Museu Amazônico social media like non-formal education mechanism
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.12.2-11Keywords:
Museum. Non-formal education. Social MediaAbstract
Education permeates various social environments and can happen in many ways. One of the institutionalized spaces for non-formal education where educational practices can be experienced is the museum. The Amazon Museum, a supplementary entity of the Federal University of Amazonas, aims to investigate and disseminate collections and information about the Amazon region through exhibitions and various educational and cultural activities. It is present in the main social media such as Facebook, Instagram, and X (old Twitter), in addition to a YouTube channel. The purpose of this article is to analyze how the digital social media of the Amazon Museum can contribute to the non-formal education of its audience through posts made on the main social media used by the entity - Facebook and Instagram. We attempted to present social media, free from their commercial use, as instruments at the service of education and the dissemination of art, history, and knowledge. In addition to simply communicating, there can be paths and possibilities for educators to achieve their goal of dialoguing with students.
References
BARBOSA, Juliana S.D.; BATISTA, Danilo L. As mídias sociais na educação. V Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade. São Cristóvão, 2011. Disponível em https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/10374/3/25.pdf. Acesso em 23 de junho de 2022.
BASTOS, Adson S.; SILVA, Fabrício O.; SILVA, Alexsandro, F.S. O museu como espaço de educação não formal e de integração do idoso na sociedade. Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional. 2018. Disponível em https://eventos.set.edu.br/enfope/article/view/9089. Acesso em 8 de julho de 2022.
CASCAIS, Maria das Graças Alves; TERÁN, Augusto Fachín. Educação formal, informal e não formal na educação em ciências. Ciência em Tela, vol.7, n.2, 2014. Disponível em http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/0702enf.pdf. Acesso em 25 de junho de 2022
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Vol.1. 6a edição. São Paulo: Paz e Terra. 1999
CASTELLS, Manuel. A galáxia da Internet. Reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar. 2001
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 12a edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1981
GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.14, n.50, p. 27-38, jan./mar. 2006. Disponível em
https://www.scielo.br/j/ensaio/a/s5xg9Zy7sWHxV5H54GYydfQ/?format=pdf&lang=pt Acesso em 25 de junho de 2022.
HAN, Byung-Chul. A sociedade do cansaço. 2a edição ampliada. Rio de Janeiro: Vozes. 2017
IBRAM - INSTITUTO BRASILEIRO DE MUSEUS. Museus do Brasil. 2021. Disponível em https://www.gov.br/museus/pt-br/assuntos/os-museus/museus-do-brasil. Acesso em: 20 de junho de 2022.
JACOBUCCI, Daniela Franco Carvalho. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Revista Em Extensão, v. 7, n. 1, 2008. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20390. Acesso em: 25 junho de 2022.
KENSKI, Vani M. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.10, p.47-56, 2003. Disponível em http://paginapessoal.utfpr.edu.br/kalinke/novas-tecnologias/pde/pdf/vani_kenski.pdf. Acesso em 25 de junho de 2022.
MARANDINO, Martha. Faz sentido ainda propor a separação entre os termos educação formal, não formal e informal? Ciência e Educação. Bauru. v. 23, n. 4, p. 811-816, 2017. Disponível em https://www.scielo.br/j/ciedu/a/cmjvH7v4mFZMsdjV5bWLJfM/?format=pdf&lang=pt. Acesso em novembro de 2024.
MARTINS, Dalton L.; CARMO, Danielle; SANTOS, Waldece S. A presença dos museus brasileiros nas mídias sociais: o caso facebook. Revista Morpheus - Estudos Interdisciplinares Em Memória Social. Rio de Janeiro, v. 10, 2017. Disponível em: http://seer.unirio.br/morpheus/article/view/7584. Acesso em 8 de julho de 2022.
MUSEU AMAZÔNICO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS. Plano Museológico. 2020. Disponível em: https://www.museuamazonico.ufam.edu.br/plano-museologico.html. Acesso em 20 de junho de 2022
MILLER, Daniel et all. Como o mundo mudou as mídias sociais. UCL Press. 2019
PINTO, João. CARDOSO, Teresa. Redes sociais e educação aberta. Que relação? in TORRES, Patrícia. Redes e Mídias Sociais. Curitiba: Appris. 2017
RECUERO, Raquel. Mídia social, plataforma digital, site de rede social ou rede social? Não é tudo a mesma coisa? 2019. Disponível em
https://medium.com/@raquelrecuero/m%C3%ADdia-social-plataforma-digital-site-de-rede-social-ou-rede-social-n%C3%A3o-%C3%A9-tudo-a-mesma-coisa-d7b54591a9ec. Acesso em 9 de julho de 2022.
SILVA-NEPONOCENO, Gisele R. Planejamento de Comunicação do Museu do Alto Sertão da Bahia – MASB: A importância da comunicação estratégica nas instituições museológicas. Anais do XX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste, 2018. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/ nordeste2018/resumos/R62-0528-1.pdf. Acesso em: 20 de junho de 2022.
TOLEDO, Marina. Qual é a rede social mais buscada em 2023? CNN Brasil. 2023. Disponível em https://www.cnnbrasil.com.br/tecnologia/qual-e-a-rede-social-mais-buscada-em-2023/ . Acesso em novembro de 2024.
UZEDA, Helena C.; FERREIRA, Lorhana S. R.; JUNIOR, Paulo C. S. R. Museus no Ciberespaço: as Redes Sociais como nova dinâmica do Público Digital. Museologia & Interdisciplinaridade. vol. 10, nº Especial, Dez. de 2021. pp 195-208. Disponível em https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/37506 . Acesso em 26 de junho de 2022
VALENTE, Maria E. A. Educação e Museus: a dimensão educativa do museu. in GRANATO, Marcus; SANTOS, Cláudia P.; LOUREIRO, Maria L.N.M. (org.) Museu e Museologia: Interfaces e Perspectivas/Museu de Astronomia e Ciências Afins. Rio de Janeiro:MAST, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Carolina Malta Lemos, julio eduardo ornelas silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.