Guided Tour and it’s (de)constructions in the environmental perception

Authors

  • Anderson dos Santos Portugal Museu Nacional - UFRJ
  • Rayssa Felix Garcia Mello Professora da educação infantil da Prefeitura Municipal de Cordeiro
  • Leandro Barros Oliveira Associação Pro Gestão das Águas da Bacia Hidrográfica do Rio Paraíba do Sul

Abstract

The present work had as objective  evaluate how a guided tour can sensitize and make (de)constructions in the environmental perception of students of 7th grade  elementary school of CIEP Brizolão 145 Dr. Oswaldo Cruz, before and after a guided tour held in the APA Mata do Posto Zootécnico located in the municipality of Cordeiro, RJ. The hypothesis tested was that the guided tour, together with the presentation of local ecological knowledge, would positively influence the awareness of these students on the subject, being an effective environmental education action. The results indicate that, before the guided visit, the students understood environment as a purely natural place, with few interspecific relationships and distant from the human being. After the guided tour, these students had a global vision of the environment and realized the need for conservation of this place. The initial hypothesis was confirmed, corroborating the importance of this transdiciplinary activity.

Author Biographies

Anderson dos Santos Portugal, Museu Nacional - UFRJ

Degree in Biological Sciences from UERJ/FFP (2009), Master in Plant Biology UERJ/IBRAG (2011) and PhD in Biological Sciences (Botany), National Museum - UFRJ (2019). He has been acting as CECIERJ/CEDERJ tutor since 2012, teacher of preparation for competitions and in public elementary schools. He works in research projects of Ecophysiology of tropical ferns, perception and environmental education in non-formal teaching spaces. He has worked as a substitute teacher UERJ/FFP in the disciplines of Botany and Biochemistry.

Rayssa Felix Garcia Mello, Professora da educação infantil da Prefeitura Municipal de Cordeiro

PMC- Professora da educação infantil da Prefeitura Municipal de Cordeiro

IFRJ - Especialista em Ensino de Ciências com Ênfase em Biologia e Química

Leandro Barros Oliveira, Associação Pro Gestão das Águas da Bacia Hidrográfica do Rio Paraíba do Sul

UERJ/FFP- Mestre em Ensino de Ciências, Ambiente e Sociedade

AGEVAP - Associação Pro Gestão das Águas da Bacia Hidrográfica do Rio Paraíba do Sul

References

AIRES, B. F. C.; BASTOS, R. P. Representações sobre meio ambiente de alunos da educação básica de Palmas (TO). Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 2, p. 353-364, 2011.

BRASIL. Portaria Interministerial nº 17 de 24 de abril de 2007. Institui o Programa Mais Educação, que visa fomentar a educação integral de crianças, adolescentes e jovens, por meio do apoio a atividades socioeducativas no contra turno escolar, Brasília, DF, abr. 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2446-port-17-120110&category_slug=janeiro-2010-pdf&Itemid=30192>. Acesso em 25 out. 2017.

BOVO, M. C. 2007. Desenvolvimento da educação ambiental na vida escolar: avanços e desafios. Revista Urutágua – Revista acadêmica multidisciplinar, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, n. 13, 2007. Disponível em: < http://www.urutagua.uem.br/013/13bovo.htm>. Acesso em: 14 dez. 2017.

CAMPOS, M. C. C., NETO, N.M.S.M.; VERAS, E.S.; SOUZA, Z.G.E.F. Percepção ambiental: experiência em escolas de ensino fundamental em Humaitá (AM). Ambiência Guarapuava (PR). v. 8, n.1, p.35-46, Jan./Abr. 2012.

CORDEIRO. Lei nº 1.371, de 21 de outubro de 2008. Declara Área de Proteção Ambiental, a área de terra medindo 126 hectares que faz parte integrante do Parque Raul Veiga – Posto Zootécnico, localizado no município de Cordeiro e dá outras providências, Cordeiro, RJ, out. 2008. Disponível em: <http://www.cordeiro.rj.gov.br/portal/arquivo/2/leis/2008/lei_1371.pdf>. Acesso em 25 out. 2017.

DIEGUES, A. C. O Mito Moderno da Natureza Intocada. São Paulo: Hucitec, 3ª ed., 2001.

FERREIRA, G., NETO, G. G. Interpretando desenhos de crianças para verificar sua inserção no ambiente. Revista Brasileira de Educação Ambiental, Cuiabá, n.4, 2009.
FERREIRA, S. Imaginação e linguagem no desenho da criança. Campinas: Papirus, 2001.
FUSHITA, A. T.; LIMA, M. I. S. A visão do Cerrado antes e após uma visita ao Campo: Uma experiência sobre avaliação de uma atividade em uma trilha interpretativa. Revista Brasileira de Ciências Ambientais. São Paulo, n. 4, p. 34-42, ago. 2006.

