QUILEGAL: A RESOURCE FOR THE TEACHING OF NATURAL SCIENCES

Authors

  • Fabio Caires de Oliveira Universidade do Estado de Mato Grosso-UNEMAT, Secretaria da Educação do Estado de Mato Grosso
  • Magaywer Moreira de Paiva Universidade do Estado de Mato Grosso-UNEMAT
  • Leonardo Elias Alves Universidade do Estado de Mato Grosso-UNEMAT
  • Cosme da Silva Lorim Universidade do Estado de Mato Grosso-UNEMAT
  • Fernando Selleri da Silva Universidade do Estado de Mato Grosso-UNEMAT
  • José Wilson Pires Carvalho Universidade do Estado de Mato Grosso

Keywords:

Ensino de Ciências, ligações químicas, aplicativo, ambiente virtual

Abstract

This study aims to present and discuss the resources that make up the QuiLegAl multiplatform application for teaching science and chemistry. The contents covered in QuiLegAl are:chemical representation associated with chemical bonds, chemical equations and their representations. It was developed based on theoretical reference of the area's literature and the demands of a group of science and chemistry teachers. QuiLegAl was built by a multidisciplinary team with knowledge in computer science, chemistry and sciences, and observed technical, didactic-pedagogical and ludic aspects and the requirements pointed out by science and chemistry teachers. The development methodologies used were ANTERA, SCRUM and XP, as well as principles of the incremental development model by prototyping. QuiLegAl presents an interface with a main menu composed of four topics: chemical elements and chemical bonds; chemical substances and their representations; chemical equations and reactions and the molecule-free constructor. These topics provide several interactions, problem situations and authoring tools that enable the representation of molecular structures. Thus, QuiLegAl presents characteristics that can contribute to the development of new didactic-methodological proposals that attend the needs of teachers and expand the understanding of the topics covered. In addition, QuiLegAl can be an important resource in classroom and/or distance learning, as it has features that provide autonomy and respect the student's learning time. Therefore, QuiLegAl shows itself as a pedagogical resource capable of supporting the teaching and learning processes in science and chemistry.

Author Biographies

Fabio Caires de Oliveira, Universidade do Estado de Mato Grosso-UNEMAT, Secretaria da Educação do Estado de Mato Grosso

Universidade do Estado de Mato Grosso-UNEMAT, Secretaria da Educação do Estado de Mato Grosso-SEDUC

 

Magaywer Moreira de Paiva, Universidade do Estado de Mato Grosso-UNEMAT

Bacharel em Ciência da Computação, Mestrando em Computação pela Universidade Federal Fluminense, UFF  

Leonardo Elias Alves, Universidade do Estado de Mato Grosso-UNEMAT

Bacharel em Ciência da Computação

Cosme da Silva Lorim, Universidade do Estado de Mato Grosso-UNEMAT

Bacharel em Ciência da Computação

Fernando Selleri da Silva, Universidade do Estado de Mato Grosso-UNEMAT

Bacharel em Ciencia da Computação, Doutor em  em Ciências da Computação e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - PPGECM-UNEMAT 

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Published

2021-09-04

How to Cite

Oliveira, F. C. de ., Paiva, M. de ., Alves, L. E., Lorim, C. da S. ., Silva, F. S. da, & Pires Carvalho, J. W. (2021). QUILEGAL: A RESOURCE FOR THE TEACHING OF NATURAL SCIENCES. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(2), 707–730. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4216

Issue

Section

Artigos Originais Tecnologias e Multidisciplinar