A CRIAÇÃO DE IDENTIDADE DE MARCA A PARTIR DE UM ARQUÉTIPO DE COMUNICAÇÃO: UM ESTUDO DE CASO COM OS JOGADORES CRISTIANO RONALDO, MESSI E NEYMAR
Keywords:
Archetypes, Communication, Positioning, Football, InstagramAbstract
This article aims to verify how sports brands can create identity from a communication archetype. It is assumed that, currently, soccer players, by their digital presence, are also configured as brands and must therefore communicate strategically from a positioning. The study takes as its theoretical basis the work of MARK and PEARSON (2001) who, based on the archetypal definitions of Carl Jung for analytical psychology, adapted sets of behaviors and positioning in twelve archetypes of communication, which can be used by brands as enhancers of their image. To characterize this premise, it was chosen as multiple case study object, the three players with the largest number of followers on the Instagram platform: Cristiano Ronaldo, Messi and Neymar. Through a mixed type methodology, that is, of a quali-quantitative nature, the content analysis technique was used to verify the official accounts of the three players. The analysis was carried out between October 16, 2020 and January 16, 2021. Under the light of this methodological design, we identified the incidence of archetype use in the messages of the three athletes during the researched period, revealing a dominant and a secondary archetype of each player who is part of the study. From the evidence of the results, it is expected that this axiom, which demands a coherence of behavior and positioning in the digital platforms of soccer players, through communication archetypes, can be deepened in new studies.
Keywords: Archetypes, Communication, Positioning, Soccer, Instagram
References
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto editora, 1994. 9720341122.
COSTA, A. À volta do estádio. O desporto, o Homem e a sociedade. Porto: Campos das Letras, 1997.
DE CARVALHO, M. M. Estratégia Competitiva: Dos Conceitos À Implementação. Editora Atlas SA, 2000. 8522464847.
DE MELO MOREIRA, R. B.; ESTENDER, A. C.; DA SILVA, J. M. C. M.; GUIMARÃES, A. H. T. et al. Personalidade das Marcas Esportivas. Intercom–Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2013.
DOMINGOS, A. A. Storytelling: fenômeno da era da liquidez. Signum: Estudos de Linguagem, 11, n. 1, p. 93-109, 2008.
GASTALDO, É. "O complô da torcida": futebol e performance masculina em bares. Horizontes Antropológicos
11, n. 24, p. 107-123, 2005.
HALLAHAN, K.; HOLTZHAUSEN, D.; VAN RULER, B.; VERČIČ, D. et al. Defining strategic communication. International journal of strategic communication, 1, n. 1, p. 3-35, 2007.
JENKINS, H. Cultura da convergência. Aleph, 2006. 8576571498.
JÚNIOR, A. J. R. As relações públicas no meio-campo da gestão de marcas nos negócios relacionados ao esporte. Organicom, 8, n. 15, p. 67-80, 2011.
MARK, M.; PEARSON, C. O herói e o fora-da-lei: como construir marcas extraordinárias usando o poder dos arquétipos. 2001.
MATOS, G. A. Storytelling: líderes narradores de histórias. Qualitymark, 2010.
NASSAR, P.; COGO, R. S., 2011, Comunicação e memória organizacional: o poder da contação de histórias.
NUNEZ, A. É melhor contar tudo. NBL Editora, 2009. 8521315287.
PATATT, C.; BANDEIRA, G. Paixão e representatividade: a percepção dos torcedores brasileiros quanto às campanhas sociais dos clubes nacionais de futebol. Culturas Midiáticas, 13 (2), p. 261-279, 2020.
PEREIRA, C. S. G. Digital influencers e o comportamento dos seguidores no Instagram: um estudo exploratório. 2017. -.
PIZA, M. V. O fenômeno Instagram: considerações sob a perspectiva tecnológica. 2012.
PORTER, M. How competitive forces shape strategy. In: Readings in strategic management: Springer, 1989. p. 133-143.
SILVA, M. R. d. As mídias sociais como potencializadoras da paixão clubística: publicidade e interações no engajamento ao consumo de cibertorcedores. 2015. -, Universidade Pernambuco de Federal.
TRIVIÑOS, A. N. Introdução à pesquisa em ciências sociais. 1987. 133 p.
VERMELHO, S. C.; VELHO, A. P. M.; BONKOVOSKI, A.; PIROLA, A. Refletindo sobre as redes sociais digitais. Educação Sociedade, 35, n. 126, p. 179-196, 2014.
XAVIER, A. Storytelling: histórias que deixam marcas. Editora Best Seller, 2015. 8576849038.
YIN, R. K. Estudo de Caso-: Planejamento e métodos. Bookman editora, 2015. 8582602324.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Transferência de direitos autorais:
Declaro que após aprovado para publicação a Revista Tropos editada pela Universidade Federal do Acre (UFAC), passará a ter os direitos autorais do trabalho, que se tornarão propriedade exclusiva da Revista, sendo permitida a reprodução total ou parcial desde que devidamente referenciada.