The relationship between text and illustration in a perspective of dialogical discourse analysis contemporary children's narratives

Authors

  • Iza Reis Gomes Ortiz Instituto Federal de Rondônia, Universidade Federal do Acre, Programa de Pós-Graduação em Letras: linguagem e identidade, Acre - Brasil
  • Queila Barbosa Lopes Universidade Federal do Acre, Centro de Educação, Letras e Artes, Acre - Brasil https://orcid.org/0000-0003-0161-9975

DOI:

https://doi.org/10.29327/266889.11.2-12

Keywords:

Dialogical discourse analysis. Contemporary children's literature. Verbal and visual language. Dialogism. Reader.

Abstract

In this article, we investigate the relationship between verbal and visual languages from the perspective of the dialogic analysis of Bakhtin's discourse in two contemporary children's narratives. This relationship is permeated by gaps, fillings, dialogism and co-authorship of the reader in the unveiling of the various layers of meanings that reading provides. Bakhtin's dialogism evokes a relationship between discourses. And here, we will work with verbal and visual languages from the perspective of discourses made by character subjects in the illustrated book O passeio de Rosinha, written and illustrated by Patrícia Hutchins, published by Editora Global e Loba, written by Roberta Malta and illustrated by Paula Schiavon, from Editora Pequena Zahar. They are narratives in which the two languages connect dialogically and collaboratively, providing the reader with co-authorship in relation to the layers of meanings that the stories offer. Our conclusions point out that the contemporary children's and youth narratives analyzed indicate a presence of Bakhtinian discursive dialogism through various biases, whether by verbal and visual language, or by dialogism, intertextuality or by the co-creative participation of the reader when reading and filling in the gaps that verbal text and illustration provide in their layers of meanings.

Author Biographies

Iza Reis Gomes Ortiz, Instituto Federal de Rondônia, Universidade Federal do Acre, Programa de Pós-Graduação em Letras: linguagem e identidade, Acre - Brasil

Pós-doutoranda bolsista CAPES/BRASIL em Letras: Linguagem e Identidade pela Universidade Federal do Acre - UFAC; Doutora em Sociedade e Cultura na Amazônia pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM; Professora do Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica do IFRO.

Queila Barbosa Lopes, Universidade Federal do Acre, Centro de Educação, Letras e Artes, Acre - Brasil

Docente de Língua Inglesa, Pesquisadora, Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", interessada em pesquisas que discutam tecnologias digitais nos espaços formais de aprendizagem de línguas.

References

AMORIM, M. O pesquisador e seu outro. Bakhtin nas Ciências Humanas. São Paulo: Musa, 2003.

BAKHTIN, M.; VOLOCHINOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem. 6. ed. São Paulo: Hucitec, 1999.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa Serguei Botcharov. São Paulo: Ed. 34, 2016.

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Tradução do russo por Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M. M.; VOLOSHINOV, V. N. Discurso na vida e discurso na arte (sobre poética sociológica). Tradução de Carlos Alberto Faraco e Cristóvão Tezza [para fins didáticos]. Versão da língua inglesa de I. R. Titunik a partir do original russo, 1976.

BAKHTIN, M. M.; VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução do francês por Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 9. ed. São Paulo: Hucitec, 1999.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoievski. Tradução: Paulo Bezerra. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

BRAIT, B. Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006.

BRAIT, B; MELO, R. de. Enunciado/enunciado concreto/enunciação. In: BRAIT, B (Org.). Bakhtin: conceitos-chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2017.

BARROS, D. L. P. de; FIORIN, José Luiz. (Org.). Dialogismo, Polifonia, Intertextualidade: em torno de Bakhtin. São Paulo: Edusp, 1999.

FARACO, C. A. Interação e linguagem: balanço e perspectivas. Calidoscópio, v. 3, n. 3, p. 214-221, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.unisinos.br/publicacoes_cientificas/images/stories/pdfs_calidoscopio /vol3n3/art08_faraco.pdf . Acesso em: 15 de jun. 2023.

HUTCHINS, P. O passeio de Rosinha. São Paulo: Global, 2004. (Coleção Crianças Criativas).

LINDEN, S. Van der. Para ler o livro ilustrado. Trad. Dorothée de Bruchard. São Paulo: SESI-SP, 2018.

MALTA, R. Loba. Ilustração: Paula Schiavon. Rio de Janeiro: Pequena Zahar, 2023.

MEDEIROS, J. P. S. Trouxe a chave? As materialidades do livro interativo analógico na livro de infância, um convite a abrir as portas da recepção. Orientadora: Marisa Philbert Lajolo. Tese (Doutorado em letras). Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, 2022.

MONTES, G. Buscar indícios, construir sentidos. Tradução: Cícero Oliveira. Salvador: Selo Emília e Solisluna Editora, 2020.

OLIVEIRA, R. de. Pelos jardins Boboli – reflexões sobre a arte de ilustrar livros para crianças e jovens. Rio de janeiro, Editora Nova Fronteira, 2008.

PEREIRA, R. A.; RODRIGUES R. H. O conceito de valoração nos estudos do círculo de Bakhtin: a inter-relação entre ideologia e linguagem. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 14, n. 1, p. 177-194, jan./abr. 2014.

ROJO, R. Letramento e capacidades de leitura para a cidadania. São Paulo: SEE: CENP, 2004. Disponível em: http://deleste2.edunet.sp.gov.br/htpc2012/pc1_letramento.pdf Acesso em: 25 mai. 2023.

Published

2023-12-24

How to Cite

Ortiz, I. R. G., & Lopes, Q. B. (2023). The relationship between text and illustration in a perspective of dialogical discourse analysis contemporary children’s narratives. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 11(2). https://doi.org/10.29327/266889.11.2-12