GARRIDO, L.S.; MEIRELLES, R.M.S. Percepção sobre meio ambiente por alunos das séries iniciais do Ensino Fundamental: considerações à luz de Marx e de Paulo Freire. Ciência & Educação, Bauru, v. 20, n. 3, p. 671-685, 2014.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidade de Cordeiro – RJ. Disponível em: http://cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.php?codmun=330080>. Acesso em: 30 out. 2017.
MARTINHO, L. R.; TALAMONI, J. L. B. Representações sobre meio ambiente de alunos da quarta série do ensino fundamental. Ciência & Educação, Bauru, v. 13, n. 1, p. 1-13, 2007.

MARCOMIN, F. E.; SATO, M. Percepção, paisagem e educação ambiental: uma investigação na região litorânea de Laguna–SC, Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.32, n.02, p. 159-186, abr.-jun. 2016.

MATOS, L. F.O. R.. Percepção ambiental de estudantes de uma escola da região central de Cuiabá, MT. 2009. 103 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Mato Grosso, 2009.

MILANI, E.H.; RABINOVICH, N.R.; MARTINS, S.C.C.C.S. 2008. Percepções e desconstruções na cidade do “Robocop” In: Anais 4ª Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste – São Paulo – 07 a 10 de maio de 2008.

PEDRINI, A.; COSTA, E. A.; GHILARDI, N. Percepção ambiental de crianças e pré-adolescentes em vulnerabilidade social para projetos de educação ambiental. Ciência & Educação, Bauru, v. 16, n. 1, p. 163-179, 2010.

PREFEITURA DE CORDEIRO. Apresenta informações gerais sobre o município. Disponível em: <http://www.cordeiro.rj.gov.br/>. Acesso em: 15 nov. 2017.

PRIMO, A.; MONTENEGRO, H. L. M. Geografia: Ensino Fundamental 6º ano. 2. ed. Belo Horizonte: Editora Salesiana, 2009. 202 p.

PORTUGAL, A. S.; SANTANA, J. J. ; SANTANA, R. L. J. ; SANTOS, M. G. A percepção ambiental em processos de Educação Ambiental na APA do Engenho Pequeno e Morro do Castro. In: SANTOS M. G. (Org.) Estudos ambientais em regiões metropolitanas: São Gonçalo. 1 ed. v. 1.São Gonçalo: , 2014, p. 127-138.

REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. 7. ed. São Paulo: Cortez. 2007.

ROHDE, M. D. S. Percepção dos problemas ambientais urbanos a partir de mapas mentais: uma proposta de educação ambiental crítica/emancipatória em escola urbana de Rosário do Sul – RS. 2012. 106 p. Dissertação (Mestrado em Geografia e Geociências) – Programa de Pós Graduação em Geografia e Geociências, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.

SANTOS, J. E.; SATO, M.; PIRES, J. S. R.; MAROTI, P. S. Environmental education praxis toward a natural conservation area. Revista Brasileira de Biologia, São Carlos, v. 60, n. 3, p. 361-372, Ago. 2000.

SCHWARZ, M. L.; SEVEGNANI, L.; ANDRÉ, P. Representações da Mata Atlântica e de sua Biodiversidade por meio dos desenhos infantis. Ciência & Educação, v. 13, n. 3, p. 369-388, 2007.

SILVA, M. M. P.; LEITE, V. D. Análise da Percepção Ambiental de Educandos do Ensino Fundamental em Escolas Públicas Municipais da Cidade de Campina Grande – PB, XXVII Congresso Interamericano de Engenharia Sanitária e Ambiental, 2000, Porto Alegre. ABES - Associação Brasileira de Engenharia Sanitária e Ambiental, 2000, p. 1-5. Disponível em: <http://www.bvsde.paho.org/bvsaidis/impactos/vi-042.pdf>. Acesso em: 29 abr. 2014.

SPAZZIANI, M. L.; SILVA, P. F. Planejamento e avaliação em projetos de Educação Ambiental. Curitiba: IESDE, 2009.

TRAJBER, R.; COSTA, L.B. Avaliando a educação ambiental no Brasil: Materiais áudio visuais. São Paulo: Instituto Ecoar para a Cidadania. Peirópolis, 2001. 156 p.

TREIN, L. E. Patrimônio biológico. In: KNIE, J. L. W. (Org.). Atlas ambiental da região
de Joinville. Florianópolis: FATMA, 2002. p. 27-40.

TELLES C. A.; SILVA, G. L. F. Relação criança e meio ambiente: Avaliação da percepção ambiental através da análise do desenho infantil. Centro de Ensino Superior dos Campos Gerais – CESCAGE, 6ª Ed. Jul./Dez. 2012. Disponível em: <http://www.cescage.edu.br/publicacoes/technoeng>. Acesso em: 16 set. 2017.
TUAN, Y.F. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Tradução de Lívia de Oliveira. São Paulo: DIFEL, 1980. 288 p.

Published

2020-07-28

How to Cite

Portugal, A. dos S., Felix Garcia Mello, R., & Barros Oliveira, L. (2020). Guided Tour and it’s (de)constructions in the environmental perception. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 7(2), 251–268. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3372

Issue

Section

Ciências Biológicas