. A educação que temos, a educação que queremos. In: IMBERNÓN, Francisco (org.). A educação no século XXI. Porto Alegre: Artmed, 2000, p. 37-63.
STRECK, Danilo R. et al. Educação Popular e Docência. São Paulo: Cortez Editora, 2014. v. 1.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade. Vol.20(2). Jul/ Dez. 1995, p. 71 – 99.