PERCEPTION OF CRJac' UNDERGRADUATES ABOUT THE TEACHING OF BACTERIA TO ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Ricardo Weldyson Gomes dos Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso
  • Kayena Delaix Zaqueo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso http://orcid.org/0000-0002-1017-0076

Keywords:

desafios, docência, licenciatura, sala de aula

Abstract

The study of topics related to the students' daily lives is extremely important for the human development. The common sense and without scientific stoning are some of responsible for the teacher training. The study of microorganisms is very troubled, on the one hand, curious and sometimes unmotivated students, on the other hand, recently graduated teachers afraid to work on some topics, whether due to lack of security or not knowing how to contextualize the subject. The present research aimed to analyze a perception of a group of undergraduate students from the final semesters of a degree course in Graduation in Ciência da Natureza com habilitação em Biologia on the teaching of bacteria to Elementary School (ES) students. Even though they feel secure in relation to the content, the future teachers have some fears about how to use on a subject considered abstract for ES students.

Author Biographies

Ricardo Weldyson Gomes dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Campus São Vicente, Centro de Referência de Jaciara. Mato Grosso, Brasil.

Kayena Delaix Zaqueo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Campus São Vicente, Centro de Referência de Jaciara. Mato Grosso, Brasil.

References

[1] GATTI, B. A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, [S. l.], n. 100, p. 33-46, 2014. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i100p33-46. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/76164. Acesso em: 1 dez. 2020.
[2] MADIGAN, M. T.; MARTINKO, J. M.; DUNLAP, P. V.; CLARK; D.P. Microbiologia de Brock. Traduzido de Brock Biology of Microorganisms. 12ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
[3] TRABULSI, L. R. e ALTERTHUM, F. Microbiologia. 4ª ed. São Paulo: Atheneu, 2005.
[4] CARVALHO, W. L. P. de; GUIMARÃES, M. A. Ciências Para o Nosso Tempo. 7° ano. 1. ed., Curitiba: Positivo, p. 51-56 e 291, 2011.
[5] TORTORA, G. J.; FUNKE, B. R.; CASE, C. L. Microbiologia. 10. ed., Porto Alegre: Artmed, 964 p., 2012.
[6] BYRNE, J.; SHARP, J. Children’s ideas about micro-organisms. School Science Review, v. 88, n. 322, set. 2006.
[7] LIBANORE, A. C.; SILVA, L. As concepções alternativas de alunos da 8ª série do ensino fundamental sobre o fenómeno do efeito estufa. Maringá: Universidade Estadual de Maringá, 2007. 145f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática, Maringá, 2007.
[8] PACHECO, E.V.F., SARAIVA, J.V., OLIVEIRA BRITO, C.S. SOUZA, L.S.S. GOMES, P.H.C. SILVA, J.F.F. RODRIGUES, K.P.L. e PAULA, J.P. Derrubando mitos e confirmando fatos da anatomia do sistema reprodutor humano em um contexto de extensão universitária. Brazilian J. Heal. Rev. doi:10.34119/bjhrv3n1-039. 2020.
[9] EICHLER, M. L.; DEL PINO, J. C. A produção de material didático como estratégia de formação permanente de professores de ciências. Revista eletrônica Ensiñanza de Las Ciencias, Vol.9 nº3, 633 - 656.2010. 2010.
[10] MORESCO, T.R., J.B.T. DA ROCHA, AND N.B. DE V. BARBOSA. Ensino de Microbiologia e a Experimentação no Ensino Fundamental. Rev. Context. Educ. doi:10.21527/2179-1309.103.165-190. 2017.
[11] FABRI, F.; SILVEIRA, R. M. C. F. O ensino de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental sob a ótica CTS: uma proposta de trabalho diante dos artefatos tecnológicos que norteiam o cotidiano dos alunos. Investigações em Ensino de Ciências, v. 18(1), p. 77-105, 2013.
[12] CARLÉTTI, D. S. Concepções dos alunos sobre microbiologia. In: Encontro Nacional De Ensino De Biologia, 2., 2007, Uberlândia. Anais. Uberlândia: Sbenbio, 2007.
[13] BEBER, B; SILVA, E.; BONFIGLIO, S. U. Metacognição como processo da aprendizagem. Revista Psicopedagogia, v. 31, n. 95, p. 144-151, 2014.
[14] SEIXAS, Rita Helena Moreira; CALABRÓ, Luciana; SOUSA, Diogo Onofre. A Formação de professores e os desafios de ensinar Ciências. Revista Thema, [S.l.], v. 14, n. 1, p. 289- 303, fev. 2017. ISSN 2177-2894. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/413/296. Acesso em: 25 nov. 2020.

Published

2021-09-04

How to Cite

Gomes dos Santos, R. W., & Zaqueo, K. D. (2021). PERCEPTION OF CRJac’ UNDERGRADUATES ABOUT THE TEACHING OF BACTERIA TO ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(2), 924–931. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4475

Issue

Section

Ensaio Acadêmico