PENNY DREADFUL: BETWEEN OUTSIDERS AND POST-MODERN MONSTERS

Authors

  • Auricelio Soares Fernandes Universidade Estadual da Paraíba

Keywords:

Keywords: Penny dreadful; new horror; TV series; human monsters; outsiders., Penny dreadful; new horror; TV series; human monsters; outsiders.

Abstract

The Anglo-American television series Penny Dreadful (2014 - 2016), produced by Showtime®, is an example of a television adaptation that provides a rereading of the source texts in which they are based. Moreover, Penny Dreadful materializes in the TV serial fiction a contemporary trend in audiovisual productions called new horror, which portrays the human side of monstrous characters (ROAS, 2012), (LLOBERA, 2015), understood as a metaphor for the monsters that each individual carries inside him/herself. This way, we will point out a reading of some characters characterized as monstrous (JEHA, 2007) and transgressive (BOTTING, 1996), whose deviant actions place them in the category of outsiders, as proposed by Howard Becker (2008), in his study on the sociology of deviance.

References

BAKHTIN, Mikhail (Volochinov). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1988.
BALOGH, Anna Maria. Intertextualidade e ficção na TV. In:______. O discurso ficcional na TV: sedução e sonho em doses homeopáticas. São Paulo: Ed. USP, 2002.
BECKER, Howard S. 2008 [1963]. Outsiders. Estudos de sociologia do desvio. Rio de Janeiro: Zahar.
BOTTING, Fred. Gothic. London and New York: Routledge, 1996.
CHEVALIER, Jean. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 12. ed. rev. e aum. Rio de Janeiro: J. Olympio, 1998.
DAVINO, Vanessa. Penny Dreadful: Rastros de clássicos góticos em palimpsesto televisivo de horror. BABEL: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras – n.07, ago/dez de 2014.
FERNANDES, Auricélio Soares; MAGALHÃES, Luiz Antonio Mousinho. Penny Dreadful: um pastiche gótico. In: Revista Todas as Musas. Ano 09. Número 02 Jan – Jun.2018. Disponível em: <https://www.todasasmusas.org/18Auricelio_Soares.pdf>. Acesso em 14 de dezembro de 2019.
FLANDERS, JUDITH. The Victorian city: everyday life in Dickens´ London. London: Thomas Dunne Books, 2012.
FOUCAULT, Michel. Nós, os vitorianos. In: ________. História da sexualidade I: a vontade do saber. Tradução Maria Thereza da Costa Albuquerque e J.A. Guilhon Albuquerque. 13ª ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.
GAGLIARDI, Lucas. El espejo de Pandora: identidad y monstruosidad en Penny Dreadful. Brumal - Revista de investigación sobre lo Fantástico, v. 4, n. 1. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona, 2016, p. 35-56. Disponível em: <http://revistes.uab.cat/brumal/article/view/v4-n1-gagliardi/278> (Acessado em 12/02/2018).
GOSLING, Sharon (2015). The art and making of Penny dreadful. Londres: Titan Books.
HADDOCK-LOBO, Rafael. Da existência ao infinito: Ensaios sobre Emmanuel Lévinas. São Paulo: Loyola, 2006.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva & Guaciara Lopes Louro. Rio de Janeiro: Lamparina, 2010.
HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Tradução de André Cechinel. 2ª ed. Florianópolis: Editora UFSC, 2013.
JEHA, Júlio (Org.) (2007). Monstros e monstruosidades na literatura. Belo Horizonte: UFMG.
LÉVI-STRAUSS, Claude. O pensamento selvagem. Tradução de Maria Celeste da Costa e Souza e Almir de Oliveira Aguiar. São Paulo: Nacional, 1976.
LLOBERA, Patricia (2015). Todos los monstruos son humanos: el imaginario cultural y la creación de bestiarios contemporáneos en American Horror Story. Brumal – Revista de Investigación sobre lo Fantástico, 3(2), 69-88. In http://revistes. tuab.cat/brumal/article/view/V3-n2-llobera/pdf_10. Acesso em 06. Jan.2018
LÉVINAS, Emmanuel. O humanismo do outro homem. 3ª ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2009.
LUCENA, Jorge Martínez; BARRAYCOA, Javier. Narciso en el espejo. La despersonali¬zación de la cultura. Barcelona: Scire, 2010.
ROAS, David. Mutaciones posmodernas: del vampiro depredador a la naturalización del monstruo. Letras & Letras, Uberlândia, 28(2), 441-455. In:<http:// www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/issue/view/1096.> Acesso em 09. Jan.2018.
LOVECRAFT. H.P. O horror sobrenatural em literatura. Trad. Celso M. Paciornik.
São Paulo: Iluminuras, 2007.
PENNY DREADFUL (2014). Produção de Desert Wolf Productions e Neal Street Productions, criação de John Logan. Estados Unidos: Showtime.
PENNY DREADFUL (2015). Produção de Desert Wolf Productions e Neal Street Productions, criação de John Logan. Estados Unidos: Showtime.
SOUSA, Mariana Ramos Vieira de. O fascínio do desvio – horror moderno e suas mulheres monstruosas. Intercom - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XXXVIII - Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação– Rio de Janeiro, RJ – 4 a 7/9/2015 (Anais). Disponível em: <http://portalintercom.org.br/anais/nacional2015/resumos/R10-3145-1.pdf>. Acesso em 15 de abril de 2019.
STAM, Robert. Teoria e prática da adaptação: da fidelidade à intertextualidade. In: Ilha
do Desterro, Florianópolis, nº51, p. 019-053, jul./dez. 2006.
___________. A literatura através do cinema: realismo, magia e a arte da adaptação. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
TAVARES, Enéias Farias; MATANGRANO, Bruno Anselmi. A humanização do monstro no seriado televisivo Penny dreadful. Revista Abusões, Rio de Janeiro, n. 02 v. 02, ano 02, 2016.
WILDE, Oscar. A alma do homem sob o Socialismo. L&PM Pocket. Porto Alegre, 2003.

Published

2020-04-27

How to Cite

Soares Fernandes, A. (2020). PENNY DREADFUL: BETWEEN OUTSIDERS AND POST-MODERN MONSTERS. TROPOS: COMUNICAÇÃO, SOCIEDADE E CULTURA (ISSN: 2358-212X), 9(1). Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/tropos/article/view/3209

Issue

Section

Dossiê - A nova Era Dourada da Televisão: as séries contemporâneas