PROBATION INTERNSHIP IN FUNDAMENTAL EDUCATION: AN EXPERIENCE REPORT IN PANDEMIC TIMES

ÉTICA EM TEMPO DE PANDEMIA

Authors

  • José Paulo dos Santos Rosas de Castro Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
  • Rita de Fátima da Silva Rosas de Castro Universidade federal do Mato Grosso do Sul

Keywords:

Probation Internship, Pandemic, Teacher training, Ethics

Abstract

In the current global situation of severe mobility restrictions, derived from the guidelines for the protection of the citizen against the coronavirus, remote education has identified itself as a generalized alternative of a classroom model in a pandemic period. Thus, through this experience report, based on the final report presented in the Probation Internship in Elementary Education, we invite the academic community to reflect on the effective transversality of Ethics in its educational art. Brazilian public education, in our view of educators, is one of the main accomplices in dismissing the importance of collective morality, not stimulating ethical skills in children. Thus, we believe it is opportune to provide a triangulation of the established knowledge, in the second year of elementary education of a municipal school, with the scientific currents of our reference authors, which address the construction of morality and the incentives for the development of ethical skills. Ethical skills, understood as part of the mortar that unites us in citizenship, become an object of essential knowledge for the development of human moral competences and the public school becomes one of the main means of building community morality. Our work manifests the coherence of our main hypothesis, that Ethics is not addressed within public schools, nor across, both in educational didactics and in pedagogical activities, according to the guidelines of the National Curriculum Parameters of 1997. A question arises in the evidence urgent need to change educational behaviors, especially in the teaching / learning of values. After all, in what values ​​should we educate?

Author Biographies

José Paulo dos Santos Rosas de Castro, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Graduando em Pedagogia pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, membro do grupo de pesquisa GEPA LABAC.

Rita de Fátima da Silva Rosas de Castro, Universidade federal do Mato Grosso do Sul

Pedagoga pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e Professora de Educação Física pela Faculdade Adventista de Hortolândia. Especialista em Educação Especial. Possui mestrado e doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em: Educação Especial, metodologia de pesquisa , gestão escolar e Educação Física Escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: inclusão educacional, pessoa em condição de deficiência, formação do professor, deficiência e educação física inclusiva, metodologia da pesquisa, iniciação científica, Braile, gestão empresarial e inclusão de pessoas com deficiência no mercado de trabalho. Em seu estudo de pós doutoramento na Universidade de Barcelona, reflete sobre o multiculturalismo na região de fronteira Brasil/Paraguai, Os fenômenos evidenciados são: identidade fronteiriça; aspectos relacionados ao multilinguismo; pessoas em condição de deficiência; inclusão; a escola fronteiriça e as relações estabelecidas nesse contexto; formação de professor(a) em região de fronteira. Tem buscado estabelecer uma rede de interação com pesquisadores de diversos lugares (por exemplo UNICAMP), propondo convênios, inclusive internacionais (Universidade de Barcelona), por meio do grupo de estudo e pesquisa que coordena. Considera importante a estreita interação entre a universidade e a escola, principalmente a pública, manteve de 2014 à 2019, projeto de extensão que abarcou os (as) professores(as) do Estado e do Município em atuação na Educação Especial e que se desenvolveu no Campus da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul em Ponta Porã. Coordenou o Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul desde 2017 à 2020. Coordenou em Ponta Porã a especialização em Gestão Escolar oferecida pela UFMS em parceria com a Escola de Gestores em 2015/2016.

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Published

2023-09-17

How to Cite

Rosas de Castro, J. P. dos S., & da Silva Rosas de Castro, R. de F. (2023). PROBATION INTERNSHIP IN FUNDAMENTAL EDUCATION: AN EXPERIENCE REPORT IN PANDEMIC TIMES: ÉTICA EM TEMPO DE PANDEMIA. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 10(1), 194–203. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4467

Issue

Section

Relatos de Experiência

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