PEDAGOGICAL REVERBERATIONS: THE MINUTE LUMIÈRE WORKSHOPS IN A CATALAN SCHOOL

Authors

Keywords:

Cinema; School; Minuto Lumière.

Abstract

This article, circumscribed in the field of Cinema-Education, focuses on a film experience at the school developed during the PhD internship abroad, with the object of reflection being the exercise Minuto Lumière conducted in a public school institution in the metropolitan region of Barcelona. Starting from the premise that the school is a powerful space for training, invention and encounters of students with cinema, apart from the decoding and interpretation of cinematographic signs, we chose Minute Lumière as an important ally in the educational process. Through it, we put the world itself in study. The Minute has the ability to arouse students' interest in something of the world, indicating multiple possibilities of expanding the ways of seeing, living and paying attention to the world. From the one recorded in the field diary – an instrument used within the scope of a qualitative research –, the process narrated in this work intends to share reflections on the introduction of cinema in school, as well as revealing the power of cinematographic exercises for the teaching and learning process. As an expressive result, we can highlight that the relationship of closeness established between teachers and students, mediated by sound and visual expressions, greatly contributes to the expansion of artistic, cultural and educational practices - both of teachers and students.

Keywords: Cinema; School; Minuto Lumière.

 

Author Biography

Andreza Berti, UFRJ

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE-UFRJ), com doutorado sanduíche na Universidade de Barcelona, com bolsa CNPq.

Pedagoga no Colégio de Aplicação da UFRJ, atuando como Diretora Adjunta de Ensino.

Professora com experiência na educação pública - Educação Infantil, Ensino Fundamental, Ensino Médio e Ensino Superior.

Pesquisadora no campo do cinema-educação.

References

AIDELMAN, Núria; COLELL, Laia. De las potencias pedagógicas de la creación cinematográfica. Revista Contemporânea de Educação. Rio de Janeiro, RJ, v. 5, n. 10, pp.23-33, jul-dez 2010. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1613. Acesso em 02 de abril de 2020.

AIDELMAN, Núria. Entrevista publicada em 12 de abril de 2011. Disponível em: http://contrapicado.net/article/a-bao-a-qu-arte-en-las-aulas-entrevista-a-nuria-aidelman/. Acesso em 22 de maio de 2016.

_____. Cine en curso. La transmisión del cine como creación y la creación como experiência. Revista TOMA UNO. Córdoba, Argentina, n. 1, pp. 231-242, jul-2012.

_____. Elogio del amor. Cine en curso. Revista Cinema Comparat/ive Cinema. Barcelona, Espanha, nº 5, vol 2, Pedagogías de la creación, pp. 24-31, 2014.

BERGALA, Alain. A hipótese-cinema: Pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Booklink; CINEAD-LISE -FE/UFRJ, 2008.

_____. Compartir los gestos de creación. Revista Cinema Comparat/ive Cinema. Barcelona, Espanha, nº 5, vol 2, Pedagogías de la creación, pp. 12-18, 2014.

COMOLLI, Jean-Louis. La cámara. In: BALLÓ, Jordi y BERGALA, Alain. Motivos visuales del cine. Barcelona: Galaxia Gutenberg, S.L., pp: 116-121, 2016.

LARROSA, Jorge. Como entrar no quarto da Vanda: notas sobre a investigação como experiência (tendo como referência três filmes e alguns textos de Pedro Costa) e considerações sobre a investigação como verificação da igualdade (tendo como referência alguns textos de Jacques Rancière). In: KOHAN, Walter; MARTINS, Fabiana; NETTO, Maria Jacintha (orgs). Encontrar escola: o ato educativo e a experiência da pesquisa em educação. Rio de Janeiro: Lamparina, FAPERJ, 2014.

Published

2020-05-11

How to Cite

Berti, A. (2020). PEDAGOGICAL REVERBERATIONS: THE MINUTE LUMIÈRE WORKSHOPS IN A CATALAN SCHOOL. TROPOS: COMUNICAÇÃO, SOCIEDADE E CULTURA (ISSN: 2358-212X), 9(1). Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/tropos/article/view/3431

Issue

Section

Artigos