DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROCEDURES IN LEARNING READING IN THE SCHOOL ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.8.2-14

Keywords:

Leitura. Procedimentos didático-pedagógicos. Aprendizagem. Ensino.

Abstract

ABSTRACT: The domain of reading directly reflects on the quality of learning, so it’s necessary to reflect on the practice of this in the classroom as a perspective of measuring the quality of teaching-learning at school. In this context, this study sought to reflect, through a bibliographic approach, on the importance of didactic-pedagogical procedures for teaching reading in schools, in the light of authors such as Maria Helena Martins, Ângela Kleimam, Luiz Carlos Cagliari, João Wanderley Geraldi. Given this, for the development of the students' taste and habit for reading, playful and pleasurable moments should be elucidated so that school spaces are used - as physical dependencies (library / reading room) - that encourage reading in playful moments and pleasurable, since this is an alternative that can overcome the difficulties shown in the discussions of the research to act in a perspective of the formation of citizens and, therefore, in the evolution of society.

Keywords: Reading. Didactic-pedagogical procedures. Learning. Teaching

References

BRASIL. LDB 9.394/96. In. SAVIANI, Demerval. A nova lei da Educação: trajetória, limites e perspectivas. 5ª ed. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 1999.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais, Brasília: MEC/ SEF, 1997.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e quarto ciclo do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa Brasília: MEC/ SEF, 2001.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e Linguística. 4ª Ed. São Paulo, Editora Scipione, 1992 (série Pensamento e Ação no magistério).

FREIRE, Paulo, Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática Educativa. São Paulo: São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAG, Bárbara. O indivíduo em formação. 3 ed. São Paulo: Cortez, 1994.

GERALDI, João Wanderley (org.) O texto na sala de aula. – 3 ed. São Paulo: Ática 2005.

KLEIMAN, ngela. Oficina de leitura: teoria e prática. 6ª ed. Campinas – São Paulo: Pontes, 1998.

___________ Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas – são Paulo: pontes, 1989.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. 19ª Ed. São Paulo. Editora Brasiliense, 2006. (Coleção primeiros passos;74).

Published

2020-12-07

How to Cite

Silva, F. M. da. (2020). DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROCEDURES IN LEARNING READING IN THE SCHOOL ENVIRONMENT. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 8(2). https://doi.org/10.29327/210932.8.2-14