DAS TELAS PARA AS RUAS: O ENVOLVIMENTO POLÍTICO DE THE HANDMAID’S TALE COM A ATUALIDADE
Keywords:
Dystopia, Culture, Cultural Industry, FeminismAbstract
In 2017, Hulu debuted for its subscribers the first season of The Handmaid’s Tale, adapted from the eponymous book by Canadian author Margaret Atwood. It depicts an alternate reality where the United States suffered a political coup, becoming a theocratic regime known as Gilead. The spectator follows the story of the character June, going through her life from before the establishment of the new republic, until the present time. The TV show has been quickly acclaimed by both critics and the public for bringing a dystopian narrative full of symbolism and visual elements that somehow dialogue with the current moment of socio-political instability faced by several countries in the world, such as Brazil, Argentina, USA and others. The production has become part of the recent culture of the TV shows, which has developed over the last few years, and has been constantly fueled by new productions and streaming platforms such as Netflix, Amazon Prime, HBO Go, among others. This study sought to identify the elements that contributed to the production of The Handmaid's Tale to conquer a prominent place in mass culture today, being even referenced in protests, as happened with V for Vendetta (2005), and most recently Joker (2019).
References
ATWOOD, Margaret. O Conto da Aia. Rio de Janeiro: Rocco, 2017.
AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas: Papirus, 2017.
COELHO, Teixeira. O que é indústria cultural. São Paulo: Editora Brasiliense, coleção Primeiros Passos, 1996.
DUARTE, Rodrigo. Indústria cultural e meios de comunicação. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2014.
EAGLETON, Terry. Ideologia: uma introdução. São Paulo: Editora UNESP: Editora Boitempo, 1997.
ECO, Umberto. Apocalípticos e Integrados. São Paulo: Editora Perspectiva, 1993.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A Estetização do Mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
MORAES, Cândida Maria Nobre de Almeida. Pirataria no ciberespaço: como a lógica da reprodutibilidade industrial disponibilizada pelas novas tecnologias afeta a própria indústria. 2010. 132 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Comunicação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010. Disponível em: <https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4460>. Acesso em: 26 out. 2019.
RÜDIGER, Francisco. A escola de Frankfurt e os estudos da mídia. In: HOHLFELDT, Antonio; MARTINO, Luiz; FRANÇA, Vera. Teorias da Comunicação. Petrópolis: Vozes, 2010.
SILVA, Marcel Vieira Barreto. Cultura das séries: forma, contexto e consumo de ficção seriada na contemporaneidade. In: Galáxia, São Paulo, v. 14, n. 27, p.241-252, Junho de 2014.
WILLIAMS, Raymond. Cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Transferência de direitos autorais:
Declaro que após aprovado para publicação a Revista Tropos editada pela Universidade Federal do Acre (UFAC), passará a ter os direitos autorais do trabalho, que se tornarão propriedade exclusiva da Revista, sendo permitida a reprodução total ou parcial desde que devidamente referenciada.