RESISTIR NA (RE)EXISTÊNCIA
DECOLONIZANDO SABERES NA RELAÇÃO UNIVERSIDADE-ESCOLA-COMUNIDADE
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.8.1-26Keywords:
Ensino-pesquisa-extensão. Dialogicidade. Decolonialidade. (Re) existência.Abstract
The aim of this text is to problematize the university-school-community relationship, encouraging the development of the professional and human potential of students and teachers in the three pillars: teaching, research and extension. From such bias, we also highlight the dialogical (CALVO AND FREITAS, 2011) and the decolonial relationship of knowledge (MIGNOLO, 2013; QUIJANO, 2005) of all the entities involved with a qualitative and interpretative approach, through bibliographic research and experience reports from researchers at three higher education institutions: UFMG, UNIFESP, and UERR. The discussions guide us towards a transformation of the subject of education focused on being present, according to Biesta (2017). Thus, we emphasize the theoretical view as a movement that dispenses with practice, whose practice resignifies theory, through the notion of dialogic that leads to the (re) construction of a university as an agency, which resists and (re) exists with the school and the society.
References
ALENCAR, G. Z. Os eventos artísticos culturais transfronteiriços: cooperação e solidariedade na fronteira. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal de Roraima, Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Fronteira. Boa Vista, 2019. Disponível em: file:///C:/Users/Cora%20Elena/Downloads/dissertao%20de%20mestrado%20-%20gabriel%20de%20souza%20alencar.pdf. Acesso em 28 de maio 2020.
ALTO COMISSARIADO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA REFUGIADOS (ACNUR).
Dados sobre refúgio no Brasil. Em: https://www.acnur.org/portugues/dados-sobre-refugio/dados-sobre-refugio-no-brasil/. Acesso em: 05 jul. 2019.
AMADO, R.S. O ensino de português como língua de acolhimento para refugiados. Revista da SIPLE, Brasília, ano 4, n. 2, outubro de 2013. Em: https://75594e48-8adc-4b90-bea7-68134515f6e2.filesusr.com/ugd/aa72b0_9aeb1cd15ab547df801c509e7978e193.pdf. Acesso em: 10 mai. 2019.
ARRIADA, E.; NOGUEIRA, G.M.; VAHL, M. M. A sala de aula do século XIX: disciplina, controle e organização. CONJECTURA: filosofia e educação, v. 17, n. 2, p. 37-54, 2012.
BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa – São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
CORDEIRO MOTA, F. M. G. S.; ANDRADE, F. C. B. Ensino, pesquisa e extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 41, maio/ago., 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n41/v14n41a06.pdf. Acesso em 20 de maio 2020.
HAFERNICK, J.J., MESSERSCHMITT, D.S. & VANDRICK, S. Ethical Issues for ESL Faculty. Social Justice in Practice. Lawrence Erlbaum Associates, 2002.
KLEIMAN, A. B. A agenda de pesquisa e ação em Linguística Aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, L. P. M. (org.). Linguística Aplicada na modernidade recente. Festchrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola editorial, 2013.
LARROSA, J. Da Dificuldade da Escola. In. LARROSA, J. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício do professor. Trad. Cristina Antunes. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica Ed., 2018. p. 229-260.
LARROSA, J. Fim de partida. Ler, escrever, conversar (e talvez pensar) em uma faculdade de educação. In. LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Trad. Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. 1 ed. 3 reimpressão. Belo Horizonte: Autêntica Ed., 2018. p. 123-174.
MAHER, T. M. A educação do entorno para a interculturalidade e o plurilinguismo. In: KLEIMAN, A. B.; CAVALCANTI, M. C. (Orgs.) Linguística Aplicada: suas faces e interfaces. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007, p. 255-270.
MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.
MATEUS, E. Torres de Babel e línguas de fogo: um pouco sobre pesquisas na formação de professores de inglês. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v.9, n. 1, 2009, p.307-328.
MIGNOLO, W. Eurocentrism and coloniality: the question of de totality of knowledge. In: MIGNOLO, W; WALSH, C. On decoloniality: concepts, analytic, praxis. Durham: Duke University Press, 2018, p.194-210.
PENNYCOOK A. Uma linguística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006, p. 67-84.
QUIJANO, A. Colonialidad del poder y clasificación social. Buenos Aires: CLACSO, 2014. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140506032333/eje1-7.pdf Acesso em: 20 mai. 2020
____________. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2005. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf Acesso em: 20 mai. 2019.
REIS, V. S.; SOL. V. S. A; CARVALHO, F. P.; GONÇALVEZ, I. L.; FERREIRA, L. P. M.; (Re)construindo saberes, fazeres e parcerias para a sala de aula de língua estrangeira. In: FINARDI, K. R.; SCHERRE, M. M; TESCH,L. M; CARVALHO, H. M. A Diversidade de fazeres em torno da linguagem: universidades, faculdades e educação básica em ação. Campinas, SP: Pontes, 2019.
SÓL, V. S.A. PIBID de Letras-Inglês: a importância da colaboração escola-universidade para a formação inicial-continuada de professores. In: SOUZA, G. P.; PRAZERES, L. A.; NOGUEIRA, M. O.; SÓL, V. S. A. (Orgs). PIBID UFOP em diálogo com a educação básica: percursos para a formação de professores. Curitiba: CRV, 2019. 166 p., 17-34.
REINOLDES, M. Falam de nós, mas não nos dão a palavra: cocriando orientações para práticas pedagógicas em Português como Língua de Acolhimento. Projeto de Pesquisa aprovado pelo Programa de Pós Graduação em Estudos Linguísticos da Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.
SOUSA SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, B. S. & MENEZES, M. P. M. Epistemologias do sul. Portugal. Ed.Cortez, 2010.
TELLES, J. A. É pesquisa é? Ah, não quero não, bem! Sobre pesquisa acadêmica e sua relação com a prática do professor de línguas. Linguagem & Ensino, v.5, n.2, p.91-116, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/viewFile/15560/9747. Acesso em: setembro de 2019.