DA CONSTRUÇÃO CURRICULAR ÀS LUTAS POR UMA FORMAÇÃO POLÍTICA COM PROFESSORES

Authors

  • Simone Dias C. de Oliveira Universidade Federal da Bahia
  • Marcia Torres Neri Soares Professora da Secretaria Municipal de Educação de Feira de Santana-Ba e da Universidade do Estado da Bahia – Uneb Campus XI/Serrinha.
  • Ana Paula de Oliveira Moraes Soto Professora da Secretaria Municipal de Educação de Feira de Santana-Ba e da Universidade do Estado da Bahia – Uneb Campus XI/Serrinha.

Keywords:

Curriculum construction. Political formation of teachers. Critical research-action. FormaCE.

Abstract

This article deals with interfaces in the collective construction of a Curriculum Proposal and political formation of teachers in the field of public policy outlined by a Municipal Education Secretariat located in a county in Bahia. Part of a critical research-action (KINCHELOE, 1997) with an excerpt from the Formation in School Curriculum (FormaCE), conducted in 2014/2015, and its current unfolding. When questioning the implications of this process for the political formation of teachers, it aims to analyze the underlying relationships between curriculum construction and the political formation of the teacher. Based on Sacristán (2000), Freire (1986, 1996) and Contreras (2012), there was an increase in the understanding of the teacher's place in public policy, combining knowledge with a social sense and the collective curriculum construction is a space fruitful for the growth of the political formation of teachers in the emancipatory and autonomous sense of being in the profession. 

 

Author Biographies

Marcia Torres Neri Soares, Professora da Secretaria Municipal de Educação de Feira de Santana-Ba e da Universidade do Estado da Bahia – Uneb Campus XI/Serrinha.

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
Professora da Secretaria Municipal de Educação de Feira de Santana-Ba e da Universidade do Estado da Bahia – Uneb Campus XI/Serrinha.

Ana Paula de Oliveira Moraes Soto, Professora da Secretaria Municipal de Educação de Feira de Santana-Ba e da Universidade do Estado da Bahia – Uneb Campus XI/Serrinha.

Mestre em Educação pela Universidade de São Paula. Professora da Secretaria Municipal de Educação de Feira de Santana. Professora Auxiliar da Universidade do Estado da Bahia – Uneb Campus XI/Serrinha. 

References

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Published

2021-06-29

How to Cite

Dias C. de Oliveira, S., Torres Neri Soares, M. ., & de Oliveira Moraes Soto, A. P. . (2021). DA CONSTRUÇÃO CURRICULAR ÀS LUTAS POR UMA FORMAÇÃO POLÍTICA COM PROFESSORES. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(1), 460–475. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4187

Issue

Section

Ciências Humanas