T THE STATE OF KNOWLEDGE ON RESEARCH ABOUT TEACHER EDUCATION WITH STSE APPROACH IN BRAZIL

Authors

  • Debora Dalila da Silva Santiago Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN
  • Albino Oliveira Nunes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Leonardo Alcântara Alves A Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Keywords:

Teacher Education. STSE. Interdisciplinarity.

Abstract

The present work is a state of the knowledge on research envolving the use of STSE approach in initial and continuing education of teachers in Brazil. Its general goal is to verify which and how many productions on CAPES' Catalogue of Theses and Dissertations relate to the theme in focus. The work is a descriptive quantitative research, that, according to Richardson (2012) is characterized by the utilization of quantification of both the data and information collection modalities and in their treatment. The study is of descriptive nature, because it seeks not only to present the quantity of theses and dissertations found in CAPES' Catalogue, but also to describe the selected works from the results of the search, their methodological aspeccts and goals. The first descriptor showed no results; the second and third showed the same results, filtering exactly the same 183 works. Of these 183, the researchers selected 143 works in the Sucupira platform that provided abstracts and keywords. From the reading of the 143 abstracts, they identified a total of 20 theses and dissertations concerning the STSE approach in the initial and continuing education of teachers. Among those 20 works, the team highlighted 3 researches (1 dissertation, 2 theses) that, in an interdisciplinary perspective of the STSE approach, involve different college courses. The researchers noticed that the interest for the theme is somewhat recent and, despite the significative advancement and increase in researches relative to the production of theses and dissertations in the period between 2007 and 2018, the theme of education of teachers with STSE approach still represents a low number of productions. New research in the field would significantly contribute to the advancement of the discussions related to the interdisciplinarity and STSE approach in the education of teachers.

Author Biographies

Albino Oliveira Nunes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (IFRN). Licenciado em Química (UERN), Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (UFRN). Doutor em Química/ Ensino de Química (UFRN). Possui experiência em Química Ambiental e Educação Científica, com ênfase em nas relações Ciência-Tecnologia-Sociedade-Ambiente. Atualmente ministra disciplinas para o nível médio, para o curso de Tecnologia em Gestão Ambiental e para a licenciatura em matemática.

Leonardo Alcântara Alves, A Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Possui Graduação em Química Industrial (2007), Mestrado (2009) e Doutorado em Química (2013) pela Universidade Federal do Ceará com trabalhos desenvolvidos nas áreas de Produtos Naturais e Biocátalise. Atualmente é professor do quadro efetivo de Professores de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal do Rio Grande do Norte - Campus Apodi e do Programa de Pós graduação em Ensino - POSENSINO (UERN/UFERSA/IFRN). É Coordenador do Curso de Licenciatura em Química do IFRN - Campus Apodi, Coordenador de Área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) no subprojeto Química/Apodi e Coordenador Acadêmico do Cursos de Doutorado junto à Escola de Ciências da Universidade do Minho/Portugal em convênio com o IFRN. Líder do Núcleo de Pesquisa em Educação e Química (NUPEQ). Avaliador Institucional do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) em atos de credenciamento presencial. Orienta projetos nas áreas de Ensino de Ciências Naturais, Química Orgânica, Química de Produtos Naturais e Biocatálise nos níveis de graduação e pós-graduação.

References

[1] VILCHES, Amparo; PÉREZ, Daniel Gil; PRAIA, João. De CTS a CTSA: educação por um futuro sustentável. in SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos, AULER, Décio. CTS e Educação: densafios, tendências e resultados de pesquisas. Brasilia. Editora Universidade de Brasilia, 2011.
[2] MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. – São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.
[3] CHRISPINO, Álvaro. Introdução aos enfoques CTS – ciência, tecnologia e sociedade - na educação e no ensino. 1. Ed. Madrid – Espanha: OEI –Organização dos estados Iberoamericanos, 2017.
[4] SILVA, P. B. C. DA. Ciência, Tecnologia e Sociedade na América Latina nas décadas de 60 e 70: Análise de obras do período. Dissertação (Mestrado em Ciência, Tecnologia e Educação) Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, 2015.
[5] AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Educação CTS: articulação entre pressuposto do educador Paulo Freire e referenciais ligados ao movimento CTS. Revista Las Relaciones CTS em la Educación Científica, 2006.
[6] CHALMERS, Alan F. O que é ciência afinal? Tradução: Raul Filker. Editora Brasiliense, 1993
[7] NUNES, Albino Oliveira. DANTAS, Josivânia Marisa. As relações ciência–tecnologia–sociedade-ambiente (CTSA) e as atitudes dos licenciandos em química. Educ. quím, 23(1), 85-90, 2012.
[8] GONÇALVES, Daniela Antunes. Et al. Compreensões sobre interações Ciência, Tecnologia, Sociedade (CTS) de educadoras dos Anos Iniciais: em busca de elementos para construir um processo formativo, Anais da XI ENPEC, Florianópolis-SC, 2017.
[9] SOUZA, Graziela Ferreira de. Os desafios da alfabetização científica na fala de um grupo de professores dos anos iniciais. Revista Thema, volume 15, 2018.
[10] RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa Social: métodos e técnicas. (eteal). 3 ed, São Paulo, Atlas 2012.
[11] RIBEIRO, Katia dias Ferreira. Formação de professores de ciências naturais em uma perspectiva interdisciplinar e crítica: reflexões sobre a contribuição da vivência com questões sociocientíficas na mobilização e aprendizagem de conhecimentos para a docência. Doutorado em educação em ciências e matemática - UFMT - UFPA - UEA instituição de ensino: Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá biblioteca depositária: UFMT - UFPA – UEA, 2016.
[12] SIERRA, Diana Fabiola Moreno. Compreensões sobre a natureza da ciência de licenciandos a partir da experiência com questões sociocientíficas: possibilidades para a formação inicial. Doutorado em educação para a ciência instituição de ensino: Universidade Est.Paulista Júlio de Mesquita Filho/Bauru, Bauru Biblioteca Depositária: Divisão Técnica de Biblioteca e Documentação – UNESP, 2015.
[13] SARTORI, Marisa Vieira. Ambientalização universitária: o olhar dos estudantes da UFSCar para as questões ambientais' 05/02/2015 136 f. Mestrado em EDUCAÇÃO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS, São Carlos Biblioteca Depositária: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações - BCo/UFSCar

Published

2020-07-28

How to Cite

da Silva Santiago, D. D., Albino Oliveira Nunes, & Leonardo Alcântara Alves. (2020). T THE STATE OF KNOWLEDGE ON RESEARCH ABOUT TEACHER EDUCATION WITH STSE APPROACH IN BRAZIL. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 7(2), 596–615. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3252

Issue

Section

Ciências Humanas