CONHECIMENTO DE ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL II ANTES E APÓS OFICINAS SOBRE EDUCAÇÃO SEXUAL
Keywords:
Ensino, Educação Sexual, DST.Abstract
Sex Education should provide a debate on early pregnancy, contraceptive methods, the use of condoms, Sexually Transmitted Infections, among others. Therefore, this study aimed to analyze students' prior knowledge about sexuality and to verify the effectiveness / efficiency of workshops on the subject. The quantitative research method was used in an elementary school in the city of Rio Branco - Acre, between January and December 2017. Questionnaires were applied before and after the sexual education workshops as multiple choice questions, to classify the student's degree of knowledge as: “HIGH, GOOD, MEDIUM, LITTLE or NONE”, in addition to questions like “YES or NO”. In the workshops, theoretical and dynamic classes and visualization of contraceptive methods were used. The results in general were satisfactory, however there is still a lack of knowledge of students in this matter.
References
BONFIM, C.R.S.S. Educação Sexual e Formação de Professores de Ciencias Biológicas: contradiçoes, limites e possibilidades. Universidade Estadual de Campinas, 2009.
SILVA, R.C.P.; MEGID NETO, J. Formação de professores e educadores para abordagem da educação sexual na escola: o que mostram as pesquisas. Ciência Educação, n.12, p.185–197, 2006.
MAIA, A.C.B.; RIBEIRO, P.R.M. Educação sexual: princípios para ação. Doxa Revista Brasileira de Psicologia e Educação, n.15, p.75–84, 2011.
P. RIBEIRO, M. RENNES, P. Educação sexual. Além da informação. Sao Paulo, 2017.
PIROTTA, K.C.M.; BARBOZA, R.; PUPO, L.R. Programas de orientação sexual nas escolas: uma análise das lacunas na implementação de políticas públicas a partir da percepção dos alunos da rede municipal de ensino de São Paulo. Revista Gestão & Políticas Públicas, n.3, p.190–210, 2015.
MOIZÉS, J.S.; BUENO, S.M.V. Compreensão sobre sexualidade e sexo nas escolas segundo professores do ensino fundamental. Revista da Escola de Enfermagem, n.44, p.205–212, 2010.
KRABBE, E.C.; BRUM, M.D.; CAPELETTI, C.A.P. Escola, sexualidade, práticas sexuais e vulnerabilidades para as infecções sexualmente transmissíveis (IST). Revista Interdisciplinar Ensino, Pesquisa e Extensão n.4, p.75–84, 2017.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). MEC, http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc (2017, accessed 11 May 2021).
CAMARGO, E.A.I.; FERRARI, R.A.P. Adolescentes : conhecimentos sobre sexualidade antes e após a participação em oficinas de prevenção. Ciências Saúde Coletiva, n.14, p.937–946, 2009.
SILVA, R. Quando a escola opera na conscientização dos jovens adolescentes no combate às DSTs. Educ em Ver, n.57, p.221–238, 2015.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Doenças de Condições Crônicas e Infecções Sexualmente Transmissíveis. MS, http://www.aids.gov.br/pt-br/frontpage (2020, accessed 1 August 2020).
FERREIRA, P.M.; FAVERO, M.; DELCAMPO, A. Avaliação do impacto de um programa de educação sexual no primeiro ciclo de escolaridade. Educação Teoria e prática, n.24, p.76–95, 2014.
SALES, W.B.; VISENTIN, A.; MOCELIN, D. et al. Comportamento sexual de risco e conhecimento sobre IST/SIDA em universitários da saúde. Revista Enfermagem, n.4, p.19–27, 2016.
AMARAL, T.; RODRIGUES, A.; QUEIROZ, M. et al. Perfil clínico e epidemiológico da Hepatite C em Rio Branco, Acre, Brasil. Saúde.com, n.10, p.64–79, 2013.
FERREIRA, C.T.; SILVEIRA, T.R. Hepatites virais: aspectos da epidemiologia e da prevenção. Revista Brasileira de Epidemiologia n.7, p.473–487, 2004.
PIRES, G.S. Sífilis congênita: os desafios do progressivo aumento da taxa de incidência de sífilis congênita no Brasil. UNIFACIG, 2019.
LAZARINI, F.M.; BARBOSA, D.A. Educational intervention in primary care for the prevention of congenital syphilis. Revista Latino Americana de Enfermagem, 2017.
COSTA, L.A.; GOLDENBERG, P. Papilomavírus Humano (HPV) entre Jovens: Um sinal de alerta. Saúde e Sociedade, n.22, p.249–261, 2013.