A DESVALORIZAÇÃO DO CERRADO EM LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA DO ENSINO MÉDIO
Keywords:
Biodiversity, Environmental Education, Biology Teaching.Abstract
The aim of the study was to analyze the approach and importance that textbooks on Biology attribute to the Cerrado biome (Brazilian savana). 21 high school biology textbooks were evaluated and 15 aspects, qualitative and quantitative, were considered, such as the number of pages dedicated to the theme, conceptual errors, information about fauna and flora, hidric potential, anthropic impacts and biome conservation, among others. Of the 21 books, only seven (33.3%) had some content related to the Cerrado, with four (57.1%) books from the 3rd year and three (42.9%) books from the 1st year. Among the books that addressed the Cerrado, few pages were devoted, with greater emphasis on the Amazon. Only a conceptual error was found in the books and the Cerrado fauna and flora were mentioned in most of the works that addressed the theme. Actions for the conservation of the Cerrado were rarely addressed, highlighting the lack of an interdisciplinary approach. Despite the worldwide importance of the Cerrado, the theme is superficially addressed in the Biology books, which may favor the devaluation of the biome and of environmental education and conservation actions.
References
[2] SIQUEIRA, D. C. B. Representação do Cerrado nos livros didáticos na rede pública do estado de Goiás. Dissertação (Mestrado em Ecologia e Produção Sustentável) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2012.
[3] RIGONATO, V. D; ALMEIDA, M. G de. A singularidade do Cerrado: a interrelação das populações tradicionais com as fitofisionomias. In: EREGEO: Encontro Regional de Geografia: a geografia no mundo da diversidade, v. 8, Cidade de Goiás. 2003.
[4] KLINK, C. A.; MACHADO, R. B. A conservação do Cerrado Brasileiro. Megadiversidade, v. 1, n. 1, p. 147-155, 2005.
[5] STRASSBURG, B. B. N. et al. Momento of truth for the Cerrado hotspot. Nature Ecology & Evolution, v. 1, 0099, 2017.
[6] RESENDE, F. M. et al. Consequences of delaying actions for safeguarding ecosystem services in the Brazilian Cerrado. Biological Conservation, v. 234, p. 90-99, 2019.
[7] LAHSEN, M.; BUSTAMANTE, M. M. C.; DALLA-NORA, E. L. Undervaluing and overexploiting the Brazilian Cerrado a tour peril. Environment: Science and Policy for Sustainable Development, v. 58, n. 6, p. 4-15, 2016.
[8] BIZERRIL, M. X. A. O Cerrado nos livros didáticos de geografia e ciências. Ciência hoje, v. 32, n. 192, p. 56-60, 2003.
[9] BIZERRIL, M. X. A.; FARIA, D. S. A escola e a conservação do cerrado: uma análise no ensino fundamental do Distrito Federal. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 10, n. 1, p. 19-31, 2003.
[10] IARED, V. G.; OLIVEIRA, H. T.; REID, A. Aesthetic experiences in the Cerrado (Brazilian savana): contributions to environmental education practice and research. Environmental Education Research, v. 23, n. 9, p. 1273-1290, 2017.
[11] CARVALHO, G. S.; SILVA, R.; CLÉMENT, P. Historical analysis of Portuguese primary school textbooks (1920-2005) on the topic of digestion. Proceedings of the International History, Philosophy, Sociology & Science Teaching Conference, 2005
[12] GÉRARD, F. M.; ROEGIERS, X. Conceber e avaliar manuais escolares. Porto: Porto Editora, 1998.
[13] BEZERRA, R. G.; SUESS, R. C. Abordagem do bioma Cerrado em livros didáticos de Biologia do Ensino Médio. Holos, v. 1, p. 233-242, 2013.
[14] GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
[15] MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científicas. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
[16] BRASIL. Livro Vermelho da Fauna Brasileira Ameaçada de Extinção. Brasília: ICMBio/MMA, 2018.
[17] MARPICA, N. S.; LOGAREZZI, A. J. M. Um panorama das pesquisas sobre livro didático e educação ambiental. Ciência & educação, v. 16, n. 1, p. 115-130, 2010.
[18] CARLINI-COTRIN, B.; ROSEMBERG, F. Os livros didáticos e o ensino para a saúde: o caso das drogas psicopáticas. Revista da saúde pública. São Paulo, v. 25, n.4, p.299-305, 1991.
[19] KRASILCHIK, M. Práticas de ensino de Biologia. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
[20] MARTINELLI, G.; MORAES, M. A. (Ed.). Livro vermelho da Flora do Brasil. Rio de Janeiro: Andrea Jakobsson/Instituto de Pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro, 2013.
[21] SUESS, R. C.; BEZERRA, R. G. O espaço do cerrado contado por meio de versos, estrofes e rimas: uma leitura realizada por meio da perspectiva do lugar. Geo UERJ, n. 26, p. 329-350, 2015.
[22] LIMA, J. E. F. W. Situação e perspectivas sobre as águas do cerrado. Ciência e cultura, v. 63, n. 3, p. 27-29, 2011.
[23] BIZERRIL, M. X. A. Childrens perceptions of Brazilian Cerrado Landscapes and Biodiversity. The Journal of Environmental Education, v. 35, n. 4, 47-58, 2004.
[24] BEZERRA, R. G.; GOULART, L. S. A representação do bioma cerrado em dois livros didáticos de biologia aprovados pelo PNLD 2012. Revista Lugares de Educação, v. 3, n. 7, p. 120-133, 2013.
[25] DURIGAN, G; RATTER, J. The need for a consistent fire policy for Cerrado conservation. Journal of Applied Ecology, v. 53, p. 11-15, 2016.
[26] VASCONCELOS, S. D.; SOUTO, E. O livro didático de Ciências no Ensino Fundamental: proposta de critérios para análise de conteúdo zoológico. Revista Ciência & Educação, v. 9, n. 1, p. 93-104, 2003.
[27] GAYÁN, E.; GARCÍA, P. E. Como escoger un libro de texto? Desarrollo de un instrumento para evaluar los libros de texto de ciencias experimentales. Enseñanza de las Ciencias, p. 249-250, 1997.