ORIENTEERING AS A SCHOOL SPORT

Authors

  • Nairana Cristina Santos Freitas PPG em Educação Física - Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil
  • Marcelle Karyelle Montalvão Gomes PPG em Educação Física - Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil
  • Marcio Vinicius de Abreu Verli PPG em Educação Física - Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil; PPG em Ciências da Saúde - Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil
  • Romeu Paulo Martins Silva PPG em Ciências da Saúde na Amazônia Ocidental- Universidade Federal do Acre, Brasil
  • Luis Carlos Oliveira Gonçalves PPG em Educação Física - Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil; PPG Imunologia e Parasitologia Básicas e Aplicadas - Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil
  • Aníbal Monteiro Magalhães Neto PPG em Educação Física - Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil; Licenciatura em Educação Física – Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil;; PPG Imunologia e Parasitologia Básicas e Aplicadas - Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil.

Abstract

Orientation sport (EO) is a practice that makes it possible to live in the middle of nature, proposing new experiences in the open air. This study sought to develop content that could cover the sport of orienteering with the school unit. Through our theme presented at school Physical Education, the sport of orientation covered the possibilities for university students to act in the interdisciplinary context. The aim of this study was to innovate classes in the school environment with the practice of sport of orientation through educational dynamics applied in interdisciplinarity. The results could show that the students involved in this practice had significant improvements in school participation and that one of the most favorable points refers to behavioral improvement, which according to the reports of the teachers included in the research was seen positively. Finally, we can identify that the noticeable changes observed in the students' behavior during this study are related to the respect and cooperation that exist within the sport of orientation and that can be inserted in everyone's daily life.

Author Biographies

Nairana Cristina Santos Freitas, PPG em Educação Física - Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil

Primeira autora

Marcelle Karyelle Montalvão Gomes, PPG em Educação Física - Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil

Segunda autora

Marcio Vinicius de Abreu Verli, PPG em Educação Física - Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil; PPG em Ciências da Saúde - Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil

Terceiro autor

Romeu Paulo Martins Silva, PPG em Ciências da Saúde na Amazônia Ocidental- Universidade Federal do Acre, Brasil

Quarto autor

Published

2023-09-17

How to Cite

Santos Freitas, N. C. ., Montalvão Gomes, M. K., de Abreu Verli, M. V., Martins Silva, R. P. ., Oliveira Gonçalves, L. C., & Magalhães Neto, A. M. (2023). ORIENTEERING AS A SCHOOL SPORT. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 10(1), 28–34. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4276

Issue

Section

Ciências da Saúde