Realidade virtual e aumentada: um relato sobre a experiência da utilização das tecnologias no Ensino de Química

Authors

  • Lucas da Costa Ferreira
  • Alcides Loureiro Santos

Abstract

This work aims to present an experience report on the use of Virtual Reality and Augmentation (RVA) in Chemistry Teaching, showing the importance of using technological tools in education. It is noteworthy that the use of these technologies provides greater interactivity among students, creating a new attractive and innovative learning environment. For this, a qualitative research was carried out on the participation of students and teachers who experimented with the RVA technologies presented at the Mostra Viver Ciência, edition 2019, in Rio Branco - Acre. A great affection was perceived in the people present for the methodological practices that used applications for smartphones and virtual reality glasses. Thus, it is clear that these tools can be used to assist the teaching and learning process of chemistry, both in basic and higher education.

Author Biography

Alcides Loureiro Santos

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática, pela Universidade Federal do Acre. (2016). Possui curso de Aperfeiçoamento para Professores de Química pela Universidade de Aveiro (Portugal - 2014). Graduado em Licenciatura Plena Em Química pela Universidade Federal do Acre (2009). Atualmente é professor do quadro efetivo - área de química - Secretaria de Estado de Educação do Acre. Trabalhando no Instituto de Matemática, Ciências e Filosofia. Trabalhou como químico da Fundação de Tecnologia do Estado do Acre (FUNTAC), atuando na área de Energias Renováveis com ênfase na produção de óleos vegetais e biocombustíveis. É professor de Nível Superior da Faculdade Meta (FAMETA), atuando nos cursos de Ciências Biológicas, Biomedicina, Farmácia e Engenharia Ambiental. Atuou como bolsista PIBIC CNPq e como supervisor do Programa PIBID/Química pela Universidade Federal do Acre. Tem experiência na área de QUÍMICA, com ênfase em ENSINO, TICs e em Energias Renováveis.

Published

2020-05-07

Issue

Section

Experience Reports